שופרסל בייבי, תחליף החלב החדש של שופרסל, נמכר ב-40 שקל ל-700 גרם

שופרסל בייבי, תחליף החלב החדש של שופרסל, נמכר ב-40 שקל ל-700 גרם

מדובר במחיר נמוך משמעותית מהמתחרים. מה הוא מכיל?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

כ-40 שקל לאריזת 700 גרם – זה מחירו של תחליף החלב לתינוקות של שופרסל, המיוצר על-ידי חברת התרופות הבינלאומית פריגו (Periggo). המחיר יהיה אחיד לכל הפורמולות – שלב 1 (עד גיל חצי שנה), שלב 2 (עד גיל שנה) ושלב 3 (מגיל שנה).

האם ההורים הישראלים יאמצו את התחליף החדש? זו שאלת מיליון הדולר (והרבה יותר מזה). מחירי המותגים המובילים בתחום – מטרנה וסימילאק – גבוהים מאוד. ההורים מוחים כבר שנים, אלא שלאחר פרשת רמדיה, הם גם מאוד חשדניים. זו גם הסיבה שלמוצר נוטרילון שהשיקה טבע כבר בשנת 2011 קשה לחדור לשוק.

פריגו היא חברת ענק שמייצרת תרופות ומוצרים נוספים. נציגי החברה ונציגי שופרסל הצהירו היום כי תרכובת החלב עברה שלושה מעגלים של בדיקות ואישורים – החל מבדיקות בחברת פריגו עצמה, שמבוצעות לאורך תהליך הייצור 2,000 פעם ומקבלת אישור מה-FDA האמריקני, דרך בדיקות של חברת שופרסל במעבדות בארץ ובחו"ל ועד בדיקות של משרד הבריאות. "הנכדה שלי, בת 10 חודשים, אוכלת את תחליף החלב של שופרסל כבר חודשיים", הכריז היום מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן, כדי להמחיש עד כמה הוא משוכנע באיכות המוצר שהוא משווק. "אם בארה"ב, במכסיקו ובאוסטרליה מיליוני משפחות משתמשות במשך שנים בתרכובות של פריגו, ובמחיר נמוך משמעותית – גם החברה הישראלית צריכה להיות בשלה לזה".

מי שעקב בימים האחרונים אחרי הפרסומות בטלוויזיה, ראה שהן מלאות בפרסומות לתחליפי החלב של המתחרות – כשכל אחת מהן מתהדרת בפורמולה הטובה ביותר. לדברי הדיאטנית של שופרסל, הפורמולה בתחליף החדש מכילה את כל רכיבי החובה, ומלבד אלה, קיימים רכיבי רשות, כמו פרוביוטיקה ופופה (LCPUFA).

משולש שרק היצרניות מרוויחות בו

מדובר בשוק שמגלגל 570 מיליון שקל בשנה, כשלדברי אברכהן, הקמעונאים מפסידים בו 174 מיליון שקל בשנה. עיקר ההוצאה של הצרכנים היא על תחליפים לשלב 3, המהווים 44% מהמכירות. ומה עם המחירים? הם גבוהים מאוד, ולפי נתוני שופרסל הצרכנים מוציאים 3,100 שקל בשנה רק על תחליפי חלב. כידוע, למרות שמדובר במוצר חיוני, תחליפי החלב הוצאו מפיקוח מחירים לפני 15 שנה. לפני כחודש, כפי שדיווחתי בפואנטה, יצאה לדרך הצעת החוק של ח"כ רחל עזריה (כולנו) להחזירם לפיקוח – וזאת לאור שנים ארוכות של מחאה על מחיריהם הגבוהים. בנימוקים להצעת החוק צוין כי מחירו הממוצע של תחליף חלב במשקל 900 גרם עומד על 78 שקל.

milk2

לכאורה, השוק מתחלק היום בין שלושה שחקנים: מטרנה (ששייכת לאסם), סימילאק (ששייכת לאבוט) ונוטרילון (ששייכת לטבע), אך בפועל החברה הדומיננטית היא מטרנה, ששולטת ב-56.6% ממנו.

סימילאק שולטת ב-35.3% מהשוק ונוטרילון ב-8.1% – כך לפי נתוני נילסן המבוססים על רשתות הפארם. במילים אחרות, שתי שחקניות – מטרנה וסימילאק, מחזיקות ב-92% מהשוק, ויכולות להכתיב את המחירים כרצונן. בעבר היו לשתיים הסכמי בלעדיות עם בתי החולים, כך שההורים היו מקבלים רק אחד משני התחליפים בבית החולים ואז חוששים להחליף את המוצר.

היום, לאחר התערבות של הממונה על ההגבלים העסקיים, המצב השתנה וההורים אמורים לקבל זכות בחירה בין שני תחליפים. עם זאת, שופרסל לא תהיה בין התחליפים שיוצעו להורים בבית החולים: "הלכנו על פשטות ובטיחות במחיר נמוך. לא נשקיע את הכסף בשיווק ולא נחדיר את המוצר בכוח, הדגש שלנו הוא על המחיר, אמר אברכהן".

אברכהן הסיר את הכפפות ואמר בצורה ברורה ששופרסל והקמעונאים האחרים הפסידו הרבה מאוד כסף לאורך השנים על תחליפי החלב, ואילו מי שגרפו רווחים גדולים הן היצרניות: "השוק ריכוזי מאוד ושופרסל מפסידה מיליוני שקלים בשנה. היצרנים מרוויחים מספרים דו-ספרתיים והצרכנים משלמים יותר מדי. המשולש הזה לא יכול להימשך. הצרכן יודע שהוא יכול להאמין לנו שהמוצר איכותי, בטוח ומשתלם. אחרי מה שהחברה הישראלית עברה, אנחנו מרגישים בטוחים מאוד לצאת עם תרכובת חלב לתינוק. אני קורא לצרכנים: יש לנו הזדמנות להוריד את יוקר המחיה".

בהמשך צפויה שופרסל להשיק עוד מוצרים רבים בתחום התינוקות, החל ממוצרי מזון נוספים כמו מחיות, דרך מוצרים משלימים כמו מוצצים ועד בוסטרים ואביזרי בטיחות.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות