רשות התחרות חושפת מי דואג שמחירי קולגייט בישראל יישארו גבוהים, ואיך תטפל בזה

רשות התחרות חושפת מי דואג שמחירי קולגייט בישראל יישארו גבוהים, ואיך תטפל בזה

הצרכנים מסתכלים בעיניים כלות על מחירי קולגייט בחו"ל, ותוהים מי אשם בכך שמחירי קולגייט בישראל כה גבוהים. התשובה: יש מי שדואג שלא תהיה תחרות, וכך הוא עושה זאת

מחירי קולגייט בישראל
מחירי קולגייט בישראל
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

כבר שנים שאנחנו מצחצחים ובוכים… לפחות אלה מאיתנו שקונים משחת שיניים קולגייט. בכל פעם שאנחנו טסים לחו"ל, אנחנו מרגישים מושפלים ומנוצלים, משום שמשחה שעולה 2 אירו, עולה כאן 20 שקל. ובכן, אנחנו לא סתם מתבכיינים – מחירי קולגייט בישראל באמת גבוהים, וזה לא במקרה. מדובר בתוצאה של היעדר תחרות, כאשר המנגנון שחושפת רשות התחרות (בעבר רשות ההגבלים העסקיים) הוא מנגנון משומן ששותפות לו היצרנית קולגייט-פלמוליב והיבואנית הרשמית שסטוביץ'.

פואנטה בטלגרם

המנגנון הזה נחשף בבדיקה של רשות התחרות, אשר מצאה כי חברת קולגייט פלמוליב הנחתה את שסטוביץ' לדווח על מוצרי קולגייט שיובאו לארץ בייבוא מקביל, ובכלל זה על משחות שיניים הנמכרות בארץ תחת המותג קולגייט. דיווחיה של שסטוביץ' כוללים מידע מפורט על מוצרים שמיובאים לארץ בייבוא מקביל, וכן תמונות עם פרטים שמאפשרים לקולגייט פלמוליב לזהותו.

לפי הרשות לתחרות, מהנחיות חברת קולגייט פלמוליב עולה, כי מטרת נוהל הדיווח היא מניעת יבוא מקביל של מוצרי קולגייט פלמוליב בעולם, וזאת כמובן משום שיבואנים מקבילים משווקים את מוצרי קולגייט בישראל במחירים נמוכים יותר מהמחירים הרשמיים. נוהל הדיווח מעלה ברשות התחרות חשש לפגיעה משמעותית בייבוא מקביל של משחות שיניים, ולאור זאת, היום הוציאה רשות התחרות, שבראשה עומדת עו"ד מיכל הלפרין, מכתב תקדימי לחברת שסטוביץ'. במכתב היא מודיעה כי היא תשתמש לראשונה בסמכות החדשה שניתנה לה, להורות לחברה שפוגעת בתחרות להפסיק לנהוג כך.


כפי שפורסם בפואנטה, הסמכות הזאת ניתנה לה רק ביוני האחרון, כחלק מחוק התחרות הכלכלית שקידם משרד הכלכלה כדי שהרשות תוכל לפעול גם נגד חברות שפוגעות בתחרות ואינן מוגדרות בהכרח מונופול. החוק החדש נותן לרשות התחרות כלי שלא היה לה עד עתה להתמודדות עם הכוחניות של היבואנים הרשמיים – וזה לא מפתיע שהראשונה "לחטוף" היא קולגייט, משום שזהו אחד המוצרים שנמצאים על הכוונת של משרד הכלכלה כבר הרבה זמן. קולגייט גם כיכבה ברשימת ה"שיימינג" שמשרד הכלכלה הנחה את הרשתות לפרסם בחנויות שלהן – אותה רשימה שמתפרסמת ליד כמה מוצרים נבחרים ומציגה את המחיר בארץ לעומת המחיר בחו"ל.

עו"ד מיכל הלפרין גם התבטאה מספר פעמים בנושא התחרות וציינה את החשיבות שהיא רואה בייבוא מקביל לצורך עידוד התחרות והורדת מחירים.

"לקולגייט יש נתח שוק משמעותי ויציב"

בדיקת הרשות לתחרות העלתה כי משחות השיניים של קולגייט מחזיקות בנתח שוק משמעותי ויציב לאורך זמן וכי אין מותג דומיננטי נוסף עם נתח שוק קרוב לזה של קולגייט. לא רק שקיימת העדפה צרכנית ברורה לקולגייט, הרשות מציינת גם שאין כמעט מעברים בין מותגים שונים. כל אלה מלמדים על החשיבות של התחרות – ותחרות על מחירי קולגייט יכולה להגיע רק באמצעות יבוא מקביל.

כאמור, לאור זאת, החליטה הממונה על ההגבלים העסקיים להפעיל את סמכותה החדשה לפי סעיף 31ו(א) לחוק, ולהורות לשסטוביץ' להימנע ממתן הדיווח ביחס למשחות השיניים מיבוא מקביל.

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, שלאורך כהונתו הוביל מאבק נגד מחירי הפארם הגבוהים בישראל, ובין היתר נגד הפגיעה בייבוא המקביל, הגיב היום בשביעות רצון: "חסימת יבוא מקביל היא כלי שנועד לעשוק את הצרכנים במטרה למכור במחירים מופרזים. הרפורמה בחוק ההגבלים העסקיים והחוק להגבלת כוחם של יבואנים בלעדיים שהשלמנו לאחרונה, לצד פתיחת השוק, הם התשתית להגברת התחרות לטובת הצרכנים. מי ששילם עד היום את המחיר העושק היו הצרכנים, מעתה והלאה מי שישלם את המחיר יהיו אותם גורמים שפועלים לחסום תחרות״.

שסטוביץ': "פועלים כחוק"

תגובת חברת ש. שסטוביץ': "משסטוביץ נמסר: מעולם לא פעלנו למנוע יבוא מקביל. שסטוביץ' פעלה ופועלת בהתאם להוראות כל דין".

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות