חצבת בשתי טיסות של אל על. אישה בת 82 נפטרה מהמחלה בבי"ח הדסה עין כרם - פואנטה

חצבת במספר טיסות של אל על. אישה בת 82 נפטרה מהמחלה בבי"ח הדסה עין כרם

החצבת תוקפת בכמה חזיתות. משרד הבריאות מדווח על כמעט 2700 מקרי חצבת מאז תחילת 2018

חצבת בטיסה
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

הכתבה עודכנה ב-25.12.18

מגפת החצבת אמנם נדחקה קצת הצדה בשל עומס החדשות האחרות שהעסיקו אותנו בימים האחרונים, אבל אין סיבה לנוח על זרי הדפנה, להפך… אישה בת 82, עם מחלות רקע, נפטרה לאחרונה מהמחלה בבית החולים הדסה עין כרם. בנוסף, כמעט בכל יום מדווח משרד הבריאות על חשיפה לחצבת בטיסה, באוטובוס או בבית חולים. בימים האחרונים נחשפו נוסעי אל על לחצבת במה טיסות אל על.

לפי משרד הבריאות, אחד מנוסעי טיסת אל על LY 2432 מלרנקה (קפריסין) לתל-אביב בתאריך 20/12/18 (נחיתה בסביבות שעה 17:00) – נחשף לחצבת. נוסעי הטיסה שנולדו אחרי שנת 1957 ואינם מחוסנים בשתי מנות חיסון נגד חצבת, מוזמנים לפנות בהקדם ללשכת הבריאות הקרובה ביותר, על מנת לברר את הצורך בקבלת חיסון נגד חצבת.

ניתן לקבל את החיסון עד יום ד', 26/12/18 בערב.



בתאריך 20.12.18 הודיע משרד הבריאות על מקרה שלישי השבוע של חצבת בטיסת אל על. מדובר בטיסה 787 מאודסה לתל אביב בחברת התעופה Ukraine. המועד הרלבנטי הוא 18.12.2018, בשעה 21:30.

גם בטיסה מפרנקפורט היה חולה חצבת. מדובר בטיסת אל-על מספר 356 שיצאה מפרנקפורט לתל אביב ביום ראשון האחרון (16.12.18) בשעה 19:30.

נוסעי הטיסה שאינם מחוסנים בשתי מנות כנגד חצבת הוזמנו גם הם לפנות בהקדם ללשכת הבריאות הקרובה לביתם על מנת לברר את הצורך בקבלת חיסון נגד חצבת. ככלל אנשים בריאים שנולדו לפני שנת 1957 נחשבים מחוסנים טבעית נגד המחלה.

כמה ימים לפני כן, אחד הנוסעים בטיסת אל על מלונדון אובחן כחולה חצבת. מדובר בטיסה מספר 318 שיצאה מלונדון לתל אביב ב- 12.12.18 בשעה 22:30. נוסעי הטיסה, במידה שיפתחו מחלת חום ו/או פריחה בשלושה שבועות מהטיסה, מתבקשים ליידע טלפונית את הרופא המטפל כי היו במגע עם חולה חצבת.

היקף ההידבקות בחצבת בישראל

במשרד הבריאות מציינים כי נכון ל-19.12.2018 דווח על 2690 מקרי חצבת, כאשר השיא הגיע בחודש אוקטובר עם 948 נדבקים, בנובמבר הייתה ירידה קלה עם 893 נדבקים. נכון ל-19.12.2018 נדבקו בחודש דצמבר 194 חולים.

במשרד מוסיפים כי למרות מגמת הירידה בקצב התחלואה, המשרד ממשיך לפעול לחסן עד לבלימה מלאה של ההתפרצות.

כיצד נדבקים בחצבת?

חצבת מועברת על ידי פיזור הנגיף לסביבה בעת שיעול, עיטוש או מגע עם הפרשות מהאף וליחה.

גם כאשר החולה כבר לא נמצא, אפשר עדיין להידבק בחצבת במשל שעתיים מרגע עזיבתו את החדר.

אחד מכל 1,000 חולים עלול למות ממחלת החצבת.

מהם סימני מחלת החצבת?

  • סימני המחלה יופיעו בדרך כלל בין 10 ל-14 ימים לאחר החשיפה לנגיף. ייתכן טווח של 6-21 ימים.
  • המחלה מתבטאת תחילה בחום גבוה, נזלת, שיעול, עיניים אדומות ורתיעה מאור.
  • ביום הרביעי או החמישי להופעת סימני המחלה, מופיעה פריחה בצבע אדום כהה על העור. בדרך כלל, הפריחה מתחילה בצוואר ומתפשטת בהדרגה לעבר הפנים, הגוף והגפיים. בהתחלה, הנגעים בעור נקודתיים ומרובים ונוטים להתלכד לפריחה המכסה שטחי גוף נרחבים. הפריחה מתחילה להחוויר ביום השלישי להופעתה ולכך מתלווה בדרך כלל שיפור בתחושת החולה.
  • הפריחה דומה לפרחיו הקטנים והצפופים של החצב ומכאן שמה של המחלה.

מהם הסיבוכים האפשריים של חצבת?

חצבת עלולה לגרום לסיבוכים קשים בדרכי הנשימה ובמערכת העצבים.

  • בטווח הקצר: כשליש מהחולים יפתחו סיבוכים כגון דלקת האוזן התיכונה, שלשולים ודלקת קרנית העין. סיבוכים נדירים יותר הם דלקת ריאות ודלקת מוח.
    הסיכון לסיבוכים גבוה יותר בילדים מתחת לגיל חמש, ובחולים עם דיכוי מערכת החיסון.
  • בטווח הארוך: סיבוך נדיר אך קטלני יכול להופיע מספר שנים לאחר הופעת החצבת: מחלה ניוונית של המוח הגורמת לפגיעה קשה ובלתי הפיכה במערכת העצבים המרכזית, הכוללת הידרדרות שכלית ופרכוסים. הסיכון לסיבוך זה גבוה יותר אצל ילדים שחלו בחצבת לפני גיל שנתיים.

עוד כתבות מעניינות בפואנטה:



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות