בלאק פריידיי: למה עדיף לעשות שופינג אונליין מהמחשב ולא מהסמארטפון?

בלאק פריידיי: למה עדיף לעשות שופינג אונליין מהמחשב ולא מהסמארטפון?

מחקר באוניברסיטת בן-גוריון בנגב מצא שצרכנים מקבלים החלטות רכישה מדויקות יותר במחשב מאשר במובייל

שופינג אונליין
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אם גם אתם מבלים את החודש האחרון בהשוואת מחירים והזמנת מוצרים שונים באמצעות הסמארטפון במסגרת כל אירועי הקניות של נובמבר (שופינג.IL, יום הרווקים הסיני ובלאק פריידיי) – הנה טיפ שיכול לחסוך לכם כסף ועגמת נפש: עדיף לעשות שופינג אונליין דרך המחשב ולא דרך המובייל. מחקר באוניברסיטת בן-גוריון בנגב מצא שצרכנים מקבלים החלטות רכישה מדויקות יותר במחשב מאשר במובייל – ולא רק בגלל גודל המסך, כפי שמסביר פרופ' ליאור פינק מאוניברסיטת בן-גוריון. "לא גודל המסך קובע, אלא הפחתה של המידע בתצוגת המובייל", הוא אומר.

פרופ' פינק עומד בראש המעבדה לחקר התנהגות משתמשים במכשירים ניידים במחלקה להנדסת תעשייה וניהול באוניברסיטת בן-גוריון. לדבריו, נושא כמות המידע שמובאת לידיעת הצרכן הוא נושא קריטי: "באתרים המותאמים לצפייה במובייל מוצג פחות מידע בעמוד של תוצאות חיפוש, מה שדורש מהמשתמש חיפוש ונבירה רבה יותר אחר המידע. אתרים המותאמים לצפייה במחשב השולחני מספקים למשתמש את כל המידע מלכתחילה", אומר פרופ' פינק שחוקר אספקטים התנהגותיים וכלכליים של מערכות מידע.

את הדברים הוא מבסס על שני ניסויים שהוא ביצע יחד עם המאסטרנטית דניאל פפיסמדוב. הניסויים התמקדו בבחירת חדר מלון פיקטיבי בלונדון מבין 11 אפשרויות של חדרים. המשתתפים צפו במידע על האפשרויות השונות במחשב או במכשיר נייד, ועמוד התוצאות הציג שמונה מאפיינים של כל חדר בתצוגת מחשב, ושלושה מאפיינים של כל חדר בתצוגת מובייל.

אמנם כל המידע היה זמין בשתי התצוגות, שכן ניתן היה להקליק על כל חדר להשגת המידע המלא, אך הוא היה זמין יותר בתצוגת המחשב.

כאשר אותו מידע הוצג בשני המסכים, לא היה הבדל ברמת הדיוק של ההחלטות.

המחקר מלמד שהמשתתפים קיבלו החלטות פחות מדויקות ופחות תואמות את העדפותיהם כתוצאה מתצוגת המובייל אך לא כתוצאה מהמכשיר הנייד עצמו.

באוניברסיטת בן גוריון אומרים כי זהו המחקר הראשון שעורך אבחנה בין גודל המסך לצמצום מידע, שני גורמים שלרוב מעורבבים יחד. ממצאי המחקר יוצגו בחודש הבא בכנס הבינלאומי המוביל בעולם למערכות מידע שיתקיים במינכן.

"רוב הקמעונאים ברשת משתמשים בעיצוב אתרים רספונסיבי כדי להתאים את הצגת המידע למכשיר", מסביר עוד פרופ' פינק. "בעוד שתצוגה ידידותית לנייד משפרת את הנראות, היא מקטינה את כמות המידע וגורמת לצרכנים לקבל החלטות התואמות פחות את העדפותיהם".

ההבדל בין שופינג אונליין להזמנת חופשות אונליין

מסקנות המחקר חשובות במיוחד לאור העובדה שקיימת מגמה של עלייה מתמדת ברכישות דרך המובייל. בשנת 2018, טלפונים ניידים היו המקור ל- 47% מהתנועה אל חנויות מקוונות וכ-36% מהמכירות, לפי אדובי אנליטיקס, חברה שמנתחת את העסקות ב-100 החברות הקמעונאיות הגדולות בארה"ב. במהלך 'בלאק-פריידי' האחרון נערכו לראשונה קניות בסך יותר משני מיליארד דולר במכירות מקוונות בארה"ב באמצעות טלפונים ניידים.

כמובן, יש הבדלים בין הרכישות. אדם שקונה נעליים במובייל משקיע מן הסתם פחות אנרגיות וזמן בהשוואה לאדם שמזמין טיסה. מחקרים בארה"ב גילו שכאשר מדובר בהזמנת טיסות וחופשות, יותר צרכנים שמתחילים את החיפוש בסמארטפון – מבצעים בסוף את ההזמנה בפועל דרך המחשב. זו כמובן התנהגות נבונה, משום שיש לא מעט סעיפים ואותיות קטנות כאשר המזמינים טיסה – החל מעלויות נלוות כמו מיסי נמל, דרך חיוב על הוספת מזוודה וכו' – וכל הפרטים האלה לא תמיד מופיעים באופן ברור כאשר גולשים לאתרי התיירות השונים מהסמארטפון.

מבחינת העסקים עצמם, המחקר מראה שנכון יותר פשוט להציג את אותו מידע ללא קשר למכשיר בו נעשה שימוש. עם זאת, נוחות הקריאה והגלישה היא מרכיב חשוב – ולכן אין פלא שהעסקים מעדיפים להציע חוויית גלישה טובה. אם המידע היה מוצג במלואו על המסך הקטן, הצרכנים היו מתקשים יותר לקרוא את המידע במכשירים ניידים – אך מה שהיה צולח את המשימה, היה כנראה מקבל החלטות מדויקות יותר.

המחקר נתמך במענק מטעם הקרן הלאומית למדע.




דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות