סיגריה אחרונה? בקשה לייצוגית נגד המימדיון בגין עישון במתחם - פואנטה

סיגריה אחרונה? בקשה לייצוגית נגד המימדיון בגין עישון במתחם

מבקש שהגיע למימדיון עם בנו, מצא את עצמו מחפש פינה נקייה מעשן הסיגריות. כעת הוא מגיש בקשה לייצוגית נגד המימדיון בגין הפרת חוק העישון

ייצוגית נגד המימידון
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

למרות שחוק העישון האוסר לעשן בשטחי ציבור נחקק מזמן, עדיין נדמה שלעתים לא מספיק חוק ואיום בקנסות, אלא דרושה תביעה ייצוגית שתאלץ את מפרי החוק לפצות את כלל הציבור כדי שהתופעה תיפסק. בקשה כזו לייצוגית נגד המימדיון הוגשה לאחרונה, ואולי העובדה שמדובר באחד מפארקי המים העמוסים ביותר בארץ, היא תחולל את השינוי המצופה (ת"צ 12448-07-19).

התובע, אשר ביקר במימדיון מספר פעמים בשנים 2018 ו-2019, מתאר בבקשה לייצוגית נגד הממדיון מצב שהוא לחלוטין לא חד-פעמי, אלא כזה שמתרחש כעניין שבשגרה. בבקשה, שהוגשה ע"י עו"ד עומר פיינטוך, מצוין כי לא רק שאנשים מעשנים בכל מקום בפארק המים, החל מהמדשאות, דרך המזנון ועד המשחקייה, אלא שבין המעשנים נמצאים לא רק המבקרים בפארק המים, אלא גם עובדי הפארק. לפי התביעה, מדובר במצילים, עובדי הצוות, אנשי תחזוקה, עובדי ניקיון ואפילו מאבטחי המקום. "אין מדובר בהפרה אחת או בעובד סורר, אלא זהו הלך הרוח במתחם", נכתב בבקשה, אשר אליה צורף דו"ח חקירה שבוצע במקום וכן תמונות שמתעדות את המקרים.

התובע מספר בבקשה כי מדובר בתופעה שהוא היה עד לה מספר פעמים, ואף שביקש מנציגי המקום לדרוש מהמעשנים להפסיק לעשן – הדבר לא נעשה. עוד הוא מתאר בתביעה כי גם במקומות שבהם יש שילוט האוסר לעשן, אנשים מעשנים באין מפריע.

בתמונות המצורפות לבקשה מתועדים מקרים רבים של מבקרים ושל עובדים המעשנים באין מפריע, גם בסמוך לילדים קטנים. בנוסף לכך, התובע צילם גם סרטוני וידאו.



נזכיר כי החוק למניעת עישון אוסר עישון במקום ציבורי, והתובע מביא סימוכין לכך שפארק מים עונה להגדרה זו. לפי חוק העישון, "המחזיק של מקום ציבורי חייב לפקח ולעשות כל שניתן למניעת עבירות בתחום המקום הציבורי שבהחזקתו". בבקשה לייצוגית נגד המימדיון מתואר מצב שבו מנהלי המקום לא מילאו חובה זו, וכאמור, אפילו עובדי המקום הפרו את החוק.

הנזק שנגרם לבאי המקום הוא לא נזק כספי, אך הוא חמור לא פחות. "החשיפה לעישון מהווה מטרד עבור מי שאינו מעשן כמו המבקש שסבל מריח העשן שגרם לו לאי נוחות ועוגמת נפש. כמובן שיש בכך גרימת סיכון בריאותי מוכח. כפי שמפורט גם בדו"ח שר הבריאות על העישון בישראל משנת 2017, עישון הינו אחד מגורמי התמותה המובילים בעולם. ארגון הבריאות העולמי קבע כי עישון טבק הוא גורם התמותה השני הנפוץ ביותר בעולם", מצוין בבקשה.

התובע מעריך את הפיצוי המבוקש לכלל המבקרים שנפגעו מעישון במימדיון בסכום העולה על 2.5 מליון ₪ בשנה אחת.

הייצוגית נגד המימדיון אינה הראשונה בנושא

לפי חוק העישון, אסור לעשן בתחנת אוטובוס, במסעדה, מזנון, בית קפה, מועדון, דיסקוטק או מקום אחר שבין עיסוקיו הגשת מזון או משקאות, למעט בחדר נפרד לחלוטין, אם קיים, שהוקצה לעישון – ובלבד שיש בו סידורי אוורור תקינים והעישון בו אינו גורם למטרד בחלקים אחרים של המקום. בנוסף, אסור לעשן בברכת שחייה.

נזכיר כי לאחרונה זכה הציבור ליהנות מכניסה חינם לבריכת בית בארבור בתל אביב כתוצאה מפשרה בייצוגית נגד עיריית תל אביב בגין הפרת חוק העישון. בנוסף, כ-1,500 ילדים נהנו מהצגות חינם במקום. גם במקרה זה, את הבקשה לייצוגית נגד עיריית תל אביב בגין הפרת חוק העישון במקומות ציבוריים הגיש לקוח שיוצג ע"י עו"ד עומר פיינטוך. כאמור, הושגה פשרה ולפיה עיריית תל אביב פיצתה את הציבור בסכום של מעל 400,000 ש”ח. הפשרה באה לידי ביטוי במתן כניסה חינם לבריכה ל-2,800 איש ב-4 ימים שונים במהלך הקיץ (עד 700 איש בכל כניסה).

עוד נזכיר כי באפריל האחרון אושרה ייצוגית בגובה 52 מיליון שקל נגד חברת אגד וחברת סופרבוס על כי לא מנעו עישון בתחנה.

תזכורת: חוק העישון אוסר לעשן גם בהופעות

עבור מי שלא עקב אחרי הרחבתו של חוק העישון, אשר דיווחנו עליה כאן במדור "חקיקה" באתר פואנטה, הנה תזכורת.
במאי 2018 אישרה הכנסת את הרחבת חוק העישון. החוק מצמצם עוד את המקומות שבהם מותר לעשן ואוסר עישון במקומות ציבוריים, כולל גן שעשועים, גן ילדים (לרבות בחצר), בתי חולים, מרפאות (לרבות מחוץ למבנה) ואפילו אירועים והופעות תחת כיפת השמיים. לקריאת הכתבה המלאה, היכנסו לכתבה על הרחבת חוק העישון.

עוד כתבות מעניינות בפואנטה:



חוק העישון

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות