בשל הביקורת נגד הסדרה "דברים מוזרים": נטפליקס תוציא את הסיגריות מתכניה - פואנטה

בשל הביקורת נגד הסדרה "דברים מוזרים": נטפליקס תוציא את הסיגריות מתכניה

נטפליקס מככבת בדוח מדאיג שמפרסם הארגון האמריקני למלחמה בעישון Truth Iniative, שמצביע על גידול חד בהופעות של עישון בסרטים ובסדרות לבני נוער – מה שמביא את הצעירים באופן מוכח להתחיל לעשן

דברים מוזרים נטפליקס
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

הסדרה "דברים מוזרים" בנטפליקס חזרה לשידור לפני ימים אחדים – וכבר עוררה מחאה בשל כמות הסיגריות על המסך. הדמויות המרכזיות ב"דברים מוזרים" מעשנות באופן קבוע – וכאשר העישון מוגדר כמגפה, במיוחד בארה"ב אך ממש לא רק שם, יש לא מעט זעם על ההשפעה השלילית שיש לסדרה פופולרית כמו "דברים מוזרים" על הצופים, במיוחד צופים צעירים.

בהצהרה ששחררה נטפליקס בתגובה לביקורת, היא מתחייבת כי כל הסדרות והסרטים בנטפליקס, המיועדים לקהל צעיר (עד גיל 13 או 14), יהיו ללא עישון וסיגריות, כולל סיגריות אלקטרוניות. סרטים וסדרות בנטפליקס המיועדים לקהל יעד מבוגר יותר, יהיו גם הם נקיים מעישון ומסיגריות אלקטרוניות, אלא אם כן הצגתם חיונית לאפיונה של הדמות (מבחינה היסטורית או תרבותית).

לפי ההצהרה הזאת, לא ברור אם לא יצולמו סיגריות בסדרה "דברים מוזרים", משום שהיא מתרחשת בשנות ה-80.
עם זאת, יש להניח שהשימוש יפחת לאור הנתונים שחשפה השבוע קבוצת "Truth Iniative" הנלחמת בעישון, כאשר פרסמה דוח שלפיו בשתי העונות הראשונות של "דברים מוזרים" בכל פרק ופרק הדמויות עישנו.

הדוח, שפורסם ב-3.7.2019 באופן מכוון כדי להקדים את תחילת שידור העונה השלישית של "דברים מוזרים", מגלה זינוק דרמטי בעישון בתוכניות פופולריות בקרב בני נוער וצעירים. לפי בדיקת הארגון, מדובר בעלייה של כ-380% תוך שנה, כאשר הסדרה "דברים מוזרים" צועדת בראש הרשימה, ולא בפעם הראשונה. ב-Truth Initiative ניתחו 79 פרקים של נטפליקס, ומצאו 866 שימושים בטבק בין 2016 ל-2017, כאשר העונה השנייה של "דברים מוזרים" הייתה אחראית ל-262 מתוכם.

נטפליקס היא כידוע שירות הטלוויזיה בסטרימינג הנצפה ביותר בעולם, כאשר הדבר הזה נכון שבעתיים בקרב צעירים. בקרב בני 15.-24 בארה"ב, נטפליקס ממוקמת במקום הראשון בשיעור הצפייה, ולכן ההתנהלות שלה בעייתית במיוחד. לפי הדוח, בשנת 2018 נטפליקס שילשה את מספר ההופעות של טבק ועישון בתכנים שלה (866 פעמים לעומת 299).

"תוכן הפך לפלטפורמה החדשה לפרסום טבק", אמר בעת פרסום הדוח מנכ"ל ונשיא Truth Initiative, רובין קווואל. "אנחנו עדים להופעה הולכת וגוברת של עישון בכל המסכים, כאשר מדובר בהאדרה ויצירת נורמליזציה מחודשת של ההתמכרות הקטלנית הזאת. חברות הסטרימינג וההפקה נותנת לתעשיית הטבק פרסום חינם, וצעירים משלמים את המחיר".

הדברים נאמרים על רקע מחקרים שלפיהם 37% מבני הנוער שמתחילים לעשן בארה"ב עושים זאת כתוצאה מחשיפה לעישון בסרטים. "לאור העובדה שכמעט כל המעשנים מתחילים לעשן לפני גיל 26, יש להניח שהפרסום שמקבלת תעשיית הטבק חינם אין כסף בחברות הסטרימינג מזרים אליה מעשנים צעירים שמחליפים את 1,300 האנשים שמתים בכל יום מנזקי העישון", נכתב בדוח.

עוד כתבות מעניינות בפואנטה:

סרטים בנטפליקס




דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות