5 דברים שלא ידעתם על גאורגים - פואנטה

5 דברים שלא ידעתם על גאורגים

גאורגיה היא אחת המדינות המסקרנות במזרח אירופה, אבל לעתים יש עליה סטריאוטיפים מוטעים. אז מה באמת קורה שם ומה כדאי לדעת על גרוזינים? הנה כל התשובות

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)

כמו כל עדה אחרת בישראל, גם גרוזינים סובלים מסטריאוטיפים חיוביים וגם שליליים שלכאורה מאפיינים אותם. בין היתר, רבים מזהים אותם עם חיבה לזהב, נוקשות ושמרנות אך גם עם אוכל טוב, חמימות ותרבות צבעונית ותוססת. השאלה המתבקשת היא מה מתוך זה נכון ומה אנחנו באמת יודעים על גרוזינים בפרט ועל גאורגיה בכלל.

כאשר נכנסים לעובי הקורה כדי לקבל תשובות, מגלים לפחות 5 דברים שרוב האנשים לא יודעים על גאורגים:

1. זו אחת הקבוצות האתניות העתיקות בעולם

מגוון רחב של עדויות ארכיאולוגיות מראה התיישבות בגאורגיה כבר מתחילת תקופת האבן. בפועל, זה אומר שהגאורגים משתייכים לאחת הקבוצות האתניות העתיקות בעולם ואת זה ניתן לראות גם בהיצע הגדול של אתרי המורשת, התרבות והמסורת שנשמרו לאורכה ולרוחבה של המדינה.

אם ממש רוצים ללמוד עוד על זה, כל מה שצריך לעשות הוא לתאם טיול ג'יפים בגאורגיה ולהגיע עם ראש פתוח לרעיונות חדשים.



2. גאורגיה גדולה פי 3 משטח ישראל

מבחינה גיאוגרפית, גיאורגיה חולקת גבולות משותפים עם רוסיה, אזרבייג'ן, ארמניה, טורקיה והים השחור והיא גדולה כמעט פי 3 מהשטח של מדינת ישראל.

השטח העצום של גיאורגיה הפך אותה לאורך ההיסטורי גם למוקד מחלוקת בין אימפריות, אך התושבים המקומיים הצליחו לשמור על המסורת והתרבות שלהם.

3. יש בגאורגיה כשני שליש מכמות התושבים בישראל

על אף הסעיף הקודם והגודל העצום והמפתיע של גיאורגיה, יש בה רק כ-6 מיליון תושבים. המשמעות היא שבגאורגיה חיים שני שליש מכמות התושבים בישראל והנתון הזה אפילו לא צפוי להשתנות בקרוב.

עם זאת, קיימים בכל זאת הבדלים משמעותיים בין צפיפות האוכלוסין בעיר הבירה טביליסי לבין כפרים וערים בפריפריה.

4. לקהילת יהודי גיאורגיה יש ניב ייחודי

הקהילה היהודית בגיאורגיה הוקמה לפי הערכות שונות בימי חורבן בית ראשון ובגלל גלות מסופוטמיה. בהמשך, היהודים בגאורגיה חיו באופן מסורתי נפרד וברובע היהודי שבכל עיר או כפר הם דאגו להקים "שכונת יהודים".

כתוצאה מכל האמור לעיל, אין פלא שקהילת יהודי גאורגיה פיתחה לעצמה ניב שנשמר עוד מימי קדם ואף זכה לשם ייחודי – "גאורגית יהודית".

5. גאורגיה משתרעת על שתי יבשות

חלק מגאורגיה נמצא באירופה וחלקים אחרים שלה משויכים באופן רשמי ליבשת אסיה. זה אומר שאם טסים לגאורגיה אפשר לבקר בחופשה אחת בשתי יבשות, ולראות מקרוב את ההבדלים הטופוגרפיים וגם התרבותיים.

חוץ מזה, חשוב להזכיר את הרי הקווקז הגדולים שנמצאים מצפון לגאורגיה ומקושרים לשרשרת הרי סוראמי (או "רכס ליחי") – אותם הרים שמפרידים בין מזרח גאורגיה למערבה.



תגובות: 0

נגישות