רציתם להוזיל את דמי השירות למעלית? כך מרחו אתכם. עכשיו מגיעה הייצוגית

רציתם להוזיל את דמי השירות למעלית? כך מרחו אתכם. עכשיו מגיעה הייצוגית

במשך שנים הצרכנים משלמים ביוקר על דמי שירות למעלית, ולא יודעים למה. כעת פרשת תיאום המחירים מגיעה לכדי ייצוגית נגד אלקטרה מעליות, שינדלר, קונה, כפיר ואחרות

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

כל מי שגר בבית משותף ויש לו מעלית בבית, יודע שדמי השירות למעלית הם מעין "קנס" שחייבים לשלם, משום שתחזוקת המעלית הכרחית. אלא שבמשך תקופה ארוכה הצרכנים הישראלים לא נהנו מתחרות בין חברות המעליות – וזאת בניגוד לחוק. לכן, הם שילמו ביוקר על תחזוקת מעלית ולא הצליחו לקבל הצעת מחיר מתחרה משום חברה. לאחרונה, כפי שפרסמנו כאן באתר פואנטה, בעקבות חקירה ממושכת, רשות התחרות הודיעה לבכירים בחברות המעליות הגדולות בישראל כי היא צפויה להגיש נגדם כתב אישום בכפוף לשימוע – וזאת בחשד שהם תיאמו מחירים. בעקבות החלטה זו, מוגשת נגד אותן חברות מעליות בקשה לייצוגית. מדובר בבקשה לייצוגית נגד שינדלר נחושתן מעליות;  קונה מעליות; כפיר שרותי מעליות; צום מעליות (חברת בת של אלקטרה) וחברת על-רד מעליות.

לפי רשות התחרות, מדובר בהתנהלות שנמשכה שנים. הבכירים נהגו לתאם ביניהם באמצעות קודים וסימנים מוסכמים, ולצרכנים לא היה מושג שהם מנסים להוזיל את מחיר דמי השירות למעלית לשווא. כחלק מהתיאום ביניהם, צרכנים היו פונים לחברה שהם חשבו שהיא חברה מתחרה, ולעתים קיבלו תשובה שאותה חברה לא יודעת לטפל במעליות של חברות אחרות. במקרים אחרים, קיבלו הצעת מחיר גבוהה יותר ולעתים לא קיבלו תשובה כלל.

רציתם להוזיל את דמי השירות למעלית? כך מרחו אתכם

בלשון הבקשה מובאת דוגמה לשיטה שבה פעלו חברות המעליות: "אם ועד בית בבניין שבו מותקנת מעלית של קונה (לשעבר ישראליפט) ביקש הצעה מתחרה מעל-רד, נציג של על-רד יצר קשר עם חברת קונה, הודיע שבכתובת המסוימת הוועד מבקש להחליף נותן שירות ובדק את ההצעה של קונה. לאחר מכן חזר לוועד עם הצעה גבוהה יותר. אותו ועד בית שפנה לחברות אחרות קיבל תשובה שהן לא יודעות לטפל במעליות שאינן שלהן, או שלא קיבל כל תשובה".

על פי כתב החשדות, אשר מצוטט בבקשה לייצוגית, אלקטרה וחברת הבת שלה צום ערכו הסדר כובל עם חברת על-רד, החל מפברואר 2016. את ההסדר הם גיבשו וביצעו בפועל באמצעות פגישות, שיחות והודעות, בין היתר באמצעות תיאום מחירים. באפריל 2016 שוחחו ביניהם בכירי על-רד לגבי ההסדר לכאורה עם אלקטרה: "דברתי עם יוסי ורדי (סמנכ"ל השירות באלקטרה, ת.ג) היום. מסר שהוא מצטער היה לו יום משוגע ועמוס, כך שהוא לא יכול להיפגש. הסברתי שלא נוכל ללחוץ ידיים והם ייקחו לנו מעליות. הבטיח לבדוק מפני שהוא נתן הוראה חד משמעית לא לגעת. ישתדל להתפנות היום ולהיפגש היום".

פרסום בפואנטה

בשיחה אחרת, מדצמבר 2016, עדכן מנהל סניף באלקטרה את ורדי וכתב לו: "על-רד לקחו לנו 2 מעליות בבת-ים. מאחר ויש הודנה, ג'קי (מנכ"ל חברת על-רד ג'קי גולדמן, ת.ג) מבקש לשוחח בנושא".

על סמך ציטוטים אלו ואחרים, התובעים טוענים כי חברות המעליות מונעות את המעבר של לקוחות בינן לבין עצמן, מונעות משלוח הצעות מחיר זולות יותר ללקוחות, וכפועל יוצא – מונעות הוזלה משמעותית של המחירים: "המחירים של שוק המעליות הביתי היו יורדים בוודאות בסכומים ניכרים, אך אינם יורדים משך שנים ארוכות, אלא דווקא עולים".

בבקשה אף מודגשת הבעיה של הריכוזיות בענף המעליות. בבקשה לייצוגית, אשר הוגשה באמצעות  עו"ד יוחי גבע למחוזי ת"א, מתגלה עניין מקומם במיוחד: חברת נחושתן כבר הורשעה בשנת 1993 בעברה דומה. החברה הייתה צד להסכם כובל עם חברת "כוח מעליות". השתיים חתמו על הסכם לא להתחרות ביניהן (ת"פ 238/94).

הנזק המוערך לתובעים: 5000 שקל ב-7 שנים

אמנם, קשה לאמוד את הנזק שנגרם לצרכנים, משום שבפועל קשה לדעת מה היה גובה של הצעת מחיר הוגנת במידה שהייתה ניתנת כזו בתנאי תחרות. עם זאת, התובעים מניחים באופן שמרני כי המחירים בשוק, נטול הסדרים כובלים, היה עומד על 20% פחות מהמחיר כיום.

עוד הם מעריכים כי המחיר הממוצע לחשבון אחזקה ושירות, לרבות חלפים, עומד על 300 ₪ לחודש ו-3,600 לשנה. התובעים מעריכים כי נגרם להם בשבע השנים האחרונות לכל הפחות נזק של 5,000 ₪ לכל אחד. גובה התביעה נאמד בשלב זה בכ-400 מיליון ₪.

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 





דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות