בכל פעם שאתם משתמשים במוצר חד פעמי - כדאי שתדעו את זה - פואנטה

בכל פעם שאתם שותים בכוס חד פעמית – כדאי שתדעו את זה

ראש ממשלת קנדה מתעסק בחיים בעצמם ומכריז על איסור שימוש בפלסטיק חד פעמי בכל קנדה. מה קורה בישראל, ואיפה החלק שלכם?

בקבוקי פלסטיק
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אם אתם קוראים את הטקסט הזה תוך כדי שתיית קפה מכוס חד-פעמית או נשנוש סלט קנוי באריזת פלסטיק… אני מקווה שמעתה תתחילו לחשוב פעמיים על כל שימוש במוצר "חד-פעמי" מפלסטיק. כדאי קודם כל שתיפרדו מהמונח "חד-פעמי", כי מוצרי הפלסטיק הנוחים, הזמינים והזולים שאנחנו קונים בכמויות, הם הכול חוץ מ"חד-פעמיים". הם כמעט נצחיים. לפלסטיק לוקח 400 שנה להתכלות.

אל תשקיטו את המצפון עם מיחזור פלסטיק

אנחנו מוצפים בפלסטיק, ואם נדמה לנו שהכול בסדר כי יש תהליך של מיחזור – אנחנו טועים, ובגדול. נזכיר רק כי  בששת העשורים שבהם העולם משתמש בפלסטיק – ייצרנו 8.3 מיליארד טון של פלסטיק, ומתוכו מוחזרו רק 9%. במילים אחרות, אנחנו טובעים בתוך 6.3 מיליארד טון של פלסטיק.

הנזק – לא רק לסביבה אלא גם לנו

האוקיינוסים מלאים בשקיות ובכלים חד פעמיים, בעלי החיים נחנקים למוות, ואם כל זה נראה לחלק מאיתנו רחוק ולא חשוב, אז אולי העובדה הבאה תשנה את דעתו: חלק מהפלסטיק הזה חוזר אלינו במזון שאנחנו אוכלים.

איסור על פלסטיק בקנדה

לכן, סוף סוף, מורגשת התעוררות במלחמה בפלסטיק ברחבי העולם – ואחת הדוגמאות המעודכנות היא ההכרזה של ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, אתמול: טרודו הודיע חגיגית כי החל משנת 2021 ייאסר שימוש במוצרים חד פעמיים מפלסטיק בקנדה. ההחלטה אילו מוצרים ייכנסו להגדרה תיקבע בחודשים הקרובים, אבל היא ללא ספק תכלול סכו"ם חד פעמים, קשיות מפלסטיק וכדומה.

בנוסף, טרודו הכריז כי החברות שמייצרות מוצרים מפלסטיק יהיו אחראיות למחזר אותו.

טרודו הדגיש את התועלת הכלכלית שבמיחזור פלסטיק, מעבר לתועלת הסביבתית, ואף ציין כי תעשיית מיחזור הפלסטיק תייצר עשרות אלפי מקומות עבודה.

איפה ישראל?

(1) אין חקיקה מספקת והשר אלקין בולם את המיחזור

בישראל המצב חמור, וזה לא מפתיע בהיעדר חקיקה שנוגעת לאיסור שימוש במוצרים "חד-פעמיים" מפלסטיק, או אפילו כוונות לחקיקה בנושא.

הישראלים משתמשים בכמויות אדירות של בקבוקי פלסטיק ומוצרי פלסטיק "חד-פעמיים". השר להגנת הסביבה, זאב אלקין מהליכוד, האריך רק לאחרונה את הפטור ממיחזור של בקבוקי משקה גדולים של ליטר וחצי – כפי שפורסם כאן במדור הצרכנות הירוקה בפואנטה. המשרד להגנת הסביבה החליט גם לא להרחיב את חוק השקיות. כזכור, חוק השקיות מתמקד רק ברשתות מזון גדולות – וקובע תשלום של 10 אגורות בלבד לשקית. כאשר מחירה של שקית ניילון הוא כל כך נמוך, יש עדיין צרכנים רבים שרוכשים שקיות – למרות המודעות הגוברת.

(2) תל אביב מככבת בדוח שלילי על זיהום הים התיכון

תל אביב זכתה ממש לאחרונה במקום השלישי והלא מחמיא כעיר שתורמת הכי הרבה פלסטיק לים התיכון. הדו"ח פורסם על-ידי הקרן לחיות בר ובדק את הזרמת הפלסטיק לים התיכון מהמדינות השוכנות לחופיו, ותל אביב היא בין תשע ערים שבהן זיהום הפלסטיק בחוף ובמי הים הוא גבוה במיוחד. כאמור, הדוח מציב את תל אביב מדורגת במקום השלישי, כאשר לפניה רק הערים מרסין בטורקיה וברצלונה שבספרד. כמות הפסולת הימית בתל אביב נאמדת על פי הדו"ח ב-21 קילוגרם לקילומטר, לעומת 31 קילוגרם לקילומטר בחוף הטורקי ו-26 קילוגרם לקילומטר בברצלונה.

(3) עיריות אילת והרצליה יאסרו מוצרים חד-פעמיים בחופים

אפשר לשאוב עידוד משתי עיריות שתפסו יוזמה לאחרונה – עיריית אילת, שתאסור בקרוב להכניס כלים חד פעמיים לחופי הים שלה ותקנוס את העבריינים ב-420 שקל; ועיריית הרצליה, אשר ראש העירייה שלה משה פדלון מקדם חוק עזק שיאסור הכנסת שקיות ניילון וכלים חד פעמיים לחופים.

בשורה התחתונה: לצרוך פחות פלסטיק

אתם זורקים כוס חד פעמית לפח וממשיכים בחייכם בלי לחשוב פעמיים, אבל כדאי שתדעו שכם בעוד 400 שנה תמצאו אותה שם. זיהום הפלסטיק הופך לאיום ממשי על בני האדם, בעלי החיים, החופים והאוקיינוסים – ומיחזור הוא ממש לא הפתרון.

הדרך להפחית את הפלסטיק בעולם עוברת אצלכם – במודעות, בהרגלי הקנייה ובעיקר בהימנעות. פשוט תשתמשו פחות בפלסטיק חד-פעמי.

פואנטה

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות