אושר: ניו פארם תימכר לשופרסל; תוקם רשת פארם שלישית

אושר: ניו פארם תימכר לשופרסל; תוקם רשת פארם שלישית

באילו ערים ייפתחו סניפי הרשת החדשה, והאם הצרכנים ירוויחו מהמהלך או ייפגעו? 

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

טלטלה רצינית תתרחש בקרוב בענף הפארם: רשת פארם שלישית תיפתח, ומיד אחר כך ניו פארם תימכר לשופרסל ובכך תהפוך למתחרה הרבה יותר רצינית לרשת סופר-פארם.

למעשה, אם אתם מתגוררים באזור שבו יש שני סניפים – האחד של שופרסל והשני של ניו פארם, הנמצאים בסמיכות ובסביבתם אין רשתות מתחרות – בקרוב תראו שם חנות חדשה במקום ניו פארם.

זאת, לאחר שהממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, החליטה לאשר את עסרת המיזוג בין שופרסל לניו פארם, בתנאי שניו פארם תמכור 9 מסניפיה לרוכש יחיד, שיפתח רשת פארם נוספת בפריסה ארצית. גם שופרסל תהיה חייבת למכור סניף אחד לרוכש דומה, שיתחייב להפעיל בו מרכול או חנות פארם.

כאמור, מכירת החנויות תיעשה עוד בטרם ביצוע המיזוג והעברת השליטה בניו-פארם לשופרסל – וזאת כהפקת לקחים מפעמים אחרות שבהם אושרו עסקאות שהיה בהן חשש לפגיעה בתחרות בגלל צמצום מתחרים, מבלי שהתנאים שהוצבו כדי למנוע את הפגיעה בתחרות קוימו.

במקרה הנוכחי אימצו ברשות להגבלים עסקיים מדיניות המכונה "fix ix first", ששלפיה התנאים מחייבים להשלים את הליך מכירת הסניפים טרם ביצוע המיזוג ולגורם אחד.

האם הצרכנים ירוויחו מהמהלך או ייפגעו ממנו?

למעשה, קשה לקבוע בוודאות כבר עכשיו איך יושפעו הצרכנים, מפני שכיום ניו פארם היא רשת פארם יקרה מאוד – אפילו יותר מסופר-פארם במקרים רבים, בעוד ששופרסל מנסה ומצליחה למצב את עצמה כרשת המוכרת במגוון מחירים ומקפידה לא להיות הרשת היקרה ביותר.

שופרסל נהנית מכוח קנייה עצום שיכול לאפשר לה למכור את מוצרי הפארם במחירים תחרותיים, ויש לה גם מותג פרטי חזק שהיא יכולה למכור בסניפי שופרסל – כאשר מוצר הדגל בתחום הזה הוא תחליף החלב לתינוקות שופרסל בייבי, הנמכר ב-40 שקל בלבד.

מצד שני, כוח רב כל כך בידי שחקנית אחת הוא מאוד בעייתי ובהחלט עלול לפגוע במתחרות של שופרסל ושל ניו פארם.

הממונה אף מציינת בהודעתה היום כי קיימת חפיפה בין שתי הרשתות בחלק מהמוצרים, כגון מוצרי טואלטיקה, מוצרי טיפוח הגוף, מוצרי ניקיון, מוצרי תינוקות ועוד, ולכן במקומות שבהם יש כיום סניף של שופרסל וסניף של ניו פארם – אשר שניהם סמוכים ובסביבתם אין רשתות אחרות שמספקות מגוון דומה – ניו פארם תצטרך לסגור סניף ובמקומו ייפתח סניף של רשת חדשה.

זאת, משום שהממונה חוששת ממצב של מיעוט מתחרים, שיעניק לשופרסל כוח שוק חד צדדי ויאפשר לה להעלות את המחירים בהם נמכרים המוצרים החופפים בחנויות הצדדים, ובפרט בחנויות ניו-פארם. 

הממונה אף הביעה חשש כי המיזוג עם ניו פארם יעניק לה כוח רב מדי מול הספקים, אך חשש זה נשלל לאחר בחינה מעמיקה, במסגרתה נערכו שיחות עם מספר רב של ספקים וכן נאספו נתונים בנושא: "הספקים של שופרסל וניופארם לא הביעו כל חשש מהתנהלות מול הגורם הממוזג. אדרבה, ספקים רבים הביעו תמיכה במיזוג", נכתב בהודעת הממונה.

בשורה התחתונה, הממונה סבורה כי בכפוף לתנאים שנקבעו, לא יהיה במיזוג כדי לפגוע בתחרות: "אדרבה, למיזוג צפויה להיות תרומה חשובה לתחרות בתחום חנויות הפארם", כותבת הממונה בהודעתה. "מדובר בתחום שבו פועל שחקן אחד דומיננטי – רשת סופר-פארם – שיכולת יתר השחקנים בענף להתחרות בו מוגבלת. כניסתה של שופרסל לענף צפויה לאפשר לה לנצל את הכישורים והמערכים שלה על מנת לשפר את יכולתה של ניו פארם להתחרות בסופר-פארם באופן יעיל ואפקטיבי.

"יתר על כן, תנאי המיזוג אשר מחייבים מכירת תשעה סניפים לרוכש אחד לצורך הפעלתם כחנויות פארם, משמעותו למעשה יצירת בסיס להקמת רשת חנויות פארם ארצית שלישית, אשר יהיה בידיה להתחרות הן בצדדים והן בסופר-פארם".  

היכן ייפתחו הסניפים של רשת הפארם החדשה?

כאמור, הממונה נקבה במיקום מדויק של הסניפים שצריכים להימכר לרוכש שיפתח את הרשת החדשה, מתוך דרישה לשמור על התחרות באותם אזורים.

מדובר בסניפי ניו פארם בקניון שאול המלך בבאר שבע; סעיף קניון אורות; סניף קניון עזריאלי באור יהודה; סניף יזרעאליה; סניף מודיעין סנטר; סניף קריית מוצקין; סניף תחנה מרכזית, ראשון לציון; סניף שער העיר, ראשון לציון; וסניף קניון עזריאלי רמלה.

כאמור, סניפים אלה יימכרו כולם לרוכש אחד, אשר יפעיל אותם כחנויות פארם.

סניף שופרסל דיל בקניון חיפה יימכר אף הוא, לרוכש שיתחייב להפעיל במקום עסק מתחרה.  

בדיקת המיזוג ארכה כארבעה חודשים וכללה קבלת נתונים ועמדות מכ-40 גורמים שונים ובהם ספקים, מתחרים, משכירים והצדדים עצמם. 

מי יקים את רשת הפארם השלישית?

גם זה כמובן עוד לא ידוע, אך יש כמה שמות בבורסת השמות – האחד הוא שמו של רמי לוי, שבחודשים האחרונים אף החל למכור בשמים באתר האינטרנט שלו ויש להניח שהקמת רשת פארם נמצאת על הכוונת שלו בכל מקרה.

שם אחר שעלה היום הוא שמה של רשת גוד-פארם, שקמה לפני כשנה עם הצהרה ברורה של מכירת פריטי פארם במחירים של עד 10 שקלים, ויש לה כבר היום 6 סניפים בכמה ערים בארץ, ביניהם תל אביב, פתח תקווה וראשון לציון.

עם זאת, יש לגוד פארם בעיה להשתתף במכרז, משום שלפי המכרז – חייבת הרשת החדשה להציע גם תרופות מרשם.

אוהד סנדלר, אחד משני היזמים של לרשת גוד פארם, אמר היום כי הרשת מעוניינת להשתתף במכרז וכי היא פועלת בכיוון.

קראו עוד כתבות מעניינות באתר פואנטה:

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות