אזורים פיצחה את השיטה: פינוי-זיכוי לדיירים במתחמי פינוי ובינוי באזורי התחדשות עירונית

אזורים פיצחה את השיטה: פינוי-זיכוי לדיירים במתחמי פינוי ובינוי באזורי התחדשות עירונית

רבים מתלבטים לגבי הצטרפות לפרויקט התחדשות עירונית בשל הצורך לעבור דירה – אבל כעת הרבה יותר קל לקבל את ההחלטה: אזורים מציעה לדיירים שובר זיכוי שמאפשר להם, בין היתר, לבחור בדירה המתאימה להם

פינוי זיכוי אזורים
אזור שיכון ויצמן בהרצליה - עוד אחד ממתחמי פינוי-בינוי של אזורים
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

שמעתם פעם על שובר זיכוי שאפשר לקנות בו בית? יש להניח שלא, משום שמדובר במודל חדש לחלוטין – מודל "פינוי-זיכוי". חדשנות בעולם המימון והנדל"ן אינה מובנת מאליה, מה שהופך את ההצעה של אזורים למעניינת במיוחד: מדובר בהצעה הנוגעת למקומות שבהם יש התחדשות עירונית, ויש בה כדי לפתור עבור רבים את הדילמה או את הקושי להחליט. למעשה, מה שאזורים מציעה הוא שובר זיכוי לבעל הנכס על שווי הנכס העתידי שיקבל, כאשר את שובר הזיכוי הוא יכול לממש ב"סופרמרקט הדירות" הענק של אזורים. שיטת הזיכוי מאפשרת לבעל הנכס לבחור בחלופה שמתאימה לו – החל מכניסה לדירה קטנה יותר שמחירה נמוך יותר ולקבל עודף בכסף, ועד כניסה לדירה גדולה יותר שמחירה גבוה יותר ולהשלים את הסכום הנדרש לקנייתה.

איך עובד מודל פינוי זיכוי?

כך למשל, בעל דירה של 75 מטרים בהרצליה באזור של התחדשות עירונית, יכול לבחור אם לקבל דירה של 100 מטר, או לחילופין לקבל שובר זיכוי לדירה של 100 מטר בסכום של 3-2.8 מיליון שקל. את השובר הוא יכול לממש עבור דירה קטנה יותר בהרצליה וליהנות מהעודף, או לחילופין עבור פנטהאוז בנתניה, ולהשלים את הפער.

האפשרויות לדיירים במתחמי פינוי זיכוי של אזורים

פינוי בינוי אזורים

לדברי משה קורן, סמנכ"ל פיתוח עסקי והתחדשות עירונית בחברת אזורים, מה שעומד מאחורי מודל הזיכוי הוא הרצון לתת מענה לכל דייר באשר הוא – וזאת דווקא משום שאין מכנה משותף בין הדיירים: "אנחנו מאפשרים גמישות מלאה בתמורה הניתנת לבעל הנכס והתאמה מירבית לצרכים האינדיבידואליים שלו", אומר קורן.

למעשה, רק פתרון של זיכוי מאפשר לכל דייר למצוא את הפתרון המתאים לו ולמשפחתו באופן ספציפי – בהתאם לאילוצים של מקום עבודה, גודל המשפחה וכו': "מאחר שלכל אחד מהדיירים צרכים משלו, אזורים חיפשה ומצאה פתרון שמצד אחד יוכל למנף את החוזקות שלה, ומצד שני יהיה שונה ומבודל".

המודל של אזורים מבוסס על שקיפות מול הדיירים, ועל קונספט של "שווי מול שווי". "את השווי קובע שמאי חיצוני", אומר שרון, "השוויים מוגדרים בדוחות מול הבנקים".

    אולי גם אתם יכולים לקבל שובר זיכוי על הדירה שלכם?

     

    קורן מסביר כי כדי שפרויקט ייצא לפועל, אזורים צריכה לאשר תב"ע, ולכן על הדיירים להיות בשלים לתהליך של כמה שנים: "זה לוקח זמן, אבל הדייר לא צריך לקבל את ההחלטה היום. הדייר יודע כי הוא יכול להמיר את השובר בעוד מספר שנים – רגע לפני שהטרקטורים עולים על הקרקע – בכל הפרויקטים של אזורים שיהיו באותו מועד.

    פרויקטים של התחדשות עירונית בכל הארץ

    חברת אזורים היא אחת החברות הוותיקות בישראל ומאחוריה 54 שנות ניסיון. בשנים האחרונות היא מובילה פרויקטים רבים של התחדשות עירונית בכל הארץ, מתוך אמונה שלהתחדשות עירונית יש חשיבות רבה בנוף האורבני של היום. חלון ההזדמנויות שיצרו פרוייקטי פינוי-בינוי מאפשרים למצות פוטנציאל עירוני בכל רחבי הארץ, כשהרעיון הוא לשדרג שכונות ותיקות עם דירות שמתאימות לצרכי האוכלוסייה כיום. מעבר לדירות עצמן, השכונות מקבלות כחלק מהפרויקט פיתוח סביבתי ושטחים ירוקים.

    בין הפרויקטים של אזורים, יש כמה פרויקטים בתל אביב, בירושלים, בהרצליה, בנתניה, באשדוד, בחיפה, ברמת גן, בגבעתיים ועוד.

    התהליך בנוי ממספר שלבים, כאשר לאחר ההתקשרות הראשונית נדרשת חתימה של הדיירים, הגשת בקשה לשינוי תב"ע ובסופו של דבר סגירת הליווי הבנקאי, פינוי בעלי הדירות אל הדירות שהם בחרו, בנייה, מסירת הדירות החדשות ורישומן על שם הבעלים.

    מאחר שמדובר בתהליך ארוך הכרוך בלא מעט בירוקרטיה וכמובן הרבה כסף, הדיירים זקוקים לשקט נפשי שיכולה לתת רק חברה גדולה, יציבה ואמינה בסדר גודל של אזורים, אשר הקימה לשם כך חטיבה מיוחדת ומקצועית הכוללת צוות תכנון, יועצים, מנהלי פרויקטים ומומחים.

    קורן מדגיש את התחומים שבהם בא לידי ביטוי החוזק של אזורים: "ראשית, מדובר בחברה שבונה אלפי יחידות דיור. כעת יש לאזורים 26 פרויקטים של התחדשות עירונית ו-3,500 יחידות דיור שנמצאות בבנייה. בנוסף, יש 11,000 יחידות דיור בתכנון (5 תב"עות מאושרות). שנית, יש לאזורים חוסן כלכלי גדול עם הון עצמי של 1.2 מיליארד ₪".
    לדבריו, מודל ייחודי של פינוי-זיכוי מאפשר לדיירים לחסוך מראש לא מעט ויכוחים בינם לבין עצמם: "ברגע שעוברים את המשוכה של הנכס שאליו עוברים, אפשר לקבל החלטות בראש הרבה יותר פנוי".

    קורן מוסיף כי אזורים הגיעה למודל הזה לאחר בחינה מעמיקה של התחום: "מדובר בפתרון שתאים לכל דייר, לא משנה אם הוא משקיע או מתגורר בדירה. אמנם מבחינתנו זה לא פשוט, יש פה סוגיות רבות, כמו מענה פיננסי וכלכלי שצריך לתת, בכל זאת, מתוך הבנה של התחום ומתוך רצון להתאים את התמורה הנכונה לדיירים – גייסנו את כל היתרונות שיש לאזורים כדי לבנות מודל ייחודי שייתן מענה אשר לא ניתן בשום מקום אחר".

      אולי גם אתם יכולים לקבל שובר זיכוי על הדירה שלכם?

      1
      נגישות