פייסבוק מצנזרת אתכם? תוכלו לערער למועצה המפקחת על פייסבוק

פייסבוק מצנזרת אתכם? תוכלו לערער למועצה המפקחת על פייסבוק

אחרי ביקורת חריפה ועל רקע מקרי הסתה והפצת פייק ניוז, המועצה המפקחת של פייסבוק תכריע לגבי חסימת תכנים בפייסבוק ובאינסטגרם. כך זה יעבוד

המועצה המפקחת של פייסבוק
תהיו חברים, שתפו את הכתבה




אם אתם מרגישים שפייסבוק מצנזרת אתכם או חוסמת אתכם שלא בצדק – שימו לב לזה: מועצה בינלאומית מתחילה לקבל פניות מהציבור. אפשר יהיה גם להגיש למועצה בקשה להסיר תוכן (למשל, אם נחשפתם לתוכן שמסכן או מסית את המשתמשים). מדובר במועצה המפקחת (The Oversight Board), המורכבת מ-40 מומחים מכל העולם, ביניהם יש גם נציגה ישראלית (ראו בהמשך). מטרתה לתת מענה למשתמשי פייסבוק ואינסטגרם וגם לפייסבוק עצמה. על רקע הקונפליקט בין חופש הביטוי לבין תכנים מסיתים ומסכנים, מועצה זו מאפשרת לגולשים להגיש ערעור על חסימת תכנים ומאפשרת גם לפייסבוק לבקש הנחיות. החלטות המועצה יחייבו את פייסבוק.

המועצה המפקחת של פייסבוק – כך זה יעבוד

מדובר בשני שלבים של פעילות. בשלב הראשון שמתחיל היום, משתמשי פייסבוק ואינסטגרם יכולים להגיש ערעורים להסרת תכנים ובדיקת תוכן עצמאית של המועצה. גם פייסבוק יכולה לפנות למועצה בענייני תכנים שיש להשאיר או להסיר. בשלב השני יחל החלק הלא פחות חשוב – אנשים יוכלו לפנות למועצת הפיקוח בעניין תכנים שירצו שפייסבוק תסיר. החלק הזה יחל בחודשים הקרובים.

מה חשוב לדעת על המועצה המפקחת של פייסבוק?

מיצוי הערעור מול פייסבוק

ראשית, חשוב להבין שכדי לפנות למועצה, צריך קודם כל למצות את תהליך הערעור מול פייסבוק עצמה. כלומר, אם פייסבוק חסמה תוכן של משתמש כלשהו, הוא לא יוכל מיד לפנות למועצה, אלא יצטרך קודם לערער בתוך פייסבוק.

אין הכרעה מיידית

שנית, המועצה המפקחת של פייסבוק לא נותנת הכרעה מיידית. קבלת החלטה יכולה לקחת שבועות. בעידן של רשתות חברתיות, מדובר בפרק זמן שהוא כמו נצח, ולכן במועצה אומרים שהם כן יתעדפו טיפול מהיר בתוכן שיש לו השלכות דחופות. "תוכן שעלול להוביל לתוצאות בעלות השלכות דחופות ורחבות ייבדק במהירות האפשרית, אך המועצה אינה מסירה את האחריות של פייסבוק לפעול ראשונה ובמהירות במקרי חירום", אמר ג'מאל גרין, יו"ר משותף במועצת הפיקוח.

המועצה תסיים את הטיפול ומצפה מפייסבוק לפעול על פי החלטותיה תוך 90 יום לכל היותר.

לא מטפלים בכולם

המועצה המפקחת של פייסבוק לא תטפל בכל פנייה של כל אדם בכל נושא, אלא בפניות עם השלכות שנוגעות לכמה שיותר אנשים. "לא נוכל לשמוע כל בקשה, אך אנו רוצים שההחלטות שלנו יהיו בעלות ערך לכולם. נתעדף מקרים שיהיו בעלי השפעה על משתמשים רבים ברחבי העולם, בעלי חשיבות עליונה לשיח הציבורי וכאלה שמעלים שאלות לגבי המדיניות של פייסבוק", אמרה קטלינה בוטרו-מרינו, יו"ר משותפת במועצת הפיקוח.

איך מגישים בקשה?

כל משתמש יכול להגיש בקשה מתאימה דרך אתר האינטרנט של המועצה המפקחת, לאחר שמיצה את ערעורי התוכן ישירות מול פייסבוק. כמו כן, פייסבוק יכולה להפנות בקשות למועצה באופן שוטף, וכן בנסיבות חירום במסגרת הליך הבדיקה המזורז.

כתובת האתר – www.OversightBoard.com.

איך מתקבלות החלטות המועצה המפקחת של פייסבוק?

לאחר בירור, הבקשות יועברו לפאנל המורכב מחמישה חברי מועצה ובינם לפחות חבר אחד מהאזור המעורב במקרה. אף חבר מועצה אינו מקבל החלטה לבדו.

תוצאות הבקשות יוחלטו הן על בסיס הסטנדרטים והערכים של קהילת פייסבוק והן על עקרונות המשפט הבינלאומיים לזכויות אדם. בנוסף לקבלת הבקשות, הגוף המפקח יוכל כעת להמליץ על שינויים בכללי קהילת פייסבוק לצד החלטותיו.

לכל מקרה יינתן זמן תגובה ציבורי שיאפשר לצדדים שלישיים לחלוק את התובנות שלהם עם המועצה.

>> קבלו את כל העדכונים דרך ערוץ הטלגרם של פואנטה >>

שקיפות תוך שמירת פרטיות

תיאורי המקרה יפורסמו באתר המועצה עם בקשה להתייחסות ציבורית לפני תחילת הדיונים במועצה. התיאורים לא יכללו מידע העלול לזהות את המשתמשים המעורבים במקרה.

"זכויות האדם וחופש הביטוי יהיו הליבה של כל החלטה שנקבל", אמרה בוטרו-מרינו. "למקרים האלו יהיו השלכות רחבות. תפקידנו להבטיח את אחריותה של פייסבוק ולשרת את המשתמשים".

המועצה המפקחת של פייסבוק – מיהם חברי המועצה?

מועצת הפיקוח, המורכבת מחברי מועצה עצמאיים מרחבי העולם, מקבלת החלטות מחייבות בהתבסס על תקנות חופש הביטוי וזכויות האדם. לכן, היא מורכבת ממומחים מכמה תחומים: מומחים למשפט, מומחים לטכנולוגיה ומומחים לזכויות דיגיטליות, לצד דמויות בעלות השפעה ויידע.

בין הנציגים – פרופסורים למשפט, לחופש הביטוי ולזכויות אדם מאוניברסיטאות מכל העולם, הלה ת'ורנינג-שמידט – ראש ממשלת דנמרק לשעבר, טוואקול כרמאן – זוכת פרס נובל לספרות מתימן וגם המשפטנית הישראלית אמי פלמור, אשר כיהנה כמנכ"לית משרד המשפטים.

 

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

שתפו את הכתבה, ואל תשכחו לעשות לנו לייק כאן למטה, זה חשוב לנו!

קראו עוד חדשות צרכנות באתר פואנטה




מעוניינים לפרסם בפואנטה?
השאירו פרטים וקבלו דרך קיצור ללקוחות שלכם!



    דפנה הראל כפיר
    דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
    תגובות: 0

    נגישות