יוטל מיסוי על הסיגריות האלקטרוניות IQOS של פיליפ מוריס – יתייקרו ויעלו כמו סיגריות רגילות

יוטל מיסוי על הסיגריות האלקטרוניות IQOS של פיליפ מוריס – יתייקרו ויעלו כמו סיגריות רגילות

עד כה לא הוטל מס קנייה על IQOS, מה שהפך אותה לזולה ולנגישה יותר למעשנים

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

נושא הסיגריות האלקטרוניות IQOS שהשיקה לאחרונה פיליפ מוריס, יצרנית מרלבורו, בישראל – לא יורד מהכותרות. לפני מספר ימים פרסמתי כאן כי נגד החברה הוגשה בקשה לייצוגית נגדה בגובה 6 מיליארד שקל. בנוסף, חברת דובק – מתחרתה המייצרת סיגריות בערה רגילות – פנתה לבית המשפט בדרישה לחייב את המדינה להטיל על IQOS מסים כמו על סיגריות רגילות, משום שעד כה הן לא היו ממוסות כלל ולכן מחירן הנמוך היה אטרקטיבי יותר מסיגריות בערה.

לפני מספר חודשים פורסם ע"י כתב חדשות ערוץ 2 חיים ריבלין תחקיר שלפיו שר הבריאות יעקב ליצמן נפגש עם לוביסטים של החברה ולא סבר שיש להטיל מסים על IQOS – משום שלא הוכח שמדובר במצב טבק שנזקיו דומים לסיגריות רגילות.

בעקבות הלחץ הציבורי ועל רקע הגידול השערורייתי במספר המעשנים – שאת פרטיו פרסמתי כאן לאחרונה – שר הבריאות ליצמן שינה את עמדתו.

אתמול הודיעה המדינה לבית המשפט העליון כי תשווה את מס הקנייה שיחול על אייקוס, למס המוטל על סיגריות רגילות.

סיגריות IQOS מורכבות למעשה משני חלקים – המתקן, שאותו רוכשים באתר של החברה ועלותו 350 שקל, ומקלוני טבק ששמם heets – ומחירם דומה לחפיסת מרלבורו. את ה-heets לא מבעירים אלא מאדים, כך שהתוצאה היא לא העשן המוכר מסיגריה רגילה אלא אדים – שלטענת החברה לא משפיעים על איכות האוויר בחדר.

בייצוגית שהוגשה נגד החברה, טוען טוקסיקולוג מומחה כי מאחר שטמפרטורת האידוי נמוכה יחסית (300 מעלות צלזיוס) – חומרי ההדברה המצויים בניקוטין אינם מתנדפים אלא נשאפים לראות המשתמש.

מדובר במוצר חדש מאוד שמשווק בשלב זה רק ב-25 מדינות – ובארה"ב הוא עדיין אינו משווק מפני שה-FDA עדיין בודק את טענת פיליפ מוריס שמדובר במוצר מופחת סיכון.

פיליפ מוריס, מצדה, טוענת כי פיתוח המוצר ארך עשר שנים והושקעו בו 3 מיליארד דולר, מתוך מטרה לספק חלופה פחות מזיקה למעשנים בגירים שלא מעוניינים להפסיק לעשן לחלוטין. עם זאת, המוצר מכיל את אותה כמות ניקוטין וממכר באותה מידה.

בתשובת המדינה לבג"ץ, נכתב כי "בהיעדר מידע מדעי מספק בכל הנוגע ל-heets ורמת הסיכון שלו לבריאות, יש להתייחס אליו כמו לסיגריות בערה רגילות. עמדת רשות המסים בעניין זה היא שהמיסוי צריך להיות זהה. הצווים המתאימים הוכנו ברשות המסים, ושר האוצר משה כחלון יצטרך לחתום עליהם.

תגובת פיליפ מוריס: "עמדת ממשלת ישראל מנוגדת לעמדת ממשלות בעולם"

"צר לנו שהמדינה החליטה, בעקבות עתירה של חברה מתחרה, להגביל את הגישה של המעשנים למוצרי טבק חדשים ללא עשן, על ידי רגולציה ומיסוי זהים לסיגריות, וזאת בניגוד לעמדתן של ממשלות רבות ברחבי העולם ומבלי לבחון באופן מעמיק את המדע העומד בבסיסם של מוצרים אלה. ישראל בחרה להיות המדינה הראשונה בעולם בה משווק IQOS, אשר מטילה על יחידות הטבק לחימום מס זהה לסיגריות. זאת, בעוד שעל טבק לגלגול, אשר הנזק שלו זהה לסיגריות, מוטל מס נמוך בהרבה. בפועל, המדינה מעודדת אותנו להמשיך ולהתמקד במוצרי טבק מסורתיים, במקום בשיווק מוצרים חדשים שמהווים אלטרנטיבה טובה יותר למעשנים הבגירים, שמתכוונים להמשיך לעשן. בכל מקרה, נמשיך לשווק את IQOS למעשנים הבגירים בישראל, ובהם אלפי המשתמשים שכבר הפסיקו לעשן סיגריות ועברו להשתמש במוצר, ולקדם את החזון לעתיד ללא עשן בישראל".

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות