מה עושים בעת קריסת חברת תעופה וביטול הטיסה? טיפים לאחר קריסת WOW - פואנטה

מה עושים בעת קריסת חברת תעופה וביטול הטיסה? טיפים לאחר קריסת WOW

עוד ועוד חברות תעופה קורסות. לעתים הביטול הוא כה מפתיע ומיידי, שאנשים מגלים זאת רק בשדה התעופה. אז מה עושים במקרה של ביטול טיסה או קריסה של חברת תעופה?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

מהן זכויות הצרכן במקרה של קריסת חברת תעופה? מה עושים במקרה של ביטול טיסה במקרים כאלה? על פניו, התשובה לשאלה הזאת אמורה להיות ברורה, אבל האמת היא שהצרכן הישראלי לא מוגן ועליו לנקוט כמה פעולות – חלקן בשלב שלפני הזמנת הטיסה וחלקן בשלב שבו מסתבר שחברת התעופה קרסה. חברת התעופה WOW שקרסה לאחרונה, אינה הראשונה וככל הנראה לא האחרונה שנקלעת לקשיים כלכליים ונסגרת. בשנים האחרונות קרסו כבר כמה וכמה חברות תעופה, חלקן הגדול חברות לואו קוסט. כך למשל חברת מונארך האנגלית, חברת אייר ברלין, פרימרה אייר וגרמניה איירליינס.

ביטול טיסה
ראיון ב"כאן11" על זכויות הצרכן בעת קריסת חברת תעופה. לחצו לצפייה

הצרכנים הישראלים אוהבים להזמין טיסות מתבשרים מדי כמה חודשים על חברות חדשות שמתחילות לפעול מישראל ומציעות טיסות במחירים שהם לעתים מצחיקים.

למרבה הצער, חלק מהחברות האלה לא מחזיקות מעמד. כך קרה לחברת מונרך שהבטיחה טיסות במחיר מצחיק ללונדון, וכך קרה לחברת WOW, שהבטיחה טיסות זולות לא רק לאיסלנד, אלא גם טיסות לואו קוסט לארה"ב.

אז מה אפשר לעשות כדי לא להיקלע למצב של הזמנת כרטיסים מחברה לא יציבה, ומה עושים במקרה של ביטול טיסה לאחר קריסת חברת תעופה?

הנה כמה המלצות, בשיתוף המועצה לצרכנות:

תחקיר על החברה

כאשר חברת תעופה נמצאת בקשיים בדרך כלל מתפרסמות על כך ידיעות בחדשות. לכן, בטרם ההזמנה, במיוחד אם מדובר בחברה קטנה (אבל לא רק), כדאי לבדוק קצת מה פורסם על החברה לאחרונה.

במקרה של חברת התעופה WOW למשל, כבר חודשים שהיא ניהלה מגעים כדי למצוא משקיעים או להימכר. במהלך התקופה הזאת היא המשיכה למכור כרטיסים. גם במקרה של אייר ברלין, הכתובת הייתה על הקיר. הצרכנים הישראלים אינם מוגנים על-ידי חוק או תקנות שיחייבו סוכני נסיעות להחזיר להם את הכסף במקרה של קריסת החברה, ולעתים הם משווקים כרטיסים של חברות שמצבן הכלכלי רעוע. לכן, הצרכנים עצמם צריכים לשקול היטב אם להזמין כרטיס בחברה שאינה במצב כלכלי יציב.


פריסה לתשלומים

אל שלמו את כל הסכום הרבה זמן מראש, במיוחד אם אתם מזמינים חודשים ארוכים לפני הטיסה. פרסו את התשלום לכמה שיותר תשלומים, כדי שאם החברה תקרוס, תוכלו לבטל לפחות את התשלומים שטרם ירדו. במועצה לצרכנות מציינים כי חלק מהחברות מודיעות בעצמן זמן מה לפני הפסקת הפעילות כי הן נקלעו לקשיים כלכליים, אך קיים קושי לחזות את המועד המדויק של קריסת חברה שכן החברות מנסות לשקם ולהבריא את מצבן הכלכלי בהגברת הפעילות. לכן, לעתים דווקא הצרכנים שרכשו מבעוד מועד במחיר הנמוך יותר – נפגעים.

רכישה ישירות מחברת התעופה

צרכנים שרכשו כרטיסי טיסה ישירות מחברת התעופה נמצאים לעתים במצב נוח יותר, מפני שאין גורם שלישי שמעורב בהזמנה. במועצה לצרכנות ממליצים לפנות בהקדם לחברת כרטיסי האשראי ולדרוש לבטל את העסקה בשל כשל תמורה.

כדי לקבל החזר כספי, על הצרכן להודיע לחברת כרטיסי האשראי כי החברה הפסיקה לספק באופן קבוע את השירות והצרכן ביטל את העסקה מול החברה. הוראות אלה לא יחולו על עסקה בתשלום אחד שהחברה קיבלה את מלוא תמורתה טרם הודעת הצרכן לחברת האשראי.

ביטוח נסיעות

אמנם זה קוסם לרכוש ביטוח נסיעות רק סמוך לנסיעה, אבל חלק מהרעיון בביטוח נסיעות הוא הגנה מפני הצורך לבטל או לקצר את הנסיעה.

במועצה לצרכנות מזכירים למי שרכש ביטוח נסיעות לפנות בכתב לחברת הביטוח, ולבדוק אם הפוליסה מכסה מקרה של ביטול טיסה בשל הפסקת פעילות ע"י חברת התעופה.

רכישת כרטיסי טיסה מסוכן נסיעות

ישראלים רבים מזמינים טיסה דרך אתרים שונים – וכך למעשה קיים גורם שלישי שמעורב בעסקה. לא כל האתרים וסוכנויות הנסיעות מספקות את אותו מענה לצרכנים. כך למשל, במקרה של קריסת גרמניה איירליינס, היו סוכנויות נסיעות שביטחו את עצמן וכך יכלו להחזיר כסף ללקוחות שטיסתם בוטלה, והיו כאלה שסירבו להחזיר כסף בטענה שהן עצמן כבר העבירו את התשלום לגרמניה איירליינס.

במועצה לצרכנות ממליצים לפנות בהקדם לסוכנות הנסיעות ולדרוש טיסה חלופית, או השבת התמורה: "ככל שהדבר לא נעשה, יש לפנות לחברת כרטיסי האשראי ולדרוש את ביטול העסקה בשל כשל תמורה. חשוב לדעת שככל שחברת התעופה רשומה ביאט"א (ארגון התעופה העולמי) שבו קיים מנגנון להגנה על סוכני הנסיעות, ניתן יהיה להקפיא את העברת הכספים לחברת התעופה במקרה של קריסה ולהשיב את הכסף לסוכני הנסיעות".

פיצוי לפי הדין האירופאי

עד כה, רוב החברות שקרסו היו חברות אירופאיות ולחלק מהלקוחות הנפגעים מגיע פיצוי לפי דין האיחוד האירופי. במועצה לצרכנות מציינים כי גם במקרה של חברת WOW ייתכן שיש צרכנים שזכאים לפיצוי כזה. לכן, לא כדאי לסמוך על שמועות או על דיווחים ממקורות שונים, אלא לבדוק לבד בהודעות שחברת התעופה מפרסמת באיזה סטטוס אתם נמצאים. במקרה של WOW, הכתובת היא https://wowair.com/travel-alert/.


דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות