האייפון שלכם התחיל לזחול? שורה של תביעות ייצוגיות נגד אפל

האייפון שלכם התחיל לזחול? שורה של תביעות ייצוגיות נגד אפל

הבקשות עומדות על מאות מיליוני שקלים, אך זו הצרה הקטנה של אפל ביחס לממדי התביעות נגדה בארה"ב

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

בשבוע שעבר, כפי שגם פורסם כאן, נחשף כי אפל גרמה להאטה מכוונת של מכשירי אייפון מדגמים קודמים באמצעות עדכון התוכנה שפרסמה, וכצפוי, כעת מוגשות נגדה כמה וכמה בקשות לתביעות ייצוגיות.

הסכומים שדורשים התובעים אינם אחידים, ונעים בין מיליונים בודדים למאות מיליונים. כך למשל, בת"צ 47104-12-17, שהוגשה ע"י עורכי הדין איל גולדנברג ו/או עדי קסטנבאום, סכום התביעה קרוב ל-366 מיליון שקל; בת"צ 48637-12-17, שהוגשה ע"י עו"ד יצחק אבירם, מוערך הנזק ביותר מ-2.5 מיליון שקל.

הטענות כלפי אפל הן שהיא נהגה בחוסר שקיפות, פגעה בחוויית המשתמש שלהם והביאה את חלקם לרכוש מכשירי אייפון חדשים מאחר שסברו שלא ניתן לתקן את המכשיר.

לכאורה, איש אינו מחייב את משתמשי האייפון לשדרג את מערכת ההפעלה, אלא שהתנהלותה של אפל מייצרת מצב שהם עושים זאת כמעט בעל כורחם, כפי שגם מתואר בתביעה שהוגשה ע"י עו"ד אבירם: "אין ולא קמה מעולם, לא חובה חוקית ולא חובה חוזית, של מי שרכש טלפון במיטב כספו, וקיבל מערכת הפעלה מסוימת המתאימה למכשיר באותה העת, לעדכן את המערכת כרצונה של הנתבעת ולפי צרכיה. אולם, המערכת לא מתחשבת ברצונו של הלקוח שרכש את המכשיר במיטב כספו. ביום בו מחליטה אפל לשחרר גרסת עדכון, מתחילות להישלח הודעות אל כל מחזיקי המכשירים. ההודעה המופיעה פתאומית על מסך הטלפון מציעה "התקן כעת או מאוחר יותר, כאשר אין אופציה למנוע את העדכון או את המשך קבלת הודעות העדכון. ולא רק זאת, אם תבקש שלא לעדכן, תאלץ ללחוץ על פעולת ה-Remind me Later, ורק אז ישתחרר הטלפון".

באחת התביעות, ת"צ 47087-12-17, שהוגשה ע"י עו"ד אסף נוי ו/או ברק אביבי ואחרים, נתבעת לא רק אפל אלא גם חברת איי דיגיטל (iDigital) – אחת היבואניות הרשמיות של אפל בישראל.

בבקשה טוענים התובעים כי ההסבר שאפל סיפקה – שלפיו האטת המכשיר התרחשה במקרה של סוללה ישנה, במטרה למנוע מצב של קריסת המכשיר (כפי שקורה למכשירים שיש בהם סוללות "שהזדקנו") – הוא הסבר שמהווה זריית חול בעיני הצרכנים. זאת, מפני שמלכתחילה אפל היא זו שמייצרת את האייפון כך שהחלפת סוללה היא מסובכת במיוחד: "כשהיא כותבת שהיא רק דאגה לסוללות המזדקנות, התירוץ יכול להישמע סביר רק אם אתה חסיד שוטה של ההגיון המעגלי של ה"אקו-סיסטס" של אפל. לא נאפשר החלפת סוללה כי אנחנו רוצים אייפוניס מהממים וחוויית שימוש מושלמת. הסוללה מתעייפת ולכן ניאלץ לפגוע בחוויית השימוש שלכם, כדי שחוויית השימוש שלכם לא תיפגע. אפשרות שנייה – לכו להחליף סוללה במעבדה שלנו, אחרת תאבדו אחריות" – נכתב בתביעה.

ישראל, כמובן, היא רק בעיה קטנה מבחינת חברת אפל. בארצות הברית הוגשו נגדה שורה ארוכה של תביעות ייצוגיות על-ידי משתמשים ממדינות שונות בכל רחבי ארה"ב.

קראו עוד כתבות מעניינות בפואנטה:

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות