בילויים ביום העצמאות: צפייה במטס, סיור בקסטל וביקור בצריף בן גוריון - פואנטה

בילויים ביום העצמאות: צפייה במטס, סיור בקסטל וביקור בצריף בן גוריון

הידעתם ש-71 אתרי מורשת פתוחים חינם ביום העצמאות? רוב הפעילויות גם ישאירו לכם זמן לפיקניק וגם יעשירו אתכם ואת הילדים במורשת ישראלית מרתקת

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

יום העצמאות בפתח, ובמקום להעביר אותו בנפנוף, אפשר לנצל את היום המיוחד הזה לפעילויות חינוכיות ומהנות בכל רחבי הארץ. הנה כמה רעיונות לבילויים ביום העצמאות, החל מצריף בן גוריון בנגב ומרכזי המורשת של המנהיגים בגין ורבין בירושלים, דרך  צפייה במטס וקבלת הדרכה על ההעפלה בגן הלאומי אפולוניה ועד סיור בקסטל והיכרות עם לוחמים שתרמו תרומה אדירה לעצמאות ישראל. עבור מי שמחפש בילוי קליל יותר, יש גם כניסה מוזלת למוזיאון המדע בירושלים.

בכל מקרה, כדאי לדעת ש-71 אתרי מורשת פתוחים חינם ביום העצמאות, ואפשר לראות את הרשימה באתר המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל. הנה כמה רעיונות לבילויים ביום העצמאות:

צריף בן-גוריון בשדה בוקר

צריף המגורים של פולה ודוד בן-גוריון נשמר כפי שהיה ביום מותו של דוד בן-גוריון ב-1973. ברחבות ההסבר שבכניסה לאתר מוקרן מיצג היסטורי המספר על חייו של דוד בן-גוריון ועל יחסו לנגב. הסרט הופק בטכניקות אנימציה חדשניות (מופעל עד השעה 15:00). שתי תערוכות נוספות: צילומים של הצלם חנן אפשטיין – “חזון הנגב בעין העדשה” ו”הזקן והעם” – המציגה סיפורים אישיים של מפגשים של בן-גוריון עם הציבור.

שלושה חדרי תצוגה חדישים מציגים בדרכים שונות את משנתו ואת דמותו של דוד בן-גוריון, ובהם גם שולחנות פעילות וסרט על גבי מסך ענק על מנהיגותו של בן-גוריון.

פעילויות מיוחדת ליום העצמאות:

“חותמים על המגילה מחדש“: תוכלו לחתום על מגילת העצמאות ולקחת אתכם הביתה! בין השעות 14:00-11:00.

חוגגים ורוקדים עצמאות: ריקודי עם לקהל הרחב בשעות 13:00-11:00

הצגה לכל המשפחה ‘דוד ובן-גוריון’: מפגש גורלי בין בן-גוריון המנהיג לדוד גרין הילד בלילה שבין ה-13 וה-14 במאי, 1948 חושף מסע מרתק אל תוך נפשו וליבו של איש אחד, קטן-גדול. חוויה מרגשת לכל המשפחה. בשעה 15:00

שעות פתיחה: 16:00-10:00 יש להגיע עד שעה לפני שעת הסגירה.

טל': 08-6560469, אתר האינטרנט: www.ben-gurion.co.il.

מחיר: חינם.

מטס יום העצמאות ה-71

מטס חיל האוויר יעבור בשמי הארץ בין השעות 09:30-13:30, ויקחו בו חלק מטוסי קרב שונים, ביניהם "אדיר" (F35I),"סופה" (F16I), "לביא" (M346), "ברק" (F16) ו"בז" (F15). המטס יחלוף מעל עשרות ערים ויבצע מופעים אוויריים מעל בסיסי חיל האוויר הפתוחים לקהל הרחב (בסיס רמת-דוד, בסיס תל-נוף, הבסיס הטכני בחיפה ומוזיאון חיל האוויר בחצרים.

כמו כן, יתקיים מטס הצדעה מעל בית הנשיא בשעה 08:45.

חיל האוויר יבצע מפגני ראווה עם מטוס העפרוני מעל הערים והבסיסים הבאים:

  • בסיס חיל-האוויר רמת דוד, בשעה 09:30
  • ביה"ס הטכני של חיל האוויר בחיפה, בשעה 09:40
  • חיפה (חוף דדו), בשעה 09:47
  • ירושלים (פארק סאקר), בשעה 11:20
  • בסיס חיל האוויר בתל-נוף, בשעה 11:35
  • תל אביב (חוף בוגרשוב), בשעה 11:50
  • מוזיאון חיל האוויר בחצרים, בשעה 13:05
  • באר שבע (פארק נחל באר שבע), בשעה 13:15

המטס ישודר בזמן אמת גם באתר שפותח על ידי יחידת אופק בחיל האוויר, בכתובת https://www.matas-iaf.com.

גבעת התחמושת, ירושלים

לפני מספר שנים נפתח בגבעת התחמושת האתר המחודש, ולמי שטרם ביקר בו נכונה חוויה מרגשת. הגבעה, ששמה ניתן לה בתקופת המנדט הבריטי עת שימשה לאחסון אמצעי לחימה, הפכה ב-1948 למוצב ירדני שפעל במקום עד למלחמת ששת הימים. לא בכדי הפך האתר לסמל של גבורה ואומץ. המבקרים באתר הקרב נחשפים למאות מטרים של מבוך תעלות קרב, עשרות בונקרים וכלי נשק, רכבים משוריינים ותאורת לילה מיוחדת. בנוסף, מומלץ להיכנס אל היכל ההנצחה החדש לזכרם של 182 חללי המערכה על ירושלים, הכולל מיצגים אמנותיים.

המוזיאון מציג את תרומתן המשולבת של כל החטיבות שלקחו חלק במערכה על ירושלים ב-67' : חיל האוויר, החטיבה הירושלמית, חטיבת הראל וחטיבת הצנחנים. הוא מציג את המערכה על העיר דרך סיפורים אישיים של חיילים, צילומים מקוריים ואפילו דגל הצנחנים שהונף מעל הכותל והסידור בו התפלל הרב גורן.

הכניסה ביום העצמאות חינם.

משט יום העצמאות ה-71

ב-10:45 ייצא לדרך משט חגיגי המוקדש ליום העצמאות ה-71, והפעם – בסימן הצדעה למשתתפי האירוויזיון. במשט ישתתפו כ-200 ספינות וכלי שייט שישייטו לטורך חופי הרצליה ותל אביב. המשט ייצא מהמרינה בהרצליה ויחבור לספינות חיל הים.

מוזיאון הפלמ”ח

הפלמ”ח (פלוגות המחץ של ארגון ה”הגנה”) הוקם בשנת 1941 עקב חשש מפלישת כוחות גרמניים לארץ. ​בית הפלמ”ח כולל שתי תצוגות קבע:

מסע פלמ”ח: סיפור פלוגות המחץ (פלמ”ח) של ארגון ה”הגנה”. באמצעות הצגת סיפורו של הארגון ולוחמיו, מקבל המבקר מבט מרתק אל תקופת קום המדינה, ואל אירועים שונים המהווים נקודות ציון בהיסטוריה של הקמת מדינת ישראל – מהאימונים, דרך המאבק בשלטון הבריטי וההעפלה ועד למלחמת העצמאות. התצוגה פורשת סיפור אנושי מרתק המלווה בתפאורה תלת-מימדית, סרטים ואפקטים רבים, בשילוב חומרים דוקומנטריים.

יד לגח”ל ולניצולי השואה במלחמת העצמאות: סיפורם המרגש ויוצא הדופן של ניצולי השואה והעולים החדשים, שהגיעו ארצה לקראת מלחמת העצמאות ובמהלכה, ונטלו חלק בקרבות. סיפורם מסופר בתצוגה מודרנית תוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות, בשילוב סיפורים אישיים וחומרים אוטנטיים.

כתובת: חיים לבנון 10 תל אביב, טלפון: 03-5459800

ביום העצמאות הכניסה חינם.

הקסטל: שומר הדרך לירושלים בקסטל

לכבוד יום העצמאות ולציון כיבוש הקסטל, מוזמנים המבקרים לעלות אל ההר שכיבושו היה נקודת תפנית בקרב על ירושלים במלחמת העצמאות. בפעילות נקודות הדרכה לאורך "דרך הערכים", ובה משימות מאתגרות, מיצג קרב מרגש, מדורה עם קפה שחור ברוח הפלמ"ח, תצפית, ודמויות מדור תש"ח שיכניסו אותנו לאווירת חג העצמאות.

היכן: אתר לאומי הקסטל
מתי: חמישי 9.5, בשעות 10:00- 14:00.
לרגל יום העצמאות, הפעילות והכניסה לאתר הלאומי – ללא תשלום.

אפולוניה: לצפות במטס ולשמוע על ההעפלה

הגן הלאומי אפולוניה הוא אחד המקומות המוצלחים ביותר לצפייה במטס. את היום אפשר להתחיל בתחנות הדרכה ועם מדריכים, שחקנים ומתנדבים, שיספרו את סיפורו המרתק של גן לאומי אפולוניה בשבילי הנוף שעל מצוק הכורכר – החל מראשיתה של אפולוניה ומלחמות הצלבנים במוסלמים, וכלה בסיפור ההעפלה הבלתי לגאלית טרם קום המדינה ובסיפורה של אוניית המעפילים "ברל כצנלסון", שעגנה בחוף סידנא עלי בסמוך לשפיים. נקודות ההדרכה יהיו פתוחות בשעות 10:00- 13:30 ויותאמו למועדי המטס והמשט.

היכן: גן לאומי אפולוניה
מתי: חמישי 9.5, בשעות 13:30-10:00
ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויים.

ציפורי: אורה של עצמאות

בילויים ליום העצמאות
ילדות מאופרות בציפורי

הנה הזדמנות גם לסיור וגם לפיקניק (או מנגל…). בסיור בציפורי נחשפים המשתמשים לעצמאותה של העיר ציפורי משנת 200 לשנת 2000. הם מסיירים בין מפעלי המים הגדולים של העיר, הכוללים את מאגר הקשתות, "קרונה של ציפורי", מאגר המים ומנהרת ששת הפירים, מתנסים בפעילות חווייתית ובונים דגם אמת מים.

בנוסף, עומד לרשותם חניון גדול לעשיית מצלה (מנגל) ופיקניק עם כל המשפחה, ולכבוד יום העצמאות הילדים יוכלו ליהנות מאיפור של סמלי המדינה.
הסיורים בהדרכת מתנדבי גן קהילה – מדריכים מתנדבים של רשות הטבע והגנים.

היכן: גן לאומי ציפורי
מתי: חמישי, 9.5, בשעות 11:00 ו-13:00.
ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויים.

יום העצמאות בגן לאומי מבצר יחיעם (חינם)

האתר הלאומי יחיעם פותח שעריו ומציע סיור עצמאי ברחבי המבצר, שם יגלו המבקרים את הסיפורים השזורים בו וייהנו מהנוף הנשקף ממנו.

למשפחות עם ילדים צעירים מומלץ לרכוש חוברת פקחים צעירים ולחקור את האתר על כל פינותיו.

היכן: גן לאומי יחיעם
מתי: חמישי 9.5, בשעות 08:00 – 17:00
ללא תשלום.

מרכז יצחק רבין

מי שטרם ביקר במרכז יצחק רבין, ולא חשוב מה עמדותיו הפוליטיות, כדאי שיעשה זאת – ולו כדי לטעום מההיסטוריה של מדינת ישראל מראשית ימיה. ביום העצמאות יתקיימו סיורים במוזיאון ובתצוגה החדשה על מלחמת ההתשה, וכן סדנאות יצירה לילדים.

היכן? רח' חיים לבנון 8, תל אביב.

מחיר: חינם

מרכז

מרכז מורשת בגין

המוזיאון מציג באמצעי מולטימדיה משוכללים את ההיסטוריה הציונית דרך סיפור חייו של מנחם בגין, ומציג כמה מן האירועים המשמעותיים בתולדות מדינת ישראל: הפעילות הציונית באירופה, מאבק המחתרות לעצמאות, שנות האופוזיציה הסוערות, הסכם השלום עם מצרים, הפצצת הכור העיראקי ועוד. במוזיאון מוקרנים סרטים דוקומנטריים נדירים.

הביקור ביום העצמאות חינם, מומלץ לתאם את הביקור מראש.

היכן? רח' ש.א. נכון 6, ירושלים. טל' 072-3290724.

כוכב הירדן (1)

במבצר כוכב הירדן יכולים המבקרים ליהנות ממשחק לכל המשפחה. בעזרת מפה, משימות ורמזים, הם יתוודעו אל גיבור אחד של ההר, הלוא הוא מאיר הר ציון. הר ציון, מלוחמי יחידה 101, היה גיבור פעולות התגמול בשנות ה-50, נמנה עם מקימי סיירת הצנחנים והיה מפקדה הראשון, וזכה בעיטור העוז. באתר יחכה מסלול מכשולים חווייתי, ובין המשתתפים במשחק יוגרל פרס.

היכן: גן לאומי כוכב הירדן
מתי: חמישי עד שבת 9-11.5, בשעות 16:00-09:00
ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויים.

כוכב הירדן (2)

"להאיר את הכוכב": עם רדת החשיכה המבקרים מוזמנים ליהנות מסיור עצמאי באווירה קסומה לאור תאורה לילית חדשה וייחודית במבצר הצלבני השלם ביותר בארץ. המבצר יושב בנקודה הגבוהה ביותר ברמות יששכר וחולש ממרום גובהו על עמק הירדן ועמק המעיינות, נגלה צפונותיו של "כוכב הרוחות".

היכן: גן לאומי כוכב הירדן
מתי:חמישי ושישי 9-10.5, בשעות 20:00 -22:00
לקינוח למעוניינים: לינה בחניון הלילה תחת מיליון כוכבים. יש להירשם באתר הרשות
ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויים.

מוזיאון המדע בירושלים: כניסה ב-10 שקלים

תערוכת פלסטיקולוג'י במוזיאון המדע בירושלים

תערוכת פלסטיקולוג'י במוזיאון המדע בירושלים

עבור מי שמחפש בילוי קליל יותר שמתאים לילדים כבר בגיל הרך, יום העצמאות היא הזדמנות ליהנות ממוזיאון המדע בירושלים במחיר סמלי בלבד. מוזיאון המדע הוא אחד המוזיאונים החווייתיים והמעניינים בארץ, וביום העצמאות אפשר ליהנות מכניסה ב-10 שקלים בלבד.

מלבד התערוכות הקבועות והמרתקות במוזיאון, מוצגת שם כעת תערוכת "פלסטיקולוג'י", ובה מתנסים בחוויות מרתקות:

  • מפעל למיחזור פלסטיק – פלסטי Factory
  • הצגת מקור לכל המשפחה – "פלסטיקטיבה"
  • קווין אלוש, מעצב מצרפת, יציג באירוע את המיצב המתפתח והחדשני "עש הדונג"– זחלי דונג הניזונים מפלסטיק ומכלים את פסולת הפלסטיק
  • מיצב אלמוגים שהודפסו במדפסת תלת ממד
  • סדנת בנייה ייחודית – "סיפורה של שקית": הכנת ארנק צבעוני עשוי שקיות פלסטיק ממוחזרות בתהליך מיוחד באמצעות מכבש חום. את הארנק יוכלו הילדים לקחת הביתה כמתנה.
  • הדגמה מדעית מיוחדת – "פוליפלסטיק": הילדים וההורים יתחקו אחר מקורות הפלסטיק, תהליכי הייצור שלו, ילמדו איך מאותו חומר ניתן לייצר כל כך הרבה מוצרים שונים, יכינו סוגים שונים של שקיות פלסטיק וילמדו מהם הקשיים במחזור הפלסטיק שמחייבים אותנו לחשוב מחדש על הרגלי הצריכה שלנו.
  • תערוכת אפריקה גול: תערוכה המציגה כ-60 כדורי רגל שהכינו ילדים באפריקה מפסולת מקומית בהיעדר אמצעים חלופיים. התערוכה מציגה את פעילותה של עמותת AfricaGoal, אשר בחרה בספורט הפופולרי בעולם – כדורגל, כאמצעי לחולל שינוי של העלאת מוּדעוּת האוכלוסיה במדינות מזרח אפריקה ודרומהּ לנגיף HIV, במציאוּת המורכבת באזורים אלה. דרך הרגליים ובאמצעות הלב.

בנוסף מוקרן במוזיאון המדע הסרט "מסע אל החלל" – סרט חדש בתלת ממד על התחנה הבאה – מ א ד י ם! (לגילאי 5+ בדיבוב לעברית. משך הסרט: כ- 30 דק'. בתשלום נוסף של 5 ₪ מעל גיל שנתיים)

מחיר כניסה למוזיאון: 10 ₪ בלבד לרגל חגיגות העצמאות (מתחת לגיל 5 – חינם).

עוד כתבות שיעניינו אתכם בפואנטה:

פואנטה





דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות