חוק השיימינג בענף הפארם יוצאות לדרך. עכשיו תדעו כמה עולה קולגייט בחו"ל כשתעשו קניות בארץ

חוק השיימינג בענף הפארם יוצאות לדרך. עכשיו תדעו כמה עולה קולגייט בחו"ל כשתעשו קניות בארץ

הצרכנים לא ממש יוכלו לעשות הרבה כשיראו שהמחיר בחו"ל נמוך יותר, אך שאיפת משרד הכלכלה היא שחוק השיימינג יגרום לספקים להוריד מחירים

צילום: דפנה הראל כפיר
תהיו חברים, שתפו את הכתבה
פערים "חזיריים" – כך מכנה שר הכלכלה את פערי המחירים בענף הפארם. ראיון בתוכנית "שש כלכלי"

האם שיימינג הוא הנשק שיציל את הצרכנים הישראלים מיוקר המחיה?

בקרוב מאוד, ממש בשבועות הקרובים, ייצא לדרך חוק השיימינג, ויתנוססו ליד כמה מוצרי טואלטיקה מובילים לא רק המחירים שלהם כאן בארץ, אלא גם המחיר הממוצע שלהם בחו"ל.

מדובר בתקנות חריגות וחסרות תקדים שהוביל משרד הכלכלה, ומחייבות את כל הרשתות הגדולות להציג קבל עם ועדה את פערי המחירים בין המוצרים שאנו קונים למחירים של אותם מוצרים בדיוק בחו"ל.

הרשימה הנוכחית כוללת 7 מוצרים: 3 משחות שיניים של קולגייט, 2 דאודורנטים לגברים של ספיד סטיק, דאודורנט לגברים של ג'ילט ודאודורנט לנשים של דאב.

מוצרים אלה נבחרו משום שפערי המחירים שזוהו בהם מוגדרים על-ידי משרד הכלכלה "חזיריים".

את הנתונים קיבל ועיבד משרד הכלכלה מחברת נילסן, אשר מרכזת את נתוני הקופות מכל רשתות השיווק הגדולות בארץ.

המחירים הושוו למספר מדינות – החל מארה"ב, דרך גרמניה, בריטניה, צרפת ויוון ועד רומניה, יוון דנמרק, ניו זילנד, בולגריה וצ'כיה.

אבל זו לא הרשימה הסופית והאחרונה, במשרד מדגישים שבכל רבעון תיבחן הרשימה מחדש ותתעדכן כך שמוצרים שיוזלו יוסרו ממנה ומוצרים יקרים אחרים יתווספו אליה.

בהקשר זה קוראים במשרד הכלכלה לציבור לפנות אליהם ואל הרשות להגנת הצרכן ולעדכן על מוצרים יקרים במיוחד.

אז אילו פריטים בדיוק כוללת הרשימה ואילו פערים נמצאו?

משחות שיניים: כמה עולה קולגייט בחו"ל?

colgate max fresh cool mint toothbrush 100ml copy

המוצר מחיר ממוצע בארץ (בשקלים) מחיר ממוצע במדינות שנבדקו ע"י משרד הכלכלה (בשקלים) פער באחוזים
קולגייט מקס פרש Cool Mint בגודל 100 מ"ל 16.04 8.25 95%
קולגייט משפחתי 100 מ"ל 9.33 5.92 57%
קולגייט טוטאל 100 מ"ל 13.28 8.85 50%

דאודורנטים לגברים: ספיד סטיק וג'ילט

speed stick jel sport

המוצר מחיר ממוצע בארץ מחיר ממוצע במדינות שנבדקו ע"י משרד הכלכלה פער באחוזים
ספיד סטיק 24/7 Fresh Rush ג'ל 85 גרם 19.48 10.32 89%
ספיד סטיק ג'ל ספורט, 85 גרם 17.73 8.58 107%
ג'ילט AI קליר ג'ל, 70 מ"ל 17.65 10.87 62%

דאודורנט לנשים: דאב ספריי

המוצר מחיר ממוצע בארץ מחיר ממוצע במדינות שנבדקו ע"י משרד הכלכלה פער באחוזים
דאב אוריגינל ספריי 150 מ"ל 14.85 8.60 73%

מדובר בהוראת שעה לשלוש שנים, אשר כאמור במהלכן הרשימות יתעדכנו בכל רבעון מחדש. כך למשל, המוצרים הבאים שעומדים על הפרק הם סכיני גילוח וטמפונים.

נושא המחירים הגבוהים של מוצרי ההיגיינה והטיפוח בישראל לעומת העולם עומד במוקד תשומת הלב של משרד הכלכלה ושל אלי כהן שר הכלכלה כבר חודשים ארוכים, ובמסגרת זו בוצעו כבר כמה השוואות מחירים ושימועים – הן לבעליהן של רשתות השיווק והן ליבואנים.

אחד הכשלים בענף הזה הוא היבוא הבלעדי. הכוונה היא שעבור כל מותג יש יבואן בלעדי אחד בארץ, אשר יכול להכתיב את המחירים.

כך למשל, היבואנית הבלעדית של קולגייט ושל ספיד סטיק בישראל היא חברת שסטוביץ, והיבואנית של DOVE היא חברת יוניליוור.

הבעיה בהצגת המחירים בחו"ל ובשיטת השיימינג שמאמץ כאן משרד הכלכלה היא שהצרכנים הרי לא יודעים מה קורה מאחורי הקלעים, וככל הנראה ייצאו מהנחה שמי שאשם במחירים הגבוהים שהם רואים הן רשתות השיווק.

בנוסף, חוץ משיימינג אין כאן בעצם שום דבר. בסופו של דבר, מדובר בשוק חופשי.

תגובת שסטוביץ': "צעד פופוליסטי. אנו שוקלים את צעדינו"

מחברת שסטוביץ נמסר: "בתגובה שהוגשה למשרד לפני למעלה מחודש, הראנו כי העבודה שהוזמנה על ידי המשרד, ועליה נסמך הצו – רצופה כשלים ושגיאות. למשל חוסר יכולת לזהות מה המוצרים שנדגמו; השוואת מוצרים שאינם זהים וכלל אינם נמכרים בישראל; טעות בגודל המוצרים המושווים – כגון 75 מ"ל לעומת 100 מ"ל; וכן השוואה למדינות בהן היצרן כלל אינו מוכר את המוצרים. יותר מכך, בפני המשרד הוצגו נתונים המלמדים באופן מובהק כי פערי המחיר אותם פרסם המשרד לא היו ולא נבראו, ופרסומם הוא הטעיית הציבור.

"לאחרונה, הודה המשרד בחלק משגיאותיו אך בחר, מסיבותיו הוא, לחתום על הצו מבלי לבצע בירור מעמיק ויסודי של יתר השגיאות.

"פניותינו לשר ולאנשי משרדו לבצע בירור מעמיק של הנושא ולעבוד במשותף עם המשרד ועם הגורם אשר ביצע את הבדיקה עבור המשרד – לא נענו, דבר המלמד כי התנהלות המשרד מונעת משיקולים פוליטיים ופופוליסטיים. גם התייחסות המשרד ל"ירידת מחירים" מטעה ומגמתית. מחירי המוצרים משתנים מחודש לחודש באופן שוטף, ולא ניתן לייחסם לפעולות המשרד. אנו בוחנים כעת את צעדנו".

קראו עוד כתבות מעניינות בפואנטה:

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות