עובדות מגניבות שלא ידעתם על שוק ההון - פואנטה

עובדות מגניבות שלא ידעתם על שוק ההון

מהי הבורסה העתיקה בעולם? איפה תוכלו להשקיע במתקפת פיראטים? כל מה שאפילו לא ידעתם שאתם לא יודעים על שוק ההון, ויוכל להפוך אתכם לכוכבי ערב הטריוויה הבא

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)

מאת: דסי ניר

מהן הבורסות הראשונות בעולם ובישראל ומדוע אנחנו מכנים את השוק שורי או דובי? שוק ההון קיים ברחבי העולם כבר למעלה מ-400 שנה, ולאורך השנים נוצרו ביטויים, שמות ותופעות חוזרות שגם אנשי שוק ההון הוותיקים והמנוסים בבית ההשקעות שלכם כנראה יתקשו כבר להסביר. האם ידעתם למשל שבשוק ההון הסומלי תוכלו להשקיע במתקפת פיראטים מתוכננת בים הערבי? הנה כמה פרטי טריוויה מעניינים על בורסה ועל שוק ההון:

מהי הבורסה העתיקה בעולם?

הבורסה העתיקה בעולם הוקמה באמסטרדם בשנת 1602 על ידי חברת הודו-המזרחית ההולנדית, במטרה לטפל במכירת אגרות החוב והמניות שלה, וממנה התפתחה בהמשך בורסת יורונקסט, הבורסה הגדולה באירופה.

מסחר באגרות חוב התקיים בצורות שונות כבר במזרח הקדום ובבתי מרזח ברחבי אירופה. כמעט 200 שנים לאחר מכן, הבורסה הראשונה בארה״ב הוקמה דווקא בפילדלפיה, אך זמן קצר לאחר מכן, הוקמה גם הבורסה של ניו יורק בשנת 1792, שהתמזגה בסופו של דבר עם בורסת יורונקסט.

איך הוקמה לשכת החליפין לניירות ערך?

עולים שהגיעו לישראל מאירופה בשנות ה-30 הביאו להקמת הבורסה המקומית, שראשיתה בלשכת החליפין לניירות ערך. לשכת החליפין הישראלית הוקמה ב-1935 ומדי יום קיימה מסחר במשך שעה אחת, במשרדו של מרדכי פנחס חסון בבנק אנגלו-פלשתינה. רק לאחר קום המדינה בשנת 1953, הקימו יחד הבנקים ובתי השקעות את הבורסה לניירות ערך. תחילה בתוך בנק לאומי ולאחר מכן עברה הבורסה להתנהל ברחוב אלנבי בתל אביב.

בראשית שנות ה-80 של המאה הקודמת עברה הבורסה למשכנה ברחוב אחד העם, שהיה לסמל ההיכר שלה, ובשנים האחרונות הועברה למבנה חדש ברחוב אחוזת בית בתל אביב.

מהו אפקט אוקטובר?

חיפוש מהיר בגוגל יעלה לא מעט כתבות המכתירות כל אחד מחודשי השנה בשנה כלשהי כחודש הגרוע ביותר או הטוב ביותר. למרות זאת, חודש ספטמבר נחשב באופן מסורתי לחודש חלש במסחר, ואמונות הרווחות בשוק ההון טוענות כי חודש אוקטובר הוא חודש לא פחות ממקולל.

כמה וכמה משברים בשוק ההון לאורך השנים התרחשו בחודש אוקטובר, בניהם התרסקות הבורסה במהלך השפל הגדול בארה״ב בחודש אוקטובר 1929, או יום שני השחור באוקטובר 1987, בו נפלו הבורסות ברחבי העולם בשיעורים דו-ספרתיים ללא כל סיבה ברורה נראית לעין.

יש המייחסים גם את עיקר המשבר הפיננסי בשנת 2008 לחודש אוקטובר, אם כי אחד האירועים המרכזיים שסימנו את המשבר היה קריסת בנק ההשקעות ליהמן ברדרס בחודש ספטמבר דווקא.

האם יש שוויון מגדרי בשוק ההון?

שוק ההון נחשב באופן מסורתי כתחום גברי. שנת 2018 הייתה שנה טובה במיוחד לנשים בשוק ההון המקומי כאשר נגידת הבנק המרכזי והמשנה שלה, המפקחת על הבנקים, הממונה על שוק ההון, הממונה על הגבלים עסקיים ויו״ר רשות ניירות ערך היו כולן נשים.

שלוש מנכ״ליות בנקים, יו״ר בנק אחת, שתי מנכ״ליות חברות ביטוח ויו״ר בית השקעות גדול אחת. עם סיומה של שנת 2018, המגמה מעט התחלפה וחלק מאותן נשים כבר סיימו את תפקידיהן, אך עצם הכהונה שלהן וודאי סללה את הדרך גם לאחרות שיבואו בעקבותיהן.

מדוע משתמשים בפעמון בתחילת המסחר בבורסה?

למעשה אין לפעמון הבורסה שום תפקיד ממשי, הוא פשוט סמל. באמצע המאה ה-19, לאחר שהבורסה של ניו יורק עברה למשכן חדש, החליטו העובדים שכדאי להכריז על פתיחת המסחר באמצעות צלצול כלשהו והתקינו במקום גונג גדול. ב-1903 הבורסה עברה למשכנה הנוכחי והגונג הוחלף בפעמון. בעבר, ניתן הכבוד לצלצל בפתיחת המסחר לאנשים שאינם עובדי הבורסה רק במקרים נדירים. בעשורים האחרונים החליטו בבורסה להפוך את הפעמון לסוג של כלי שיווקי והכבוד ניתן לחברות המונפקות בבורסה, לנשיאים, לידוענים ולאחרים. בשנים האחרונות החלו לחקות את הטקס גם בבורסה לניירות ערך בתל אביב.

מהו משבר מניות הבנקים?

בשנות ה-70 וה-80 נהגו הבנקים בישראל לפעול להעלאת ערך המניות שלהם באופן מלאכותי, ע״י שימוש בכספי פיקדונות וחסכונות בקופות גמל וקרנות הנאמנות שבניהולם. המטרה הייתה לרכוש את המניות שלהם ולייצר ביקוש מלאכותי שהוביל לעליית ערכן. לאחר שרבים איבדו את האמון במניות הבנקים, ירד הביקוש וערך המניות ירד בחדות ויצר משבר חריף, שבסופו החליטה הממשלה לרכוש את מניות ארבעת הבנקים הגדולים. המשבר הוביל להקמת וועדת חקירה שהמליצה לערוך שינויים מרחיקי לכת בשוק ההון.

מה הקשר בין דובים ושוורים לשוק ההון?

קשה לדעת מהו המקור האמיתי לביטויים "שוק שורי", המסמל שוק במגמת עלייה, ו"שוק דובי", המסמל שוק במגמת ירידה.

חלק מההסברים הרווחים טוענים כי המקור לביטוי נובע מתנועת התקיפה של השור המניף את קרניו כלפי מעלה אל מול תנועות התקיפה של הדוב המניף את ידיו כלפי מטה. הסבר נוסף מקשר את הביטוי למוכרי עורות דוב שהיו נוהגים לסחור בעורות עוד לפני שקיבלו אותם כלל מן הציידים. כלומר, הם סחרו בזכות לקבל עור דוב וכך דובים הפכו להיות סמל למכירה ולירידה בערך. לעומת זאת שוורים אומצו כמעין חיה נגדית לאותם דובים, המסמלים את הציפייה לעלייה בערך.

גם אם תצליחו להדהים את כל החבר׳ה במפגש הקרוב עם העובדות הללו, בניהול תיק ההשקעות שלכם כדאי להיעזר באנשי מקצוע באחד מבתי ההשקעות המובילים או במנהל תיקים בעל רישיון. הרי הייתם רוצים שתיק ההשקעות שלכם ינוהל על בסיס ידע מקצועי אמיתי.




תגובות: 0

נגישות