תזונה נכונה והשפעתה על בריאות הגוף - פואנטה

תזונה נכונה והשפעתה על בריאות הגוף

תזונה נכונה מבוססת על כמה עקרונות – ביניהם אכילה מושכלת של מזונות מסוימים והימנעות מאכילת מזונות אחרים. הנה כמה דוגמאות

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן פרסומי)

הקשר בין תזונה נכונה לבין בריאות הגוף ידוע זה מכבר, אך מומחים שונים מגדירים באופן שונה מהי תזונה מאוזנת ונכונה. לעתים, אנשי מקצוע מושפעים מהשקפותיהם האישיות. כך למשל חסידי הטבעונות ימליצו שלא לצרוך בשר, חלב או ביצים, צמחונים ימליצו על תזונה צמחונית וכן הלאה. בכל מקרה, מוסכם על כולם כי יש קשר בל יינתק בין אכילה נכונה לבין בריאות הגוף. מהם המרכיבים העיקריים של תזונה נכונה? מה הקשר בין תזונה מאוזנת ושמירה על בריאות הגוף? בשורות הבאות נעסוק בסוגיות הללו בהרחבה.

המרכיבים העיקריים של תזונה מאוזנת

המרכיבים העיקריים של תזונה נכונה הם כמובן אלה שתורמים לבריאותו ולחיוניות שלו. כידוע, עם הרכיבים היותר חשובים לתזונה נכונה ניתן למנות פירות וירקות טריים או מבושלים.

בנוסף, המלצות לתזונה מאוזנת כוללות צריכה של דגנים וקטניות ושילוב של חלבונים מן החי ומן הצומח (הטבעונים שבינינו יאמרו – מן הצומח בלבד). ניתן גם לצרוך ירקות אפויים, אך רצוי להימנע מצריכה של ירקות מטוגנים (ובכלל ממזון מטוגן).

רמת התרומה של הפירות ושל הירקות לגוף משתנה בהתאם לפרי או לירק. כך למשל, אבוקדו הוא פרי עתיר בחומצות שומן חיוניות. אותן חומצות שומן הן ברובן חומצות אולאיות, המקושרות להפחתת דלקות. בנוסף, מחקרים הראו כי הוא מפחית את רמות הכולסטרול והטריגליצרידים. עגבניה, לעומת זאת, היא מקור לליקופן, המוכר כנוגד חמצון עוצמתי במיוחד. הוא משפר את תפקוד מערכת החיסון וגם הוא מפחית דלקות. תרד מלא בוויטמנים, באשלגן ובברזל, החשובים לשמירה על תקינות תאי הדם ולחץ הדם, ופירות הדר הם כידוע מקור לוויטמין סי.

מחקרים הראו כי צריכת ירקות ופירות מפחיתה את הסיכוי לפתח גידולים במערכת העיכול.

חשוב לזכור כי גם כאשר צורכים את הירקות מבושלים (ולא טריים), עדיין מקבלים מהם ערכים חיוניים. בישול ואפייה נכונים של הירקות עשויים לייצר מנות מזון טעימות ומזינות לא פחות מאשר מנות בשריות.

בשר, עופות, דגים ומזונות מעובדים

מבין שלושת סוגי המזון – בשר, עופות או דגים, לכל אחד מאפיינים שונים משלו, כאשר דגים נתפסים כבריאים יותר (לא עבור נשים בהריון) בשל העובדה שהם מכילים אומגה 3, חלבון בעל ערך ביולוגי גבוה, ויטמינים ומינרלים חיוניים. רצוי לצרוך 3-2 פעמים בשבוע מנת דג. כמו כן, מומלץ לגוון בסוגי הדגים.

באשר למזונות מעובדים – כל סוגי הנקניקים, בשר כבוש או בשר מעובד אינם מומלצים. בשר מעובד הוא בשר שעבר שינוי כמו המלחה, שימור, עישון וכל תהליך שמטרתו שיפור הטעם או שימור. מדובר למשל בנקניקיות, נקניקים (פסטרמה, סלמי ועוד), המבורגר מעובד, שניצל מעובד ועוד. המכון האמריקאי לחקר הסרטן המליץ כבר ב-2007 להימנע מבשר מעובד. נמצא כי אכילה של 50 גרם בשר מעובד מדי יום, מעלה ב 18 אחוזים את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס.

סוכר

אכילה נכונה אין פירושה רק צריכת מזונות בריאים, אלא גם הימנעות מצריכה של סוגי מזון בעייתיים, כמו בשר מעובד שהוזכר לעיל וכמו סוכר בכמויות גדולות. כידוע, מומלץ לצמצם את צריכת הסוכרים, בעיקר סוכרים מעובדים. למעשה, ישנן תחזיות כי כ-30%-40% מבני האדם יפתחו סוכרת בשלב מסוים בחייהם, ומן הסתם רבים מאותם חולים פוטנציאליים אינם מודעים לכך. סוכרת היא מחלה קטלנית, הפוגעת במערכות החיוניות של הגוף, כמו עיניים, כליות ולב. במקרים קיצוניים, נאלצים חולי סוכרת לעבור קטיעת גפיים כתוצאה מסיבוכים של המחלה. לכן, אין צורך להכביר במילים מדוע חשוב לצמצם את צריכת הסוכר.

אם יש לך עניין בהמלצות על תזונה מאוזנת ונכונה עבורך ועבור כל בני המשפחה, כדאי ליצור קשר כבר כעת ואנשי מקצוע יחזרו אליך בהקדם. לאחר בחינת הצרכים האישיים, יגבשו אנשי המרצוע עבורך ועבור כל בני המשפחה תפריט איכותי בריאותי ומזין.





תגובות: 0

נגישות