האם תקבלו פיצוי על עיכוב במשלוח מהסופר בתקופת הקורונה?

האם תקבלו פיצוי על עיכוב במשלוח מהסופר בתקופת הקורונה?

על רקע הגידול החד במספר ההזמנות מרשתות השיווק, הסיכוי לעיכוב במשלוח הולך וגדל. האם זו עילה לתביעה כחלק מחוק הטכנאים ומה עמדת הרשות להגנת הצרכן?

עיכוב במשלוח
תהיו חברים, שתפו את הכתבה




התפשטות הקורונה בישראל וההחלטה להכניס יותר מ-100,000 ישראלים לבידוד ביתי מביאה כמובן לגידול חד בהזמנות אונליין, בעיקר של הזמנות מרשתות השיווק. אלא ככל שמזמינים יותר משלוחים -כך גדל הסיכוי לעיכוב במשלוח. רשתות מזון כמו שופרסל, רמי לוי, או ויקטורי אינן ערוכות לספק כל כך הרבה משלוחים לכל חלקי הארץ בפרק זמן כה קצר, וכך גם הסופרמרקט המקוון קוויק, שהוא במהותו סופרמרקט אונליין בלבד. אלא שלפי חוק, איחור באספקה עלול לעלות לרשתות המזון בקנס בשל הפרה של חוק הטכנאים. לכן, הרשות להגנת הצרכן מוציאה כעת גילוי דעת שלפיו היא ממליצה להחריג את רשתות המזון מחוק הטכנאית בכל הנוגע למשלוחי מוצרים בתקופת הקורונה.

חוק הטכנאים – רקע

חוק הטכנאים, אשר סוקר גם כאן באתר הצרכנות פואנטה בהרחבה, אמור למנוע מחברות "לייבש" את הצרכנים במשך שעות ארוכות בהמתנה לקבל שירות בביתם. חוק הטכנאים חל גם על הובלה של טובין שהעוסק מכר ובכלל זה על משלוחי מזון, בין אם נרכשו אונליין ובין אם נרכשו פרונטלית. על כן, יש לתאם עם הצרכן מועד ושעה ולעמוד בלוח הזמנים שנקבע בחוק הטכנאים.

 

קבלו עדכונים חמים בטלגרם של פואנטה >

עקבו אחרינו באינסטגרם > 

הצטרפו לקבוצת "עדכוני קורונה" של פואנטה >

 

חוק הטכנאים קובע כי זמן ההמתנה לא יעלה על שעתיים. עם זאת, החוק קובע פיצויים ללא הוכחת נזק בסך 300 ש"ח אם השירות לא הגיע במועד שתואם עמו וחלפו שעתיים מעבר לזמן ההמתנה, כלומר לאחר 4 שעות מהשעה שתואמה, ובסך 600 ש"ח בחלוף שלוש שעות מעבר לזמן ההמתנה (כלומר 5 שעות מהשעה שתואמה).

חוק הטכנאים בצל הקורונה

דובר הרשות להגנת הצרכן, עו"ד דודו אבן חן, מספר כי הגיעו לרשות פניות מקמעונאים שאומרים שיש עלייה חדה בהזמנות האונליין, והם אמרו מפורשות שאם הם יידרשו לספק את כל ההזמנות הם לא יצליחו לעמוד בתנאי החוק, משום שאין ברשותם מספיק רכבים ואנשים. חיזוק לדבריו אפשר היה לשמוע מפיו של אבירם גנות, מנכ"ל הסופרמרקט המקוון קוויק, אשר רואיין כאן בפואנטה לפני מספר ימים לגבי העלייה בהזמנות אונליין, וסיפר כי החברה מגייסת בבהילות עוד עשרות עובדים.

לדברי אבן-חן, בשל כך הרשות הבינה שיש לבצע הקלות בזמנים הללו שכן יש צורך מיוחד לספק לבתי הצרכנים את המשלוחים. הממונה על הגנת הצרכן, עו"ד מיכאל אטלן, מחדד: "יש לאפשר לקמעונאים המשלחים מזון חריגה מהזמנים הקבועים בחוק, בשל העומסים הגדולים שהם חווים עקב התפרצות הקורונה ועליית ההזמנות המקוונות והמשלוחים לבית הצרכן".

פואנטה

אז מה יקרה במקרה של תביעה על רקע חוק הטכנאים?

עם זאת, חשוב להדגיש כי לא מדובר עדיין באיזשהו שינוי שנעשה בחוק, אלא בגילוי דעת בלבד מטעם הרשות להגנת הצרכן. נכון לעכשיו, חוק הטכנאים במלואו חל על רשתות השיווק. ברשות להגנת הצרכן מדגישים שהוראות חוק הטכנאים בעניין חובת פיצוי ללא הוכחת נזק היא הוראה אזרחית, ועל כן גילוי דעת זה אינו מהווה הנחית אי אכיפה.

כמו כן, גילוי דעת זה אינו יכול לתת פטור מתביעות אזרחיות. מדובר בגילוי דעת שברשות להגנת הצרכן מאמינים כי היא מהווה פרשנות ראויה של חוק הטכנאים לאור משבר הקורונה ומתוך הרצון לאזן בין אינטרסים: "אני מקווה שהפרשנות של הרשות תתקבל גם על ידי בתי המשפט בהליכים אזרחיים ותקל על העוסקים, על מנת שהצרכנים המעוניינים לקבל משלוח מזון לביתם יקבלו אותו גם אם באיחור מהזמנים הקבועים בחוק".

היה לכם מעניין? תהיו נחמדים, פרגנו לנו בלייק, זה חשוב לנו!

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 





דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות