הרשות להגנת הצרכן נכנעה ללחצים? שוקלת לבטל את מדבקות המחיר

הרשות להגנת הצרכן נכנעה ללחצים? שוקלת לבטל את סימון המחירים על המוצרים

אחרי שנים של סימון מחירים באמצעות מדבקה על כל מוצר ומוצר, דווקא הרשות להגנת הצרכן היא זו שעשויה לפגוע בצרכנים ולבטל את חובת הסימון כדי להקל על העסקים

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

סימון מחירים באמצעות מדבקה על כל מוצר ומוצר הוא אחד הכלים הקריטיים לצרכנים להשוות מחירים בחנות, וגם לדעת בהיותם בבית כמה הם שילמו על מוצר כלשהו. חוק סימון מחירים נחשב להישג צרכני שמקל מאוד על הצרכנים אך מקשה מאוד על החנויות, משום שסימון כל מוצר ומוצר במדבקה הוא תהליך יקר שמצריך כוח אדם. לכן, כבר שנים שבעלי חנויות ורשתות השיווק לוחצים על משרד הכלכלה ועל הרשות להגנת הצרכן לשנות את החוק ולאפשר סימון מוצרים כללי באמצעות צג אלקטרוני על המדף. סימון כזה גם יחסוך להם כוח אדם וגם יאפשר להם לשנות את המחירים בקלות, בלחיצת כפתור.

במשך שנים הרשות להגנת הצרכן בלמה את הניסיונות הללו, מתוך הבנה שמדובר בפגיעה בצרכנים, אך מסתבר שעמדתה הנחרצת של הרשות נסדקה. היום מפרסמת הרשות להגנת הצרכן קול קורא "להתייחסות הציבו להוספת אפשרות לסימון הקיים". למרבה האבסורד, דווקא הרשות להגנת הצרכן שאמורה להקפיד על ניסוח בהיר ומדויק שלא מטעה את הצרכנים, בחרה כאן בניסוח שלא משקף את כוונתה האמיתית. בפועל, הרשות להגנת הצרכן שוקלת לבטל את חובת סימון המחירים הפרטנית.

וכך נכתב בהודעת הרשות: "מדובר באופציה – במקום בו יוחלט על אפשרות נוספת להצגת המחיר, יוכל עוסק לבחור בין שתי חלופות להצגת מחיר".

הצגה זו של הדברים נראית משכנעת על הנייר, אבל אין לה שום היתכנות. ברור שרשתות גדולות שיאפשרו להן לבחור בין סימון מחירים פרטני באמצעות אקדח מחירים, לבין סימון כללי על המדף – יבחרו בחלופה השנייה.

מה שעוד מסתבר הוא שהרשות להגנת הצרכן כבר עשתה את כל הבדיקות הדרושות כדי לסלול את הדרך לביטול סימון המחירים. הרשות בדקה אילו טכנולוגיות קיימות להצגת מחיר, ולפי הודעתה, אפשר לעשות זאת באמצעות צג אלקטרוני או באמצעות סריקת ברקוד שהלקוח מבצע בעצמו – ובאופן הזה גם לחסוך לעצמו את התשלום בקופה (כלומר, הסריקה תוך מתבצעת תוך כדי הקניות, ובסיומן הלקוח מחויב על סך המוצרים באופן אוטומטי).

ברשות מציינים כי טכנולוגיות אלה עשויות לחסוך זמן רב לצרכן ולשפר את חוויית הקניה. לפי הצהרת הרשות, כדי שחנות תוכל לקבל אישור לא לסמן את המוצרים במדבקה אלא בדרכים אלקטרוניות, היא תצטרך לעמוד בכמה תנאים:

  1. המידע כאמור בצג יהיה ברור והצג יהיה בגודל שלא יפחת מזה שתקבע הרשות.
  2. צגי המחיר האלקטרוני יוצגו עבור כל מק"ט, באופן מובחן וברור, תוך הפרדה ברורה בין המק"טים.
  3. העוסק יציב ברחבי החנות מכשירים לקריאת הברקוד וכן להדפסת תג המחיר להדבקה על המוצר.
  4. העוסק לא יעלה מחירים בחנות במהלך שעות הפתיחה של החנות.
  5. צרכן יוכל לקבל את חשבונית הקנייה באופן דיגיטלי.

מה מניע את הרשות להגנת הצרכן לבטל את סימון המחירים?

נראה שברשות להגנת הצרכן מודעים לתגובה הזועמת שהחלטה כזאת עלולה לעורר, ועל כן בהודעה שהוציאו נכתבו נימוקים שאמורים לשכנע את הצרכנים שהחלטה כזו תשרת אותם.

וכך נכתב בהודעה: "חובת סימון המחירים על כל מוצר זו נתפסת כאחת מהזכויות הצרכניות החשובות במדינת ישראל. עם זאת, נטען כי חובה זו כרוכה בעלויות כספיות לא מבוטלות אשר בסופו של דבר מגולגלות לפתחו של הצרכן בדמות העלאת מחירים. לאור התפתחויות טכנולוגיות וחקיקתיות ומתוך הבנה כי שינוי זה עשוי לשפר את חווית הקניה ולחסוך לצרכן זמן משמעותי, וכמו כן, לחסוך עלויות לעוסקים ולצרכנים, בכפוף ומבלי לפגוע בהגנה על הצרכן, בוחנת הרשות לאפשר אסדרה חליפית, לעסקים שיקבלו על עצמם סט כללים רגולטוריים מותאמים להתפתחות הטכנולוגית. ככל שתשתכנע הרשות בצורך לבצע שינוי, יתכן והיא תבחר לערוך פיילוט על מנת לוודא כי ההחלטה אינה פוגעת בצרכנים. הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מבקשת את התייחסות הציבור לשינוי הנבחן".

נציין כי הטענה שמהלך כזה יחסוך עלויות לעוסקים ולצרכנים היא כמובן טענה אופטימית אך בלתי סבירה, משום שאין שום סיכוי שאם רשת כלשהי תעבור עכשיו לשיטת סימון אלקטרוני, היא תתחיל להוריד מחירים בשל העלויות שנחסכו לה.

המידע המלא נמצא באתר הרשות: http://www.fta.gov.il.

יש לנו המון טיפים שווים בשבילכם – הצטרפו לקהילת הפייסבוק שלנו > 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...

רוצים לפרסם אצלנו? יש לכם רעיון לשיתוף פעולה? פנו אלינו



 
תגובות: 0

נגישות