איפה כדאי לקנות יורו? איפה לקנות דולר? מתי משתלם לקנות מט"ח בדואר?

איפה לקנות יורו או דולר והאם משתלם להזמין מט"ח לנתב"ג? מדריך המרת מטבע

איפה כדאי לקנות יורו או דולר? פואנטה השוותה כמה תשלמו על המרת מט"ח בארץ ובחו"ל, החל מהחלפת כסף בדואר, דרך הוצאת מט״ח בכספומט ועד הזמנה לנתב"ג. המסקנה מפתיעה

המרת מט"ח - איפה כדאי לקנות יורו ואיפה כדאי לקנות דולר
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

טסים לאירופה או לארה"ב? אל תחכו ליום האחרון, חשוב שתבדקו מראש איפה הכי זול לקנות יורו, איפה הכי זול לקנות דולר וכו'. בין האפשרויות העומדות לרשותכם – החלפת כסף בנקודת צ'יינג', המרת מט"ח בבנק הדואר, הזמנת מט"ח לנתב"ג דרך חברות שונות (כולל BIT), הוצאת כסף מכספומט, המרת מט"ח בסניף הבנק והמרת מט"ח בדלפק של בנק הפועלים בנתב"ג. מבין אלה, קניית מט"ח בסניפי הבנק או בדלפק של הפועלים בנתב"ג הכי פחות משתלמת, בגלל השער הגבוה והעמלה הגבוהה. באופן אבסורדי, באותו דלפק עצמו אפשר גם לאסוף מט"ח שהוזמן מראש בתעריף נמוך יותר.



בשנה וחצי האחרונות שער הדולר ושער היורו בישראל עלו והשקל נחלש. כך למשל, ביום כתיבת הכתבה שער הדולר עומד על 3.79 ש"ח – לעומת 3.45 ש"ח בינואר 2023. שער היורו עומד על 4.03 ש"ח, לעומת 3.74 ש"ח בינואר 2023. לכן, לפני כל נסיעה כדאי לבדוק איפה הכי משתלם לקנות מט"ח.

איפה כדאי לקנות יורו או דולר?

כאמור, מי שרוצה לקנות מט"ח כאן בארץ, יכול לבחור בין אפשרויות רבות, כמו:

  • המרת מטבע בסניפי הבנק
  • המרת מט"ח בנקודות צ'יינג (חשוב שיהיו מורשות)
  • הזמנת מט"ח לשדה התעופה
  • הוצאת כסף מכספומט (בדרך כלל בכספומט"ח אפשר להוציא רק יורו או דולר)
  • קניית מט"ח בדואר ישראל

אז איפה כדאי לקנות יורו, איפה כדאי להחליף שקלים בדולרים וכו'? התשובה קצת מורכבת. חשוב לזכור שהשערים משתנים כל הזמן. בכל הבדיקות של פואנטה בשנים האחרונות עלה שבהשוואה לרוב החלופות – ואפילו בהשוואת להזמנת מט"ח "ללא עמלה" אל שדה התעופה – הכי משתלם להמיר דולר או יורו לשקל בכספומט בבנק לאומי.

כרטיס סים בינלאומי

הנה ריכוז המסקנות:

נקודות צ'יינג' משתלמות, כספומט"ח לאומי משתלם

מאז שאנחנו בפואנטה התחלנו לבדוק את הנושא לפני מספר שנים, אנחנו רואים מגמה ברורה: לעתים קרובות משתלם להמיר מט"ח בכספומט מט"ח (כספומט"ח) של בנק לאומי ובנקודות צ'יינג'.

>> אתם בטלגרם? גם אנחנו, והכי נוח לעקוב אחרינו שם 🙂 לחצו להצטרפות >

גם בבדיקת פואנטה בחודשי הקיץ – בשיא עונת הנסיעות, הופתענו לטובה מתעריף אטרקטיבי בכספומט מט"ח של בנק לאומי. האפשרות הזאת פתוחה ללקוחות כל הבנקים (לא חייבים להיות לקוח של בנק לאומי), אבל רלבנטית רק ליורו או דולר.

המרת מט"ח בדואר: העמלה מסתתרת בשער

זה נכון שהמרת מט"ח בדואר היא ללא עמלה, אבל העמלה מסתתרת בשער… בבדיקה שלנו, עלות המרת מט"ח בדואר הייתה זהה לזו של מקס או של FLY MONEY – ויותר יקרה מהוצאת יורו בכספומט של בנק לאומי.

המרת סכום גדול לפעמים משתלמת יותר

בחלק מהמקומות השער יורד אם ממירים יותר מ-800 דולר / 800 יורו. כך למשל, כאשר ממירים סכום גדול של יותר מ-800 דולר או יורו, משתלם לקנות מט"ח בבנק הדואר.

לא משתלם להחליף כסף בסניפי הבנק

החלפת מט"ח בבנק כרוכה בדרך כלל בעמלה יחסית גבוהה. כך למשל, בבנק דיסקונט העמלה היא 0.19% מסכום העסקה, או מינימום 6.8 דולר. בבנק לאומי העמלה היא 7 דולר. יוצא דופן הוא הבנק הדיגיטלי החדש ONE ZERO, שמציע מסלול הכולל דמי מנוי קבועים של כ-50 ש"ח ומקנה פטור מעמלת המרת מט"ח (ראו כתבה על בנק וואן זירו).

השער בדלפק בנק הפועלים בנתב"ג – גבוה ולא משתלם

סניף בנק הפועלים בנתב"ג הוא סניף לכל דבר. לא משתלם להחליף שם כסף כי העמלה גבוהה והשער גבוה. אתם כן יכולים להזמין לשם כסף מחברות כמו מקס או ביט ולקבל אותו שם – ללא עמלת ההמרה של הבנק.

אז איפה באמת הכי משתלם להמיר מט"ח?

איפה כדאי לקנות דולר? דוגמאות לשערי מטבע והחלפת כסף נכון ל-17.4.2024

כספומט לאומי
בנק הפועלים
איסוף בנתב"ג
BIT
איסוף בנתב"ג
FLY MONEY
איסוף בנתב"ג
בנק הדואר MAX,
איסוף בנתב"ג
שער  3.8 3.89 3.89 3.9 או 3.871 מעל 800 דולר
עמלה
אין
12.65 אין אין
500 דולר בשקלים 1900 1958 1945 1950
1000 דולר בשקלים 3800 3902 3890 3871

 

איפה כדאי לקנות יורו? נכון ל-18.4.2024

כספומט לאומי
בנק הפועלים איסוף בנתב"ג BIT
איסוף בנתב"ג
FLY MONEY
איסוף בנתב"ג
בנק הדואר MAX,
איסוף בנתב"ג
שער  4.09 4.15 4.15 4.142
או
4.112
מעל
800 יורו
4.14 או 4.11 מעל
800 יורו
4.142
או
4.112
מעל
800 יורו
עמלה  אין 12.65 אין אין אין אין
500 יורו
בשקלים
2045 2088 2075 2071 2075 2071
1000 יורו בשקלים 4090 4163 4150 4112 4119 4112

למה בכלל לצאת מהארץ עם מזומן?

זה נכון שאת רוב התשלומים אנחנו עושים באשראי, וזה נכון שמי שמשלם באמצעות הסמארטפון או השעון החכם לא צריך אפילו ארנק. אבל כשטסים לחו"ל רצוי לקחת מזומן. סיבה אחת היא העמלות הכרוכות בשימוש בכרטיס אשראי בחו"ל. על כל הוצאת מזומן בכספומט בחו"ל או תשלום באשראי בחו"ל משלמים עמלה גבוהה שיכולה להגיע כמעט ל-4% מהסכום (היכנסו לכתבה על עמלות כרטיסי אשראי בחו"ל במדור הכסף שלנו).

סיבה שנייה שלא מומלץ להסתמך רק על הכרטיס. בסופו של דבר, כרטיס אשראי או טלפון סלולרי עלולים ללכת לאיבוד או להיגנב. לכן, לא כדאי להכניס את כל הביצים לסל אחד, וגם אם אתם מתכננים להשתמש בעיקר באשראי, עדיין חשוב לצאת מהארץ עם מט"ח.

כמה עולה להוציא מזומן בחו"ל או לבצע עסקאות אשראי במט"ח?

מעבר לשאלה איפה כדאי לקנות יורו או דולר – כדאי לבדוק אם זה בכלל יותר משתלם מאשר להוציא את המט"ח בחו"ל.

אין ספק שנוח יותר לסמוך בעיקר על כרטיס האשראי הבינלאומי שלכם ובאמצעותו להוציא כסף מכספומט בחו"ל או לגהץ את האשראי בחנות או במסעדה. כאמור, גם לנוחות הזאת יש עלות – והיא לא נמוכה.

שימוש באשראי בחו"ל – כמה תשלמו בכל חברת אשראי (נכון למאי 2024)

 

ישראכרט כאל* MAX
עמלת משיכה בכספומט 3.5% 3% 3%
עמלה על תשלום באשראי 2.9% 3% 3%

*חברת כאל משנה את עמלות ההמרה החל מ-1.5.24 כך שהעמלה תעמוד על 3% באופן אחיד (במקום 2.8% על תשלום באשראי ו-3.5% על משיכה).

הדרך הכי נוחה כיום לשלם בחו"ל היא באמצעות APPLE PAY או GOOGLE PAY – כי אז לא צריך אפילו לזכור את הקוד הסודי.

מה יותר משתלם? להמיר מט"ח בארץ או לשלם במט"ח בחו"ל?

דוגמאות לפערים בין אפשרויות המרת מט"ח, נכון לתאריך 18.4.24

 

  הוצאת מט"ח
מראש בארץ
שימוש במט"ח
בכרטיס אשראי בחו"ל

  כספומט לאומי
בנק הדואר
ישראכרט:
תשלום באשראי
ישראכרט:
משיכת מזומן
ויזה:
תשלום באשראי
ויזה:
משיכת מזומן
שער הדולר 3.83 3.865 מעל
800 דולר
3.775 3.775 שער יציג שער יציג
עמלה אין אין 2.9% 3.5% 2.8% 3.5%
1000 דולר בשקלים 3830 3865 3,884 3907 3886 3912

זה המקום להזכיר שיש כמה כרטיסי אשראי עם הטבות מט"ח משמעותיות. אחד הכרטיסים הבולטים הוא הכרטיס של קבוצת הפייסבוק I Need It שמוביל בני בוכניק. מדובר בכרטיס בשיתוף עם MAX שבו עמלת ההמרה בעסקאות במט"ח עומדת על 1% בלבד (כמובן גם על עסקאות אונליין שאתם עושים באתרי סחר ולא רק בשימוש בחו"ל).

כרטיס אחר הוא כרטיס האשראי של מועדון הצרכנות הייטק זון בשיתוף כאל. בעבר גם עמיתי "חבר" נהנו מעמלת המרת מט"ח מוזלת, אבל כיום יש שם הרבה אותיות קטנות. בכל מקרה, ההצטרפות לשני הכרטיסים האחרונים מוגבלת לאוכלוסייה מסוימת ויש בהם גם אותיות קטנות, כך שרוב רובם של הישראלים משתמשים בחו"ל בכרטיסי אשראי עם עמלות גבוהות.

 

נקודות צ'יינג – האם החלפת כסף אצל חלפנים משתלמת?

אמנם יש אפשרויות רבות ומגוונת להחליף כסף, אבל כשאתם מתלבטים איפה כדאי לקנות יורו או איפה להחליף דולר, אל תשכחו לברר גם בנקודות צ'יינג' פרטיות. חלפנים לעתים גובים עמלות יותר נמוכות, אבל לא תמיד. היתרון בנקודות האלה הוא שבדרך כלל יש להם מגוון רחב של מטבעות.

חשוב כמובן להחליף כסף רק בעמדות צ'יינג מפוקחות על-ידי משרד האוצר, כדי להימנע ממצב שתקבלו שטרות מזויפים.

שימו לב, שער נמוך בצורה קיצונית צריך לעורר את חשדכם, משום שחברות הגונות להמרת כספים יפעלו בטווח הסביר של שערי המטבע ולא יכולות להציע שער שובר שוק.

עוד נקודה שכדאי לדעת היא שחלק מהצ'יינג'ים מאפשרים לכם לקבל את המט"ח במשלוח. זה כמובן מייקר את העסקה, אבל נוח מאוד.


אולי גם הכתבה הזאת תעניין אתכם: איך תחסכו על חבילות סלולר בחו"ל


איפה כדאי לקנות יורו והאם מט"ח בבנק הדואר משתלם?

בבנק הדואר נוהגים להתגאות בעובדה שאין עמלות. אז עמלות אמנם אין, אבל השער לא נמוך. היתרון הוא שבהוצאת מעל 800 דולר או יורו, ניתנת הנחה.

בנק הדואר גם מציע משיכת מט"ח מכספומטים – ואז ניתנת הנחה גבוהה יותר. החלופה הזאת משתלמת, אך למרבה הצער אין כספומטים בכל סניפי הדואר.

קיימת גם אפשרות לרכוש כרטיס נטען, למשל הכרטיס הנטען של דואר ישראל (יש כרטיס נטען דולרי ויש כרטיס תלת-מטבעי ששמו סמארטקארד). אבל צריך לזכור שמשלמים עמלה על עצם ההטענה, כך שזה לא פתרון אידיאלי.

כרגיל, מי שיעשה שיעורי בית, ישווה עלויות ולא יחכה לרגע האחרון, יוכל לחסוך מאות שקלים בנסיעה הקרובה שלו – תלוי כמובן בסכום שהוא מתכוון להוציא ובאופן שהוא ישלם.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות