מה לאכול כדי לרדת במשקל? משרד הבריאות ממליץ - תזונה ים תיכונית

מה לאכול כדי לרדת במשקל? משרד הבריאות ממליץ – תזונה ים תיכונית

תוהים מה לאכול כדי לא להשמין? תזונה ים תיכונית בבישול ביתי היא המומלצת ביותר לפי קשת המזון של משרד הבריאות. מה זה אומר? כך תרכיבו לכם דיאטה

תהיו חברים, שתפו את הכתבה




פחות סטייקים, יותר ירקות… אם אתם תוהים מה לאכול ומה לא, בטח שמעתם הרבה על תזונה ים תיכונית. הגיע הזמן שתתחילו ליישם אותה. מה זה אומר? כדי לדעת מה לאכול כדי לא להשמין ואפילו לרזות – משרד הבריאות מפרסם את קשת המזון החדשה, המורכבת מחמישה סוגים של מזונות. כלל האצבע הוא כזה: אכילה יומיומית של מגוון מזונות מהצומח – ירקות, פירות, קטניות, דגנים מלאים, אגוזים וזרעים, אכילה מתונה לאורך השבוע של מזונות מן החי, צמצום אכילת בשר בקר והימנעות מאכילת מזון מעובד.

קשת המזון מציגה 5 צבעים המסמלים את סוגי המזונות. כל סוג מסומן בצבע אחר – כאשר הצבע הירוק מסמן את מזונות שמומלץ לאכול כמה פעמים ביום והוא כולל ירקות, פירות ודגנים מלאים. לפי משרד הבריאות, חשוב לגוון בהם בצבעוניות ובאופן האכילה מספר פעמים ביום, רק חבל שהפירות והירקות בארץ כל כך יקרים.

 

הצבע הצהוב מתייחס ל-3 קבוצות מזון: שמן זית/טחינה/אגוזים; קטניות; חלב ותחליפיו. מומלץ לגוון בהם לפחות פעם ביום. אם אתם אוהבים ירקות ופירות ואם אתם חובבי טחינה ושמן זית – אתם בהחלט יכולים ליהנות מתזונה ים תיכונית שתהיה לכם גם טעימה וגם מזינה. אם לא, כדאי שתתחילו להתרגל וגם להרגיל את הילדים.

הצבע הכתום כולל עוף, הודו, דגים וביצים – שכדאי לאכול לאורך השבוע אבל לא חייבים כל יום. סטייקים ובשר בקר מסומנים בוורוד – מה שאומר שאתם ממש לא אמורים להרבות באכילתם.

הצבע האדום מתייחס למזונות שממש לא כדאי לצרוך – אבל כולנו אוכלים בתדירות גבוהה יותר מהמומלץ.

כיום, הרגלי התזונה בישראל שונים מאוד מאלה שמומלצים בקשת המזון והם ממש לא תואמים את התזונה הים תיכונית המומלצת. 50% מהקלוריות היומיות של בני הנוער, ו-40% מאלו של המבוגרים, מקורן במוצרים אולטרה-מעובדים. רק 25% מהילדים צורכים פירות יותר מפעם אחת ביום.

תזונה ים תיכונית בקשת המזון: איך להרזות ומה לאכול

קשת המזון החדשה מחליפה את פירמידת המזון שהייתה מקובלת עד כה כאמצעי גרפי להמחשת המלצות התזונה. צורת הקשת נועדה להקל עלינו להבין מה לאכול, באיזו תדירות ומה לא לאכול. זאת, כחלק מתכנית הלאומית לחיים פעילים ובריאים – אפשרי בריא.

קשת המזון - תזונה ים תיכונית

קשת המזון במקום פירמידת המזון – אלה המלצות התזונה הים תיכונית

  • הקשת הירוקה מכילה מגוון ירקות, פירות ודגנים מלאים. מזונות שלמים התורמים מגוון ערכים תזונתיים וחשוב לגוון בהם בצבעוניות ובאופן האכילה מספר פעמים ביום.
  • הקשת הצהובה מכילה 3 קבוצות מזון: שמן זית/טחינה/אגוזים; קטניות; חלב ותחליפיו. לכל אחת מקבוצות אלו תרומה חשובה לבריאות, ומומלץ לגוון בהם לפחות פעם ביום.
  • הקשת הכתומה מכילה מזונות מן החי שמומלץ לגוון בהם לאורך השבוע ולאו דווקא בכל יום. וכמו שאר המזונות שבקשת, מומלץ לקנות אותם גולמיים ולבשל בבית.
  • הקשת הוורודה מכילה בשר בקר גולמי. יש להמעיט בצריכתו, במידה ואוכלים ההמלצה היא לא לצרוך יותר מ- 300 גרם בשבוע, וזאת לטובת הבריאות והקיימות.
  • הקשת האדומה וההפוכה מכילה מוצרים שאינם מומלצים לצריכה. מוצרים אלו מאופיינים ברמות גבוהות של שומן רווי, נתרן וסוכר ובמידת עיבוד גבוהה.

יש מצב שעליתם 5 ק"ג בתקופת הקורונה

אם גם אתם מנהלים מאבק יומיומי במשקל ותוהים מה לאכול כדי לרדת במשקל, או לפחות לא להשמין – אתם לא לבד. נכון שצרת רבים היא לא באמת חצי נחמה, אבל עדיין מעניין לראות את הנתונים.

פואנטה בטלגרם

במשרד הבריאות מדווחים על הרעה בהרגלי אכילה בארץ בתקופת הקורונה:

  • 50% דיווחו על אכילת יתר
  • 50% דיווחו על אכילה של יותר חטיפים וממתקים

סקרים שנעשו על עלייה במשקל, הציגו ממצאים של עלייה משמעותית בתקופה קצרה, כ-5 ק"ג בממוצע בקרב מבוגרים ועליה של 15-20% במשקל של ילדים ובני נוער ועלייה בהפרעות הפרעות אכילה.

המצב מלכתחילה לא היה טוב: מגפת הקורונה הגיעה אלינו כש-60% מהגברים ו-55% מהנשים בישראל נמצאים כבר בעודף משקל והשמנה, שיעור המצאות הסוכרת עומד על כ-10% ולא משנה מגמה לאורך השנים האחרונות.

במקביל, שיעור הילדים שנמצאים בעודף משקל ובהשמנה בכיתות ז' גם הוא לא משנה מגמה ולא מראה על ירידה. כ- 30% מילדי ישראל בכיתות ז', נמצאים בעודף משקל והשמנה.

זה המקום להזכיר כי השמנה, סוכרת וחסרים תזונתיים נמצאו קשורים בהדבקות גבוה יותר בקורונה, בסיבוכי מחלה ובתמותה גבוהים משמעותית. כך לדוגמה, ההשמנה העלתה את הסיכון לאשפוז בעקבות קורונה ב-113% ולתמותה בכ-50%.

לאכול בצורה שפוגעת פחות בסביבה

מעבר לשמירה על הבריאות ועל המשקל, קשת המזון של משרד הבריאות שואפת שהדיאטה שלנו תהיה מורכבת ממזון שמזיק פחות לסביבה. בעבר, הנושא של קיימות לא היה שיקול משמעותי בגיבוש המלצות התזונה. כעת מדובר לא רק על תזונה ים תיכונית בהיבט של "מה לאכול כדי לרדת במשקל", אלא על איך להרכיב דיאטה קבועה שמתבססת על קיימות – כלומר, על פחות פגיעה בסביבה.

למעשה, מוצרים אולטרה-מעובדים כמו שתיה מתוקה, חטיפים וממתקים, ובשר אולטרה-מעובד ותחליפיו, לא רק מזיקים לבריאות – אלא גם פוגעים הרבה יותר בבעל חיים ובטבע. משקאות ממותקים נמכרים בבקבוקי פלסטיק ובפחיות, חטיפים ארוזים באריזות מזהמות, וכמובן גידול בעלי חיים לשחיטה הוא עסק לא מוסרי ומזהם.

כיום, 50% מהקלוריות היומיות של בני הנוער בישראל מקורן במוצרים אולטרה-מעובדים, ואם הם יפחיתו לפחות בכמה אחוזים את הצריכה הזאת, הם גם יירדו במשקל, גם יהיו בריאים יותר וגם יזהמו פחות.

במשרד הבריאות מדגישים שהתזונה המומלצת הנה מקיימת. תזונה זו משפיעה באופן מועט יחסית על הסביבה, שלא כמו תזונה מערבית אשר לה תביעת רגל אקולוגית משמעותית.

תזונה ים תיכונית מעודדת אכילה מקומית ומזון עונתי, ובכך היא תורמת לכלכלה המקומית ויכולה לסייע למניעת בזבוז מזון, ובכך לתרום גם לכלכלה מעגלית.

בנוסף, כאמור, התזונה המומלצת מבוססת על מזון גולמי שדורש בישול ביתי. הבישול הביתי מעודד אכילה משותפת ובריאה. אכילה כזו מחזקת את תחושת השייכות והקשרים החברתיים, ובכך תורמת לבריאות נפשית ופיזית. בנוסף, היא גם זולה יותר לפרט ולמשפחה.

היה לכם מעניין? תהיו נחמדים, פרגנו לנו בלייק כאן למטה. זה קל… 

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 





דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו


תגובות: 0

נגישות