אמזון תחזיר להורים מיליוני דולרים, לאחר שאיפשרה לילדיהם לחייב את חשבונם ללא סיסמה

אמזון תחזיר להורים מיליוני דולרים, לאחר שאיפשרה לילדיהם לחייב את חשבונם ללא סיסמה

מסתבר ששיטת מצליח עובדת יפה גם בחו"ל. מועצת הסחר הפדרלית חשפה את המניפולציה של אמזון. כמה שילמו לפניה אפל וגוגל?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אם קרה לכם שהילדים שלכם הזמינו על חשבונכם משחקים או שירותים כלשהם בסמארטפון או באייפד – אתם לא לבד. ולא רק שאתם לא לבד, מסתבר שזה לא קורה רק בישראל. בארצות הברית חויבה אמזון בשבוע שעבר לפצות תוך שנה הורים שילדיהם ביצעו רכישות באפליקציית אמזון (amazon) ללא רשות. החל מתחילת 2017 תצטרך אמזון להתחיל ליידע את ההורים שהם זכאים להחזרים, ואחר כך לפצותם.

הסיפור התחיל ביולי 2014, אז תבעה מועצת הסחר הפדרלית את אמזון בטענה שהיא מאפשרת לילדים לבצע רכישות בקלות רבה מדי כאשר הם משחקים במשחקים כמו "פט שופ סטורי" (Pet Shop Story) ו"כפר עידן הקרח" (Ice Age Village) באמצעות מכשירים ניידים.

התביעה גילתה שאמזון הייתה מודעת היטב לנזק שהיא גורמת ללקוחותיה. את האפשרות לרכוש מוצרים באפליקציה היא פתחה בשנת 2011, וכעבור זמן קצר התחילו לזרום תלונות מהורים. כתוצאה מכך, במאי 2012 היא החלה לדרוש סיסמה עבור חיובים – אלא שהסיסמה נדרשה רק כשהסכום גבוה מ-20 דולר. מסמך פנימי שהגיע לידי המועצה הפדרלית מגלה שהסיבה לרף של 20 דולר הייתה שהורים בדרך כלל מתייחסים לסכום הזה כאל הוצאה נמוכה ולכן הם נוטים להתעלם ממנה או למחול עליה, או בקיצור – מ-20 דולר ההורים לא עושים עניין. התוצאה הייתה חיובים בגובה 86 מיליון שקל ללא רשות.

אבל גם אמזון לא לבד – לפניה היו אפל וגוגל שנקטו שיטות דומות והרוויחו מיליונים על חשבון ההורים. ב-2014 הגיעה המועצה לפשרה בתביעות דומות מול שתיהן: אפל הסכימה להחזיר לפחות 32.5 מיליון וגוגל לפחות 19 מיליון.

בתביעה מול אמזון דרשה המועצה שאמזון תחזיר בבת אחת סכום של 26.5 מיליון דולר, אך השופט לא אישר את הסכום ואמר שהוא גבוה מדי. עם זאת, הוא גם לא הסכים שאמזון תבצע את ההחזר באמצעות כרטיסי מתנה.

מאז התביעות שיפרו כל שלוש החברות את תהליך הרכישה, והיום הוא כרוך בהזנת סיסמה ופרטים נוספים.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות