מה הסיכוי לזכות בלוטו? ייצוגית נגד לוטוקארד, לוטונט ואחרות בגין הבטחות שווא

מה הסיכוי לזכות בלוטו? ייצוגית נגד לוטוקארד, לוטונט ואחרות בגין הבטחות שווא

מה הסיכוי לזכות בלוטו? מה אתם מוכנים לעשות כדי שאראלה תתקשר אליכם? חברות הימורים רבות מנצלות את תמימותם של אנשים ומוכרות להם אשליות. כעת מוגשת ייצוגית נגד לוטו קארד, לוטו נט וחברות אחרות

מה הסכוי לזכות בלוטו
תהיו חברים, שתפו את הכתבה




מה הסיכוי לזכות בלוטו? זו שאלת מיליון הדולר, תרתי משמע. מאות אלפי ישראלים מחכים לטלפון של אראלה ממפעל הפיס, אבל כמו שאתם יודעים, הסיכוי לזכות בפיס נמוך. כאן נכנסות לתמונה חברות שמבטיחות כל מיני הבטחות לשפר את סיכויי הזכייה. בין החברות האלה אפשר למצוא את "לוטונט מועדון חברים", מגה שיטות מתמטיות מתקדמות", נקודת שיווק וסחר, לוטוקארד, קלאב 4 יו, מועדון הלוטו שש, א.ד. סמארט מערכות אחזקה וניו ספורט ומרקטינג. החברות האלה עובדות בשיטה של מועדוני הימורים, אשר מבטיחים למנוייהם לרכוש עבורם את הטפסים במרוכז ולהגדיל את הסיכוי לזכות בפיס באמצעות שיטות שהם לכאורה פיתחו. כעת מוגשת בקשה לתביעה ייצוגית נגד לוטו קארד, לוטונט ושות' בגין הטעייה. את הייצוגית מגישה המועצה לצרכנות (ת"צ 42026-05-20).

מיהם מועדוני ההימורים הנתבעים?

כאמור, מדובר בבקשה לתביעה ייצוגית נגד לוטו קארד, לוטו נט ועוד. בחלק מהאתרים הללו נכתב כי ש להם אלפי לקוחות.

  1. לוטונט מועדון חברים – מפעילה את מועדון "לוטונט" באמצעות אתר lottonet.co.il.
  2. מגה שיטות מתמטיות מתקדמות – מפעילה את מועדון "מגה לוטו" באמצעות אתר megalotto.co.il.
  3. נקודת שיווק וסחר – מפעילה את מועדון "לוטודיל" באמצעות אתר lottodeal.co.il.
  4. לוטוקרד  – מפעילה את מועדון "לוטוקארד" באמצעות אתר playsmart.co.il.
  5. קלאב 4 יו – פיתוח עסקי  – מפעילה את מועדון "קלאב 4 יו" באמצעות אתר club4u.co.il.
  6. מועדון הלוטו שש – מפעיל את "מועדון הלוטו 6" באמצעות אתר loto6.co.il.
  7. א.ד. סמארט מערכות אחזקה – מפעילה את מועדון "סמארט ווינרס" באמצעות אתר smartwinners.co.il.
  8. ניו ספורט ומרקטינג – מפעילה את מועדון "WinWin לוטו", המכונה גם "שווה שווה", באתר winwinlotto.co.il.

מה הסיכוי לזכות בלוטו? כך פועלות החברות

מועדוני ההימורים מציעים השתתפות קבוצתית בהגרלות שעורך מפעל הפיס. אלפי לקוחות המועדונים משלמים דמי מנוי חודשיים, טופסי ההגרלות נרכשים עבורם במרוכז, והלקוחות חולקים את הפרסים.

אז מה בעצם הבעיה עם חברות שמבטיחות לכם לרכוש עבורכם את ההגרלות? במועצה לצרכנות מעלים בבקשה לייצוגית כמה טענות:

1. לא משווקים מורשים של מפעל הפיס

המועדונים אינם משווקים מורשים של מפעל הפיס והם פועלים בניגוד לחוק העונשין. כך קבע היועץ המשפטי לממשלה כבר לפני שנים. על כן, המועצה מבקשת כי בית המשפט יאסור על המועדונים להמשיך לשווק את הגרלות מפעל הפיס, ויקבע כי הסכמי ההתקשרות עמם בטלים.

"ההיתר של מפעל הפיס מאפשר לרכוש השתתפות בכל הגרלה בנפרד ולא במנוי חודשי קבוע, ורק בדוכן של זכיין מפעל הפיס ולא באמצעות מי שאינו זכיין מורשה", מזכיר מנכ"ל המועצה לצרכנות, עופר מרום.

קבלו את כל העדכונים החמים גם בטלגרם של פואנטה >

2. רוב התשלום לא משמש לרכישת טפסי הגרלה

מועדוני ההימורים לא מגלים כי בממוצע, 70% מכספם של הלקוחות כלל אינו משמש לרכישת כרטיסי הגרלה, אלא ניטל כעמלה.

"המועדונים מסתירים מהצרכנים את העובדה שהם משלשלים לכיסם את רוב דמי המנוי", אומר מרום.

פואנטה

3. הסיכוי להפסד דווקא גדל

המועדונים מציגים כי ההימור באמצעותם מגדיל את סיכויי הזכייה. בפועל דווקא הסיכויים להפסד גדלים.

את הקביעה הזאת המועצה לצרכנות מבססת על חוות הדעת של ד"ר טלי רגב, מרצה בכירה בבית הספר לכלכלה של המרכז הבינתחומי בהרצליה. ד"ר רגב משווה את מאפייני המשחק שמציעים מועדוני ההימורים למאפייני הגרלת הלוטו. מהשוואה זו עולה כי ההשתתפות הקבוצתית בהגרלות משפיעה לרעה על הסיכוי לרווח, והסיכוי לזכות בפרס גבוה פוחת

ד"ר רגב מתייחסת גם לתוחלת הזכייה במשחק, אשר שווה למכפלת סיכויי הפרס בגובה הפרס (ביחס לכל הפרסים יחד). היא קובעת כי תוחלת הזכייה בהשתתפות בהגרלות באמצעות המועדונים, נמוכה יותר מאשר בהשתתפות ישירה בהגרלות מפעל הפיס.

קביעה זו נסמכת, בין היתר, על העובדה שחלק מדמי המנוי משמשים כעמלה למועדון, ולא נעשה בהם שימוש להשתתפות בהגרלות. נוסף על כך, חלק מהמועדונים גובים עמלה נוספת, בשיעור 10% מן הפרסים שבהם זוכים המנויים. עמלות אלה מפחיתות את תוחלת הזכייה בהשתתפות בהגרלות באמצעות מועדוני ההימורים.

4. עדיף להמר ישירות דרך מפעל הפיס

המועדונים מסתירים את העובדה שתוחלת הרווח בהימור באמצעותם נמוכה משמעותית מאשר תוחלת הרווח בהימור ישיר באמצעות מפעל הפיס. גם טענות אלה נתמכות בחוות דעת של הכלכלנית המומחית ד"ר טלי רגב.

ד"ר רגב מסבירה כי הימור באמצעות מועדוני ההימורים נושא התפלגות פרסים שונה מהתפלגות הפרסים בהגרלת הלוטו. ההשתתפות הקבוצתית המונהגת על ידי מועדוני ההימורים, גורמת לכך שהפרסים רבים יותר, אך נמוכים יותר. הדבר מקרב את המהמרים למצב של זכיה בטוחה בסכום כסף, אולם מדובר בסכום שנמוך מעלות ההשתתפות, כלומר הפסד בטוח. ועוד, בשל העמלות המשולמות למועדונים, עלות ההשתתפות בהגרלות באמצעות מועדוני ההימורים, במונחים של מחיר לטור לאדם, גבוהה יותר.

הבקשה לתביעה ייצוגית נגד לוטו קארד, לוטונט והחברות האחרות הוגשה ע"י המועצה לצרכנות באמצעות עוד" גיל רון, קינן ושות'. המועצה דורשת:

  • להורות על הפסקת פעילות מועדוני ההימורים
  • להורות על ביטול הסכמי ההתקשרות
  • להשיב את דמי המנוי
  • לפצות את הנפגעים

מועדוני ההימורים מצפצפים על רשויות החוק

אי אפשר שלא להרים גבה נוכח אזלת ידה של המדינה אל מול אותם מועדוני הימורים, אשר פועלים באין מפריע כבר שנים ארוכות.

כבר לפני 5 שנים, בספטמבר 2015, הוציא המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד רז נזרי, מכתב אל היועצים המשפטיים של משרד האוצר ושל משרד התרבות והספורט. במכתב נאמר כי "עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה, היא כי פעילות 'מועדוני ההימורים' וגופים דומים אינה עולה בקנה אחד עם חוק העונשין והינה בלתי חוקית".

בשנת 2018 היועץ המשפטי לממשלה חזר על עמדתו, כאשר אותם מועדוני הימורים תבעו את חברות האשראי שהפסיקו לסלוק אותם (ת"א 46456-07-15 לוטונט מועדון חברים בע"מ נ' ישראכרט בע"מ).

בפברואר 2019 פנתה עו"ד עמית מררי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (פלילי), במכתב אל ראש אגף חקירות ומודיעין במשטרת ישראל. עו"ד מררי הודיעה על שינוי מדיניות היועץ המשפטי לממשלה. בעבר עלתה האפשרות כי יידרש תיקון חקיקה לצורך נקיטת הליכים פליליים נגד מועדוני ההימורים. עתה אומצה מדיניות חדשה, לפיה ניתן לפעול לאכיפת הדין נגד מועדוני ההימורים, ללא צורך בתיקוני חקיקה. עו"ד מררי ציינה כי בהתאם לכך, משטרת ישראל מוסמכת לנקוט פעולות אכיפה נגד מועדוני ההימורים כבר עתה.

ממש לפני זמן קצר, במרץ 2020, היועץ המשפטי לממשלה שב על עמדתו. זאת, בהתנגדות מיום 3 במרץ 2020 להסדר פשרה שהוגשה בת"צ (מחוזי מרכז) 57758-05-16 בלמס נ' לוטוקרד בע"מ (להלן: עניין בלמס). הסדר הפשרה כלל הסדרה לעתיד של התנהלות מועדון ההימורים לוטוקארד. התנגדות היועץ המשפטי להסדר התבססה, בין היתר, על כך שאישור הסדר שכזה עשוי להתפרש כמתן הכשר לפעילות לוטוקארד, בעוד שהפעילות לא חוקית. גם המועצה לצרכנות מתנגדת לאותו הסדר.

קנס לחברת דאבל פיס

נזכיר כי במקביל להגשת הבקשה לייצוגית נגד 8 מועדוני הימורים, חברה תשיעית מהענף הזה חטפה קנס של יותר מ-3 מיליון שקל. כפי שפרסמנו כאן באתר חדשות הצרכנות פואנטה, ברשות להגנת הצרכן הודיעו לחברת דאבל פיס כי הוחלט להטיל עליה את הקנס בשל הטעיית צרכנים. החברה שיווקה חבילות למנויים והבטיחה להם להגדיל את סיכויי הזכייה באמצעות שיטות שפיתחו סטטיסטיקאים.

הצטרפו לקבוצת "עדכוני קורונה" של פואנטה בפייסבוק >

הצטרפו לקבוצת הסלולר של פואנטה בפייסבוק >

הצטרפו לקבוצת הטלוויזיה של פואנטה בפייסבוק >

היה לכם מעניין? איזה יופי, אנחנו עובדים קשה, נשמח אם תפרגנו לנו בלייק!

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

קראו עוד חדשות צרכנות באתר פואנטה






דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות