זהירות מחברות לאיתור כספים: כך הסתיימה תביעה נגד החברה למימוש זכויות

זהירות מחברות לאיתור כספים: כך הסתיימה תביעה נגד החברה למימוש זכויות

לקוח הגיש תביעה קטנה נגד החברה למימוש זכויות, המשתמשת גם בשם "היחידה הארצית לחיסכון פיננסי". השופטת: "מדובר בהונאה מתוחכמת"

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

החברה למימוש זכויות מוכרת לצרכנים רבים. רבים נתקלים בהצעה "ידידותית" מחברות שהם לא מכירים – לאתר עבורם כספים אבודים, חשבונות רדומים, קרנות פנסיה לא פעילות וכו'. חלק מהחברות האלה משתמשות בשמות מטעים שגורמים לצרכנים לחשוב בטעות שמדובר בגוף רשמי של המדינה. אחת החברות האלה היא "היחידה הארצית לחיסכון פיננסי". השם הזה הוא שם מסחרי של חברת י.ס. השקעות, אשר פועלת גם תחת השם "החברה למימוש זכויות". מנכ"ל החברה הוא יאיר שרון – ולאחרונה הוגשה נגדו ונגד "היחידה הארצית לחיסכון פיננסי" תביעה קטנה מעניינת שכל אחד מאיתנו יכול ללמוד ממנה לא מעט.

החברה למימוש זכויות – ההבטחות

התובע נגד החברה למימוש זכויות הוא אדם שהחברה הציעה לו, כמו ללקוחות אחרים, לאתר עבורו כספים רדומים – תמורת עמלה שמנה של 20% מהסכום שיימצא ועוד 5% מהפדיון. בתחילה, הלקוח חתם על חוזה שכלל איתור כספים בקרנות פנסיה, קופות גמל וכו', וכעבור 4 ימים הוא הבין כי עשה טעות ואין לו צורך באיתור כספים ממקורות אלה. הוא שלח לחברה חוזה מתוקן שבו הוא מגדיר בדיוק אילו מקורות הוא מאשר לבדוק. מטרתו הייתה להסתייע בחברה לצורך החזרי מס.

למרות זאת, החברה למימוש זכויות פעלה לפי החוזה הראשון ואף החלה לגבות מהתובע תשלומים בהתאם לסכומים שהיא טענה כי היא איתרה – מבלי שהיא שולחת לו תיעוד של הסכומים שנמצאו. כך, התובע מצא עצמו משלם יותר מ-10,000 שקל על שירות שהוא לא ביקש ושהוא גם לא מצליח לקבל מידע עליו.

חשוב לדעת כי לא מדובר באירוע שהתרחש מזמן, אלא ממש בחודשים האחרונים. בפסק הדין שניתן החודש (6.1.2019) בבית המשפט לתביעות קטנות בירושלים, תביעת הצרכן התקבלה במלואה – וכדאי לעיין בפרטים כדי להבין איך פועלת החברה.

התובע תיאר בדיון כיצד הוא חתם על חוזה ושלח חוזה מתוקן כעבור 4 ימים. מהשיחה המוקלטת שהושמעה בדיון היה ברור לחלוטין שבחברה מודעים לביטול החוזה הראשון. למרות זאת, חייבו אותו על סכום מופרך מבחינתו. לכן, בית המשפט פסק לתובע ביטול העסקאות עם הנתבעת והשבה מלאה של התמורה ששילם בעבורן בסך 10,406 ₪. כמו כן, פסק לו בית המשפט פיצוי על עוגמת נפש וביטל זמנו בסך 3,000 ₪. סה"כ נפסקו לתובע סך 13,546 ₪.

בית המשפט: "הונאה מתוחכמת שתכליתה אחת"

למרות הניסיון של החברה ושל המנכ"ל לטעון כי הכול נעשה כחוק ובהתאם לחתימת הלקוח על החוזה, השופטת הייתה חד משמעית: "מדובר בהונאה מתוחכמת שתכליתה אחת – הוצאת כספים שלא כדין מהתובע באמצעות איתור ופדיון כספים שהוא חסך לפנסיה בקופות גמל וביטוחי מנהלים".

בדיון שאלה השופטת גם אם שמה של החברה הוא "היחידה הארצית לביטחון פיננסי" או "החברה למימוש זכויות", והאם כתובתה היא סחרוב 10 או סחרוב 5. בנוסף, יא ביקשה לברר מדוע החברה ביצעה את החוזה הראשון ומדוע אין חתימה של החברה על החוזה?

למעשה, מעבר לפסק הדין לטובת הצרכן, חשוב לקרוא גם את מה שכתבה הרשמת הבכירה אביגיל ון קרפלד על החברה, על התנהלותה ועל העובדה שהיא משתמשת ביותר משם אחד. בית המשפט ציין במפורש את העמימות לגבי שם החברה: "בהסכם שעליו חתם התובע לא הובאו כל הפרטים המלאים והמדויקים של הנתבעת לא נרשם שמדובר בתאגיד, לא נרשם שם התאגיד המדויק אלא השם המסחרי, לא נרשם מספר זיהוי, הכתובת בחוזה אינה לפי נסח רשם החברות, והכל בניגוד לחובה המוטלת על עוסק בהתאם לחוק הגנת הצרכן". השופטת קבעה כי מדובר בהטעיה מכוונת ועל כן דין ההסכם להתבטל ודין התביעה להתקבל במלואה.


מדוע נתבע המנכ"ל של החברה למימוש זכויות יאיר שרון?

כאמור, התובע הגיש את התביעה לא רק נגד החברה, אלא נגד המנכ"ל עצמו, יאיר שרון. שרון ניסה לכפור בטענות נגדו ולטעון שאין הצדקה להגיש נגדו תביעה אישית, אך טענתו נדחתה. השופטת הטילה עליו אחריות אישית מלאה וכתבה כי היא סבורה שיש לחייב את בעל החברה באופן אישי בגין המתואר בתביעה, שכן הוא עשה שימוש באישיות המשפטית של החברה כדי להונות את הלקוח.

לא התביעה הראשונה

זו לא התביעה הראשונה שהוגשה נגד המרכז למימוש זכויות ונגד יאיר שרון, וגם הרשמת הבכירה ון קרפלד התייחסה לכך. היא הזכירה את את התביעה הקטנה שהוגשה לבית המשפט לתביעות קטנות בראשון לציון (37560-11-15). מדובר בתביעה בנסיבות דומות, וגם שם בפסק הדין שניתן בתאריך 22.5.2016 פסקה השופטת יעל בלכר לטובת התובע. התביעה הוגשה נגד המרכז למימוש זכויות ונגד המנכ"ל שלה יאיר שרון. בתביעה הנוכחית ציינה הרשמת הבכירה ון קרפלד ציינה כי מאחר שזו אינה הפעם הראשונה שיש עמימות לגבי זהות החברה ולגבי כתובתה, היא מסיקה שמדובר בהטעיה מכוונת.

המועצה לצרכנות סייעה בהגשת התביעה

חשוב לציין כי התביעה הקטנה הוגשה בסיועה הפעיל של המועצה לצרכנות, אשר מספקת לצרכנים סיוע בניסוח התביעה ובהגשתה. את כתב התביעה עבור הצרכן ניסח עו"ד משה רוזבלום מצוות האכיפה האזרחית במועצה לצרכנות.


דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 2

  1. שלום . נתקלתי באותו בעיה איזה עורך דין הציג אותו אני גם רוצה לתבוע אותם ?

נגישות