פינוי בינוי - מה זה אומר? - פואנטה

פינוי בינוי – מה זה אומר?

מה ההבדל בין תמא 38 לבין פינוי בינוי? אם הלכתם לאיבוד בין שני המושגים הכל כך נפוצים הללו, היכנסו לכתבה

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן פרסומי)

סביר להניח שיצא לכם לשמוע על פרויקטים שונים של פינוי בינוי. פרויקטים אלו מתבצעים באזורים רבים ברחבי הארץ. כמו כן, סביר להניח שיצא לכם לשמוע את המושג: "תמ"א 38", שני סוגי הפרויקטים הללו מהווים חלק בלתי נפרד מתהליכי ההתחדשות העירונית. לפני שנכנסים לאחד מהתהליכים הללו, יש לבצע שלבים שונים שכוללים בין היתר עריכת בדיקות מקדימות, בדיקות כלכליות ובדיקות אדריכליות.

מהו פינוי בינוי ולמה מתכוונים כשאומרים: "תמ"א 38"?, הנה כמה נקודות שיסייעו להבין מה עומד מאחורי המושגים הללו:

פינוי בינוי – השלבים בדרך לשדרוג מקום המגורים

 

במסגרת פרויקט פינוי בינוי, מעבירים בעלי דירות שמתגוררים בבניינים שונים את כל זכויות הבנייה ליזם. זכויות אלו ניתנות בהתאם לתכנית בנייה עתידית או תכנית בנייה קיימת, שתעניק לדיירים דירה חדשה באזור מודרני. במסגרת התכנית, מפנים הדיירים את הדירה שבה הם מתגוררים ומתגוררים בדירה אחרת בזמן שבו הבניינים נהרסים ונבנים בניינים חדשים במקומם. לאחר שהעבודה הסתיימה, חוזרים הדיירים לבתיהם ונהנים מדירה חדישה ומשודרגת.

כדי לעודד את הדיירים להסכים לעזוב את ביתם, מובטחת להם דירה חדשה ללא עלות, ומכסים עבורם את כל ההוצאות, בין היתר תשלום ליועצים, שכר טרחה לעורך דין, תכנון, הקמה ומיסים ממומנים על ידי היזם. כדי שיהיה ניתן לבצע את התהליך, צריכים רוב דיירי הבניין (80%) לחתום על כך שהם מסכימים לעבור פינוי בינוי, לאחר מכן צריכים כל דיירי הבניין להסכים על כך. כמו כן, יש צורך בהכרזה של הרשויות שיעידו על כך שהמתחם מיועד לתהליך פינוי בינוי. מעבר לזאת, יש צורך בבנק מלווה ותוכנית בניין עיר שקיבלה אישור.

ברוב המקרים יש צורך להמתין בין 3-4 שנים עד שמתקבל אישור לתכנית. לאחר מכן יש להמתין עוד שנה וחצי בממוצע עד להוצאת היתר הבנייה ולאחר מכן מתחילה העבודה.

ומה זה תמ"א 38?

תמ"א 38 הוא פרויקט של בניין שמיועד להריסה ובנייה מחדש, כאשר המטרה היא לחזק את הבניין ולמנוע מצב בו רעידת אדמה תפגע במבנה ובנפשות. במסגרת התהליך מקבלים הדיירים והיזמים זכויות בנייה והטבות בתחומים שונים, ביניהם מיסוי, בנייה ותכנון. בסיום העבודה מובטחת לדיירים דירה משודרגת, כמו תוספת חניה, מרפסת וממ"ד.

ההבדל המרכזי בין תמ"א 38 ובין פינוי בינוי הוא שבמקרה של פינוי בינוי מדובר על מספר בניינים שנהרסים ונבנים מחדש ובמקרה של תמ"א 38 מדובר על בניין אחד שמועד להריסה ובנייה מחדש.

במקרה של תמ"א 38 יש צורך בהסכמה של רוב הדיירים (60%-80%). כמו כן, יש לבצע בדיקות שונות, ביניהן בדיקה שנוגעת לזכויות של השטח ובין היתר – האם הוא נבנה בתקופה שמאפשרת תמ"א, בדיקה של מצב השטח, תנאי השטח והחניות. תהליך קבלת האישורים עשוי להמשך עד שנה.

דומים אך שונים

תמ"א 38 ופינוי בינוי הם שני תהליכים שונים אך דומים שיכולים לשנות לטובה את רמת חייהם של הדיירים. יחד עם זאת, מדובר על תהליכים שדורשים השקעה ופעמים רבות הרבה סבלנות.

נגישות