חוק הטכנאים: תיקון לחוק יאפשר לצרכנים לקבל פיצוי בקלות רבה יותר

חוק הטכנאים: תיקון לחוק יאפשר לצרכנים לקבל פיצוי בקלות רבה יותר

אחרי שנים שבהן ניצלו חברות את פרצה בחוק הטכנאים, בקרוב אפשר יהיה לתבוע פיצוי גם כשהטכנאי הוזמן להסיר מוצר ובמצבים נוספים שהחוק לא כיסה

צילום: אתר pixabay.com
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

חוק הטכנאים איתנו כבר כמה וכמה שנים, ומטרתו הייתה לאלץ את החברות לכבד את זמנם של הלקוחות ולא לייבש אותם בבית בהמתנה לאנשי מקצוע.

למעשה, עד עתה קבע החוק שחברות נדרשות לתאם ביקור טכנאי עם הצרכן בטווח זמן של שעתיים, ובמקרה של איחור בשעתיים נוספות או יותר זכאי הצרכן לפיצוי של 300 עד 600 שקל, אך חברות רבות סירבו לפצות צרכנים בתירוצים שונים, למשל בטענה שבחוק לא חל על התקנה, הסרה או מתן שירות.

זאת, משום שהחוק המקורי שאושר, נוסח בצורה כזאת שהיו הרבה מאוד דרכים להתחמק ממנו – וכך חברות המשיכו לזלזל בצרכנים בידיעה שאי אפשר יהיה לתבוע אותן רק בגלל עניינים סמנטיים.

אתמול בוועדת הכלכלה נעשה צעד ראשון שיסתום את הפרצה הזאת. לפי ההצעה שאושרה, הפיצוי יינתן גם במקרה של איחור בעת הובלה של מוצרים שנרכשו, איחור טכנאי המבצע בדיקות תקופתיות במתקני גז ביתי ואיחור בעת ביקור טכנאי בתקופת אחריות בתשלום.

ההצעה מגדירה את הלקוח כלקוח מרגע שנחתם החוזה עד לרגע ההסרה של המוצר מביתו, כך שחברות לא יוכלו להתחמק מפיצוי ללקוח בשלב ההתקנה בטענה שהוא כלל אינו לקוח. 

ההצעה אושרה למרות התנגדות עזה של נציגי איגוד לשכות המסחר. סמנכ"ל התפעול של חברת מיניליין מוצרי חשמל, דורון זינגר, אמר כי ב-10%-15% מהמקרים יש איחורים. מנכ"ל חברת ההפצה לוגיסטים, אבי אייל, אמר כי הוא מפיץ לצרכנים מוצרי חשמל כמו מקריים, מכונות כביסה, טלוויזיות ועוד. לדבריו, "החוק לא יכול לחול על הובלה במשאיות, אין טכנולוגיה שיכולה לתכנן איחור של עד שעתיים. יש המון משתנים בדרך. האפשרות היחידה היא להוריד את כמות המוצרים במשאית ואז זה יעלה יותר", אמר.

מנכ"ל המועצה לצרכנות, ג'וש גולדשמיט, אמר כי יש אלפי צרכנים שהסרט "שכחו אותי בבית" בכלל לא מצחיק אותם, כי זה מה שהם מרגישים כשהם מחכים שעות לטכנאי בבית. הוא הוסיף כי הבעיה קיימת גם בענף הגז ואמר כי למועצה מגיעות מדי שנה למעלה מ-40 אלף תלונות בנושא.

היועץ המשפטי של רשות ההסתדרות לצרכנות, עו"ד וגיף אליאב, הוסיף כי הצעת החוק לא אוסרת על איחורים, אלא רק קובעת את מנגנון הפיצוי.

ההצעה אושרה לקריאה ראשונה, ובסיכום הישיבה הודיע יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) כי בעת הכנתה לקריאה השנייה והשלישית תבחן הוועדה את הזמן שיינתן לעוסקים לצורך היערכות.

עוד תבחן הוועדה אפשרות להחיל את ההצעה גם על נותני שירותים מטעם חברות ביטוח, שמגיעים לטפל בתיקונים שונים בביתו של הצרכן, וכן על נתוני שירותים מתמשכים כמו שירותי תחזוקה של ברי מים.

אין כוונה להחיל את ההצעה על משלוחי מזון, כדוגמת משלוחי פיצה או אוכל מוכן אחר ממסעדות או משלוחי מזון מהסופרמרקטים.

קראו עוד כתבות מעניינות באתר פואנטה:

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות