חקלאים נגד הבטחות שופרסל לירקות תוך 24 שעות מרגע קטיפתם: "מטעים את הצרכנים"

חקלאים נגד הבטחות שופרסל לירקות תוך 24 שעות מרגע קטיפתם: "מטעים את הצרכנים"

הרגישות הציבורית ההולכת וגוברת לנושא מחירי הירקות והפירות ואיכותם, מביאה את שופרסל להשקיע בקמפיין שמצייר תדמית של טריות ויחס אישי. האם אלה פני הדברים?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

בימים האחרונים אי אפשר שלא להיחשף לקמפיין הפרסומי של שופרסל, שמבטיחה שהפירות והירקות על מדפיה נקטפים 24 שעות קודם לכן ומיד מגיעים לחנויות.

אלא שחקלאים טוענים שההבטחה הזאת לא ריאלית, מפני שתהליך הקטיף, האריזה, המיון והשינוע לסניפים השונים של שופרסל לוקח יותר מ-24 שעות.

כך למשל, ברק אומגה, מוביל מחאת הפלפלים ומגדל פלפלים בעצמו, מסביר שבלתי אפשרי לקבל תוצרת חקלאית טרייה תוך 24 שעות מרגע הקטיף ביום ראשון, משום שהחקלאים לא קוטפים בשבת. "לשופרסל יש מאות סניפים, מקריית שמונה ועד אילת, והמרלוג שלה נמצא בשוהם. התוצרת צריכה להיקטף, להגיע לשוהם ואז להיות מופצת – וכל זה בתנאי אריזה וקירור נאותים. זה לא יכול לקרות".

דובי אמיתי, מנכ"ל התאחדות האיכרים, טוען גם הוא שלפחות לגבי רוב התוצרת החקלאית – אין אפשרות של מכירה בשופרסל תוך 24 שעות מרגע הקטיף: "יש פה ניסיון להסיח את הדעת מהבעיה האמיתית, כלומר, פער התיווך. היום יש היצף של סחורה – למשל נקטרינות – וזה לא בא לידי ביטוי במחיר. המחירים גבוהים בלי שום פרופורציה. ביום שרשת תתחייב על פער של לא יותר מ-42%, תתחיל להיות הוגנות".

ואכן, הקמפיין של שופרסל לא מגיע בחלל ריק – הוא מגיע כשברקע החקלאים בישראל מוחים כבר זמן רב על פערי התיווך הגבוהים, שגורמים לחקלאים לקבל תשלום נמוך עבור התוצרת החקלאית ולצרכנים לשלם ביוקר ברשתות השיווק.

המחאה הזאת עוברת בהדרגה ממצב של שחרור קיטור למצב של עשייה בשטח: כך למשל, ברק אומגה מקדם קואופרטיב חקלאי שנקרא פארמוביל (farmobile) – שמבוסס על רכבים המשווקים את התוצרת החקלאית בשכונות ישירות לצרכנים (כן, ממש כמו שאוטו גלידה היה פעם מסתובב בשכונות).

ממש השבוע התקבל אישור מעיריית ראשון לציון לצאת לדרך, וכעת יוכלו תושבי העיר לראות בשכונותיהם רכבים ממותגים בלוגו של פארמוביל, עמוסי תוצרת חקלאית טרייה ישר מהחקלאים.

המכירה תתבצע ע"י זכייני הרשת מדוכני מכירה ניידים וממותגים. בזמן הקרוב תורחב הפעילות גם לתחנות דלק ולאוניברסיטאות.

מעבר לכך, לאחרונה קמו כמה מיזמים שמטרתם ליצור מכירה ישירה של ירקות ופירות – ללא מתווך באמצע.

בכתבה שפרסמתי כאן לאחרונה הזכרתי 4 יוזמות כאלה: אתר שוקבוק, שמאפשר לצרכנים להזמין ישירות מחקלאים ששמם ותמונתם מתפרסמת באתר, לחקלאים; מיזם טנדר – שמרכז גם הוא הזמנות מחקלאים וי שלו חנות שפועלת 24 שעות ביממה בעיר אשדוד; לב השדה – ירידי מכירה ישירה של ירקות ופירות בתוך מוסדות חינוך; ומושבניק – אתר להזמנות ירקות ופירות שהחל לאחרונה להפעיל מכירה ישירה דרך תחנות הדלק של פז וחנויות הנוחות yellow.

בשופרסל מבינים שהצרכנים רגישים לנושא, ולכן כנראה יצאו בקמפיין האחרון.

תגובת שופרסל: "אנחנו עומדים מאחורי הדברים ומדגישים את מחויבותינו לשיצוף פעולה עם החקלאים ולשיפור התוצרת המשווקת ללקוחותינו".

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות