והרי התחזית: יהיה חם, יהיה מחסור במלפפונים ועודף פירות קיץ

והרי התחזית: יהיה חם, יהיה מחסור במלפפונים ועודף פירות קיץ

משרד החקלאות מזהיר ממחסור בירקות בגלל החום: מה יקרה למחירים?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

בחודש הקרוב צפוי להיות מחסור במלפפונים, בשיעור של כ-20% מסך הצריכה המקומית – כך לפי משרד החקלאות.

הסיבה היא גל החום הנוכחי וזה שקדם לו, ובמשרד אומרים כי אם ימי החום הקיצוני יימשכו, בעוד כחודש יהיה גם מחסור קל בעגבניות.

כידוע, בשבועיים האחרונים היו לא מעט ימים חמים מאוד עם טמפרטורות גבוהות במיוחד, וגם בימים הקרובים צפויים עומסי חום.

למצב הזה יש שתי תוצאות – ראשית, אותו מחסור בירקות, ושנית, היצע פירות גדול יותר, לנוכח הבשלתם המהירה של אפרסקים, שזיפים, נקטרינות וענבים.

לצד הפירות שמבשילים במהירות, החום פוגע בהבשלת הירקות. הטמפרטורות הגבוהות גורמות לפגיעה בפרחים כך שהם אינם מסוגלים להתפתח לירק מסחרי, במיוחד במלפפון ובעגבניות.

במשרד החקלאות מסבירים שבגידולי עלים כמו חסה וכרוב, עיקר הפגיעה היא באיכות. החום הכבד גורם לראשי חסה וכרוב להיות קטנים יותר.

לנוכח העודף הצפוי בכמות הפירות בשוק, במשרד צופים ירידה במחירים. במקביל, לנוכח המחסור הקל במלפפונים, צפויה להערכת המשרד עלייה במחירם.

לדברי אייל יעקבי, אחד ממייסדי אתר שוקבוק המשווק תוצרת חקלאית טרייה ישירות לצרכנים, מספר כי בקיץ רוב הירקות מחזיקים פחות זמן במקרר, משום שהם מבשילים בשדות מהר יותר. לגבי הפירות, הקטיף מהיר ויש הרבה יותר היצע. כל זה בעת שהביקוש הוא קשיח.

"מה שמשפיע על המחיר זה לא הביקוש, אלא ההיצע. לכן מחיר הירקות עלול לעלות, בפרט המלפפונים. מחירי הפירות כבר ירדו – הענבים ירדו ממחיר סיטונאי של 8-9 שקל לק"ג ל-4-5 ק"ג. הנקטרינות ירדו ממחיר סיטונאי של 7-8 שקלים לק"ג ל-4-5 שקלים לק"ג. אגב, ענבים עלו לפני חודש גם 20 שקל. אצלנו גם לא מוכרים לפי ק"ג אלא לפי יחידה, מפני שצרכנים לא יודעים להעריך כמה זה ק"ג. לכן, אצלנו כמעט הכול נמכר ביחידות או במארזים שהמשקל בהם קבוע".

מה לדעתך יקרה למחיר המלפפונים?

"היום המחיר הסיטונאי של מלפפונים הוא סביב 4.50 שקלים לק"ג. אם המצב יהיה גרוע כמו שמתארים, הוא יכול להגיע ל-9 שקלים לק"ג. הצרכן עלול למצוא את עצמו משלם 13-14 שקלים לק"ג".

ומה היה בקיץ שעבר? לא זכור לי שהייתה בעיה של מחיר גבוה של מלפפונים?

"נכון, בשנה שעברה הייתה בעיה אחרת – וירוס קשה שפגע בעגבניות והשתלב עם בעיה של מזג אוויר קשה. העגבניות היו יקרות באותה תקופה".  

אז אנחנו הצרכנים צריכים לדאוג?

"בתחום הירקות אני לא חושב שזה עד כדי כך דרסטי, בטח לא בעגבניות. לגבי הפירות – המחירים יכולים לרדת בצורה דרסטית, השאלה היא אם רשתות השיווק יגלגלו את זה לצרכנים. אצלנו המחירים ירדו ל-1.20 שקלים ליחידה של נקטרינה ול-1.50 שקלים לאפרסק".

קראו עוד כתבות מעניינות באתר פואנטה:

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות