משרד הכלכלה: "היצרנים והיבואנים הבלעדיים לישראל חזירים"

משרד הכלכלה: "היצרנים והיבואנים הבלעדיים לישראל חזירים"

צילום: דפנה הראל כפיר
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

היום הוציא משרד הכלכלה הודעה חריגה בחריפותה, תחת הכותרת "החזירות הבלתי נתפסת של היצרנים הבינלאומיים והיבואנים הבלעדיים נחשפת!".

זאת, לצד נתונים של שורת מוצרי טיפוח פופולריים, החל ממשחת שיניים של קולגייט ועד קרם לחות של ניוואה או של לוריאל – הנמכרים על-ידי היצרן לספק בחו"ל במחיר נמוך משמעותית מזה שהוא נמכר לספקים הישראלים.

לפי ההודעה, הפערים הגדולים בין המחירים בישראל ובפולין קשורים בראש ובראשונה לספקים הבינלאומיים, כמו קולגייט פלמוליב, יוניליוור ופרוקטר אנד גמבל, שמתמחרים את ישראל במחיר גבוה יותר, וליבואנים כמו שסטוביץ' ודיפלומט שבישראל נהנים מבלעדיות, בשונה ממדינות אחרות בעולם בהן יש מגוון של מפיצים.

באילו פערים מדובר? המוצרים והמחירים יפורטו בהמשך, אך לפני כן – קצת רקע.

משחות השיניים, הדאודורנטים ושאר מוצרי ההיגיינה והטואלטיקה מעסיקים בחודשים האחרונים את משרד הכלכלה ואת שר הכלכלה אלי כהן בגלל מחיריהם הגבוהים ביחס לעולם.

לפני כחודש וחצי הוזמנו נציגי רשתות הפארם (סופר-פארם וניו פארם) להציג את הנתונים ואת המחירים שהם משלמים ושהם גובים, כדי לבדוק מי בשרשרת האספקה גוזר קופון שמן על חשבון הצרכנים הישראלים. זאת, לאחר שמשרד הכלכלה ביצע בדיקה השוואתית שכללה עשרות מוצרים וגילה ששתי רשתות הפארם יקרות יותר מכל נקודות המכירה האחרות – החל מרשתות השיווק ועד בתי מרקחת.

אחת הטענות שהשמיעו בתגובה רשתות הפארם הייתה שהן קונות את המוצרים ביוקר מהיבואנים הרשמיים.

יש לציין כי רשת סופר-פארם פעילה גם בפולין, ולעתים קרובות נשמעות טענות על המחירים שהיא גובה בפולין לעומת המחירים שהיא גובה בארץ.

במשרד הכלכלה מפרסמים היום שורת מוצרים שנמכרים בפולין.

במשרד לא מציינים מה מקור הנתונים, אך יש להניח שרשת סופר-פארם היא שסיפקה למשרד את הנתונים, כדי להוכיח שהסיבה לפערי המחירים בין סניפיה בפולין לסניפיה בישראל נובעת מתמחור של היצרנים והיבואנים הבלעדיים בארץ ובחו"ל.

הנה כמה דוגמאות לפעאי המחירים שמציג היום משרד הכלכלה: משחת שיניים קולגייט אופטיק וויט, שנמכרת ע"י היצרנים הבינלאומיים והיבואנים הבלעדיים לחנויות בפולין ב-4.20 שקלים, נמכרת לחנויות בישראל ב-15.40 שקל – פי 3.7. קרם ניוואה סלולר, שנמכר לחנויות בפולין ב-26.80 שקל, נמכר לחנויות בישראל ב-76.70 שקל, פי 2.9.

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, אמר היום כי הצרכן הישראלי הפך להיות המחלבה של היצרנים הבינלאומיים והיבואנים הבלעדיים: "הגיע הזמן לשים סוף לחגיגה הזו! נפעל בכל הכלים להפסקת העושק של הצרכן הישראלי. לא חייבים לקנות ממי שמזלזל בצרכנים".

איך הוא מתכוון לעשות זאת? לפי הודעת המשרד, החוק להגבלת כוחם של היבואנים הבלעדיים יעלה לוועדת שרים מיד עם תחילת המושב הבא.

דוגמאות למוצרים אשר נמכרים לרשתות בישראל ע"י היצרנים הבינלאומיים/היבואנים הבלעדיים בפערים של עשרות ומאות אחוזים בהשוואה לפולין – כפי שהופיעו בהודעת משרד הכלכלה:

מוצרי טיפוח

כידוע, וכפי שפורסם בפואנטה, במהלך החודשים האחרונים נוקט משרד הכלכלה והרשויות הכפופות לו במגוון צעדים לקידום התחרות בתחום הפארם והטואלטיקה:

  • ב-1.7 נכנס לתוקף חוק שקיפות המחירים גם ברשתות הפארם
  • המשרד מקדם את תקנות התמרוקים בוועדת העבודה והרווחה – מהלך שכידוע נכון לעכשיו הוקפא לאחר שמשרד הבריאות עשה פניית פרסה וביקש למשוך את התקנות עד שיגבש נוסח מעודכן.
  • הקמת הועדה לייבוא אישי שצפויה לתת את מסקנותיה בסוף ספטמבר.
  • המשרד מקדם חוק להגבלת כוחם של יבואנים בלעדיים, אשר צפויה לעלות לועדת שרים עם תחילת מושב הכנסת הבא.
  • בוטלו הסדרי בלעדיות של רשתות גדולות במרכזים מסחריים (מדובר בעיקר בהסדרים של סופר-פארם בעשרות קניונים).
  • נחתם הצו לשקיפות מחירים שיחייב הצגת השוואה בינלאומית ברשתות הקמעונאיות.

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות