ועכשיו בקשה לייצוגית נגד בזק: האם היא תחזיר לצרכנים 400 מיליון שקל? - פואנטה

ועכשיו בקשה לייצוגית נגד בזק: האם היא תחזיר לצרכנים 400 מיליון שקל?

לפי הבקשה לייצוגית נגד בזק, המבוססת על חקירת רשות התחרות, היא הערימה קשיים על המתחרות ומנעה הוזלת מחירים. הנזק לכל צרכן ישראלי הוא של מאות שקלים בשנה

ייצוגית נגד בזק
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

רק לאחרונה פרסמנו כאן באתר פואנטה את החלטת רשות התחרות להטיל קנס על בזק בגובה של כ-38 מיליון שקל בשל ניצול כוחה כדי לפגוע בסלקום ופרטנר, וכעת מוגשת נגדה בקשה לייצוגית (ת"צ 14076-09-19) למחוזי ת"א. הבקשה לייצוגית נגד בזק מתבססת על ממצאי החקירה של רשות התחרות (לשעבר הרשות להגבלים עסקיים), שלפיה בזק הייתה מחויבת לאפשר לסלקום ופרטנר להשתמש בתשתית שלה – אך הקשתה עליהן במכוון.

בזק היא מונופול, ולפי חוקי התחרות. למונופולים אסור למנוע תחרות באמצעות ניצול כוחם ופגיעה במתחרים. אלא שהממונה על רשות התחרות, עו"ד מיכל הלפרין, קבעה שלא רק שבזק עשתה זאת, היא אף לא העבירה לרשות מידע מהימן. על כן, היא קנסה את בזק ב-30 מיליון שקל בגין הפגיעה בתחרות וב-8 מיליון שקל נוספים בגין העברת מידע מוטעה ומטעה לרשות התחרות שחקרה את התנהלותה.

בבקשה, אשר הוגשה באמצעות עו"ד ליאור להב, נטען כי בזמן שבזק עיכבה את פריסת הסיבים של פרטנר וסלקום, היא שלטה במחירי התקשורת וגבתה מחירים הרבה יותר גבוהים מאלה שהצרכנים יכלו לשלם אילו הייתה תחרות.



נקודה נוספת שעולה בתביעה היא שהתנהלות בזק הרתיעה חברות חדשות מלהיכנס לתחום. מדובר בפגיעה קשה בצרכנים, משום שכניסת חברות חדשות הייתה ככל הנראה מתבטאת בהורדת מחירי התקשורת בענף כולו.

להערכת התובעים, לפחות מיליון בתי אב נפגעו מהתנהלות בזק.

חקירת הרשות לתחרות: כך פעלה בזק

מהודעת רשות התחרות, שעליה מבוססת הבקשה הייצוגית ראשית, עולות שתי שיטות עיקרות שבהן פעלה בזק: ראשית, היא בזק חסמה בפני פרטר וסלקום את המעבר אל המקטעים הסופיים המחברים בין התשתית ברחוב לבין המקטע הסמוך לבניין (אך איפשרה לחברות שלא התחרו בה לעבור למקטע זה); ושנית, היא דרשה כי כבל הסיבים שכולל עשרות ואף מאות סיבים אופטיים ייחתך במלואו ויחובר מחדש בכל נקודת פיצול בדרכו אל בית הלקוח. דרישה זו הייתה כרוכה בעלויות ניכרות ובלתי נחוצות שסלקום ופרטנר נאלצו לספוג, ואף גרמה לעיכוב.

שורה של ייצוגיות נגד בזק

בבקשה לייצוגית נגד בזק, התובעים דורשים פיצוי עבור כל הצרכנים אשר נפגעו מהתנהלות בזק במהלך שלוש שנים (2015-2018).

נזכיר כי כפי שפורסם במדור תביעות ייצוגיות בפואנטה, בחודש מרץ האחרון אושרה בקשה לייצוגית נגד בזק שהוגשה עוד בשנת 2015 בגין פגיעה בתחרות (ת”צ 11296-11-15). הייצוגית, שהוגשה באמצעות עוה”ד שחר בן מאיר, איציק אבירם, אופיר נאור ורנן גרשט, עומדת על סך של כחצי מיליארד שקל, והטענה המרכזית בה היא שבזק ניצלה את כוחה כדי לפגוע בתחרות, ועיכבה את יישום רפורמת השוק הסיטונאי – אותה רפורמה שהייתה אמורה לאפשר למתחרות של בזק להשתמש בתשתית שלה כדי להציע שירותים מתקדמים וזולים יותר לצרכנים.

נזכיר עוד כי בחודש מרץ 2018 הוגשה בקשה לייצוגית נגד בזק על סך 258 מיליון שקל (ת”צ 8533-03-18), אשר הטענה המרכזית בה היא שבזק ניצלה לרעה את כוחה המונופוליסטי. גם כאן, את הבקשה הגישו בשם הלקוחות בזק עו”ד שחר בן מאיר, עו”ד רנן גרשט, עו”ד אופיר נאור ועו”ד יצחק אבירם. התובעים טענו כי בזכות ניצול לרעה של היותה מונופול, בזק הרוויחה פי 4.3 מהרווח הנורמטיבי: “הרווח העודף של בזק חורג הן של מונופולים והן של חברות תקשורת בעולם”.

מבזק נמסר כי היא לומדת את התביעה

עוד כתבות מעניינות בפואנטה:

פואנטה



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות