רפורמת המדבקות התזונתיות בעין הסערה: מנכ"ל איגוד לשכות המסחר טוען - יש אנשים שסוכר בריא להם

רפורמת המדבקות התזונתיות בעין הסערה: מנכ"ל איגוד לשכות המסחר טוען – יש אנשים שסוכר בריא להם

איגוד לשכות המסחר: "אנחנו לא מתנגדים לחינוך לתזונה נכונה, אבל תהיה כאן הטעיה של צרכנים"

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

בינואר הקרוב אמנם לא נראה את המדבקות האדומות והירוקות על מוצרי המזון – כפי שאמור היה לקרות בהתאם ללוח הזמנים המקורי של רפורמת המדבקות של משרד הבריאות, אבל לאחרונה דובר על מרץ 2017 כתאריך יעד חדש.

כזכור, רפורמת המדבקות היא מהלך שנועד ליידע את הצרכנים בצורה ברורה כמה סוכר, מלח ושומן יש במוצר המזון שהם עומדים לרכוש. מדבקה אדומה תסמל שהערכים גבוהים מהמומלץ ומדבקה ירוקה משמעה מתן אור ירוק לצרכן. 

אלא שכרגע מרכזים היבואנים את המאמץ במניעת הדבקת המדבקות בחזית האריזה.

בנוסף, הם לא אמרו נואש וממשיכים לטעון שעצם הרעיון של הדבקת מדבקות אדומות וירוקות הוא רעיון חסר היגיון שעלול אפילו להזיק.

לשם כך הם מנסים לגייס כמה טיעונים. ראשית, לטענתם מדבקות אדומות עלולות בכלל להטעות את הצרכנים.

שנית, לטענתם השינוי בפסי הייצור ייקר את המוצרים בכ-25% ויעלה את יוקר המחיה.

שלישית, לטענתם היצרנים יחליפו את הסוכר בתחליפי סוכר שאינם בהכרח בריאים יותר. 

איך בדיוק מדבקה אדומה תטעה את הצרכנים? הנה דברים שאמר ממש לאחרונה מנכ"ל איגוד לשכות המסחר, עו"ד דן כרמלי, בתוכנית שש כלכלי: "אנחנו לא מתנגדים לרעיון העקרוני של חינוך לתזונה נכונה, אלא שהתוצאה היא אפילו הטעיית הצרכן, שכן כל אדם יש לו את הצרכים שלו. יש אנשים שזקוקים לזה… סוכר זה לא דבר לא בריא אם אתה צורך אותו במינון הנכון". 

האם הטענה הזאת  נכונה? מי שישבה לצדו של עו"ד כרמלי באותו ראיון הייתה פרופ' רונית אנדוולט, האחראית על בריאות הציבור במשרד הבריאות, והיא כמובן סתרה את הטענה הזאת באופן נחרץ.

לדבריה, אף אחד לא זקוק לתוספת סוכר, מלח או שומן רווי – ואף להפך: "60% מאזרחי ישראל סובלים מהשמנת יתר ועודף משקל, ו-25% מהאזרחים במצב סוציו-אקונומי נמוך סובלים מסוכרת. אנחנו לא יכולים לעמוד מנגד ולא לעשות מעשה".

כרגע, למעשה היצרנים כבר הסכימו לנהוג בהתאם לרפורמה, ואילו היבואנים ממשיכים לתקוף בכל החזיתות.

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, אמר לאחרונה כי הסימון יביא להפרת הסכמי סחר עם גוש הסחר הגדול ביותר של ישראל – האיחוד האירופי: "50% מכלל היבוא הישראלי מגיע מהאיחוד האירופאי. אנו צריכים לעבוד בתיאום עם האיחוד האירופאי ולא בקונפליקט נגדו".

בנוסף, אמר לין כי שיטה זו לא תועיל לבריאות הציבור אלא תזיק לבריאות הציבור. היא תחנך ציבור צרכנים להאמין שכל מה שאין עליו תווית אדומה אלה הם מאכלים הבריאים עבורו, וזה רחוק מאוד מלהיות האמת.

אגב, לאחרונה פרסם משרד הבריאות מצגת מפורטת שמדגימה איזה חיסכון תשיג מדינת ישראל באמצעות השיפור בתזונה – וזאת בתגובה לטיעונים של משרדי האוצר והכלכלה לנזק כלכלי שייגרם לצרכנים בגלל התייקרות המוצרים.

רפורמת סימון המדבקות של משרד הבריאות 1רפורמת המדבקות של משרד הבריאות: עלות הרפורמה למשק נמוכה משמעותית מהחיסכון שהיא תשיג, שלא לדבר על חיי אדם

תהליך הדרגתי של הסתגלות 

חשוב להבין שכדי למנוע פגיעה ביצרנים וכדי שהצרכנים יתרגלו לטעמים הפחות מתוקים, מלוחים ושמנים, משרד הבריאות הגדיר תהליך מאוד הדרגתי של שלוש פעימות לאורך שלוש שנים.

בכל פעם אמורה לרדת כמות הסוכר, המלח והשומן במוצר – ואם היה גבוהה מהכמות שהוגדרה, המוצר יקבל מדבקה אדומה.

התעשיינים והיבואנים היו שותפים לשיח עם משרד הבריאות – אך במקביל לא מפסיקים להפעיל לחצים כדי לעכב את הרפורמה ולהוציא ממנה את העוקץ, ואחת הדרכים היא לדאוג שהצרכנים לא יבחינו במדבקות.

לכן, מאחר שהם חשים כי המלחמה ברפורמה עצמה אבודה, הם לוחצים עכשיו על משרד הבריאות לא לחייב אותם להדביק את המדבקות בחזית האריזה אלא מאחור. 

העובדה שהם מנהלים מלחמת חורמה מעידה ככל הנראה יותר מכל על היעילות הטמונה במהלך של הסבר פשוט ונגיש לצרכנים. 

למעשה, הם יודעים טוב מכולם כמה חשוב להעביר מסרים באופן גרפי על האריזה. זו הרי הסיבה שכאשר מוצר כלשהו מכיל רכיבים טבעיים או לא מכיל חומרים משמרים – הפרטים הללו מודגשים באותיות גדולים ובעיצוב גרפי בולט בחזית האריזה, ואילו את רשימת הרכיבים ואת כמות הסוכר, המלח והשומן כותבים באותיות קטנות בגב האריזה.

בינתיים, כאמור, הרפורמה בכל מקרה לא יוצאת לדרך במועד המתוכנן – ולמרבה הצער נראה שמבחינת שר הבריאות יעקב ליצמן, עמידה בזמנים היא חסרת חשיבות – גם אם מדובר בלוח הזמנים שהוא עצמו הכריז עליו במסיבת עיתונאים חגיגית לפני פחות משנה.

כעת הוא יצטרך להוכיח שאם הוא לא עומד בלוח הזמנים, הוא לפחות עומד בהבטחה לדאוג לבריאות הציבור, ולא נכנע ללחצים שפוגעים בלב לבה של הרפורמה. 

קראו עוד כתבות מעניינות בפואנטה:

 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות