ועדת הכספים בעד העצמאים. קוראת לרשות המסים להכיר בהוצאות בתי קפה - פואנטה

ועדת הכספים בעד העצמאים. קוראת לרשות המסים להכיר בהוצאות בתי קפה

יש תקווה לעצמאים? היו"ר גפני אמר כי החלטת רשות המסים אנכרוניסטית והבטיח לפעול באמצעות חקיקה אם הנושא לא יטופל

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

"החלטה אנכרוניסטית שלא מתאימה לעידן בו אנחנו חיים" – כך כינה היום יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, את החלטת רשות המסים מ-2011 שלא להכיר בהוצאות בתי הקפה כהוצאה מוכרת לעצמאים. לא מדובר בהוצאות של מאות שקלים על ארוחה עסקית, אלא על עשרות שקלים בודדים לארוחה שכוללת כיבוד קל – ולמרות זאת ברשות המסים עומדים בסירובם.

הדיון היום בוועדת הכספים עסק בתלונות רבות של בעלי עסקים קטנים ועצמאיים לעניין אי הכרה בהוצאות כיבוד קל מחוץ למשרד הקשורות קשר ישיר לעבודתם, כגון רכישת קפה ועוגה בבתי קפה במסגרת פגישות עבודה. כאמור, בעלי העסקים היו זכאים לניכוי הוצאות מסוימות בגין אש"ל במשך עשרות שנים, עד שהדבר בוטל בשנת 2011. לאחרונה הנושא עלה לשיח הציבורי, בין היתר בזכות המיזם "משרד בקפה" שניסה לפתור את הבעיה לעצמאים באמצעות הנפקת שתי חשבוניות שבית הקפה ינפיק – אחת על ההוצאה הפרטית והשנייה על ההוצאה העסקית.



במהלך הדיון טענו יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, ח"כים ונציגי העסקים, כי הדבר מנוגד לאופי העבודה בעולם המודרני שהינו דינאמי וגלובלי ואיננו מצריך החזקת משרד אישי. הובהר כי בעלי עסקים קטנים רבים, בין אם יש להם משרד ובטח ובטח אם אינם מחזיקים כזה, נוהגים לקיים פגישות עבודה בעיקר בבתי קפה.

חברי הוועדה קראו להכיר בהוצאות אלה להחזרי מס, כפי שהיה נהוג בעבר, אך ברשות המיסים השיבו כי הם רואים בהוצאות כהוצאות אישיות, וכי ביטול ההטבה בעבר נבע מסיבה כלכלית.

"אני רוצה לייצר הפרדה בין אש"ל לכיבוד", אמרה ורד בכר מרשות המיסים. "כיבוד זה כיבוד במקום העסק ובהחלט הרחבנו את היריעה – מתייחסים לקפה, תה ועוגיות, או לחילופין ירקות ופירות. לגבי אש"ל אנחנו רואים באש"ל הוצאה פרטית. עצמאי שעובד מהבית שלו יכול לדרוש חלק מהוצאות במסגרת הדו"חות שלו. התקנות של אירוח בחוץ מתייחסות אך ורק לאורח מחו"ל".

גיא גולדמן, משרד האוצר: "בתיקון בשנת 2011 נשללה ההכרה בהוצאות האלה, הטעם היה העלויות והטענה שמדובר בהוצאות פרטיות. כדי לתת סוג של פיצוי רווחה מדרגת המס הנמוכה שחל עליה מס, המדרגה של 10%".

יו"ר הוועדה, ח"כ גפני "אנחנו מדברים היום על מציאות שהשתנתה לגמרי בשנים האחרונות, אנשים מתנהלים בלי משרד או עם משרד ואת כל הפגישות מקיימים בחוץ וההטבה בנושא לא עדכנית. אני חושב שזו החלטה אנכרוניסטית שלא מתאימה לעידן בו אנחנו חיים. היום אנחנו יודעים שחלק גדול מהמסחר שמתנהל, מתנהל בחוץ, ויש לעסקים הוצאות במסגרת הזו, ואני מבקש הכרה בזה. לומר אנחנו פועלים עפ"י החוק לא רלוונטי, אני מבקש שתשקלו את הדבר מחדש".

ח"כ עודד פורר: "רשות המיסים ממסה היום דווקא את הציבור של העצמאיים לפי שיטת מיסוי המתאימה לשנות ה-50, הם דווקא ידעו במצבים אחרים להביא מיסוי מתקדם. פעם לשתות כוס קפה היה בילוי, היום בעלי עסקים, חלקם אומרים בשביל מה לשכור משרד, אני הלקוחות שלי פוגשים אותי בכל מיני מקומות. אפגוש אותם בבית קפה באמצע הדרך. למה לא הכיר בזה, שלא לדבר על ארוחות שלדעתי גם אמור להיות מוכר. במצב היום אם אשכור משרד ויהיה לי פחות רווחים ואקנה קפה ותה וירקות ופירות, הדבר יוכר אבל שאעשה את זה בבית קפה בלי לשכור משרד לא אקבל על זה. אני לא מבין את האבסורד, בסוף הרבה מאוד הון שחור יעלם לכם. זו אותה רשות מיסים שוויתרה בבלאק פריידי על 300 מיליון ₪ הכנסה. הם לא אוכפים בכלל את החוק מעל 75 דולר בייבוא אישי אבל כוס קפה של העצמאי – נתקע לו".

רועי כהן, נשיא להב, ארגוני העצמאים, אמר כי עוד לפני הדיון הוא פנה אל רשות המיסים עם הצעה: "עשינו השוואות לעולם, הסכמנו לגדר עצמאי עם משרד להוצאות של עד 500 ש"ח, ובלי משרד עד 1,000 ₪ בכפוף להצגת קבלות. גם אם כל העצמאים יגישו, זה יעלה למדינה סה"כ 30 מיליון ₪".

ח"כ מירב מיכאלי (המחנה הציוני): "המדינה מסתכלת על הדברים רק כהוצאה, היא לא מסתכלת על מה זה יכניס לכם ואיך זה יגלגל את גלגל הכלכלה עוד יותר. מי שמטיל את הגזרות לא היו עצמאיים בחיים שלהם. אתם צריכים לעשות סוויץ' בראש ולהבין שזה ייצר לכם הרבה כסף".

ח"כ גפני סיכם את הדיון: "אני מבקש לצאת מהקופסא ולחשוב נורמלי, אנחנו בעידן אחר. מה שהיה נכון לפני 10 שנים לא נכון היום. אני מדבר על פגישות עבודה בלבד. המצב היום הוא שחלק מעבודה של אדם זה להתארח במקומות שמגישים שם קפה ועוגה, זה חלק מההוצאות שלו, הוא צריך לשלם על זה מס, הוא עצמאי. אנחנו קוראים ליציאה מהקיבעון המחשבתי, להכיר בזה. לעשות מגבלות, מדורג, לפעול בהיגיון אבל לחזור לעידן בו אתם מכירים בהוצאות האלה. אני נותן לכם חודש, לאחריו אני רוצה תשובה. תחשבו. תתנו לי הצעה שלילית, נגיש הצעת חוק. בעידן בו אנחנו נמצאים זה חלק מייצור ההכנסה".
בתום הדיון קרא יו"ר הוועדה לאנשי הרשות לשקול את המצב שנית נוכח התהפוכות בעולם העסקים, וציין כי יפנה לחקיקה במידה והדבר לא יעשה.


תגובות: 0

נגישות