מחאת המסעדות: מאות מסעדות יחשיכו את העסקים במחאה על מדיניות האוצר - פואנטה

מחאת המסעדות: מאות מסעדות יחשיכו את העסקים במחאה על מדיניות האוצר

האם בקרוב נראה עוד ועוד מסעדות נסגרות, האם מחירי המנות יעלו ואיך זה קשור לטיפ שאנחנו משאירים למלצרים? מחאת המסעדות עולה שלב

מחאת המסעדות
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

יקר לשבת במסעדה בישראל, ולא רק במסעדות פאר. כמה פעמים שילמתם על סלט 60 שקל או על ארוחת בוקר 70 שקל? אלא שלמרות שמחירי המנות גבוהים – מסעדות רבות מתקשות לשרוד בשל ההוצאות הכבדות. לאחרונה נראה שהגיע הקש ששבר את גב הגמל, וזו הסיבה למחאה חסרת תקדים בישראל: מאות מסעדנים יחשיכו את המסעדות ביום ראשון, נר שמיני של חנוכה, בשעה 19:45 למשך שמונה דקות. מדובר במחאה גורפת שהצטרפו אליה מסעדות, בתי קפה וברים, שחוששים מגל של סגירת מקומות בילוי בשל הרגולציה המכבידה על ענף המסעדנות.

למעלה מ-500 מסעדנים כבר אישרו כי בכוונתם להחשיך את המסעדות ב יום ראשון הקרוב (ה 9/12) כאות הזדהות עם המאבק, ביניהם מיט בר, האחים, NG, קבוצת R2M שכוללת את הקופי בר, הברסרי, הוטל מונטיפיורי, דליקטסן, דיסקו טוקיו, והרצל 16, קפה מסעדה דא דא ודא, מסעדת נורדוי, בר א וין, קפה ג'רמייה, רשת ההמבורגרים אגאדיר, רשת ריבר, רשת מקסיקנה, מסעדת פאסטל, קפה דובנוב, שיפודי התקווה בנמל ת"א, הלנה מקיסריה, רשת לנדוור, רשת בנדיקט, קקאו, טאטי, לחמנינה, רביבה וסיליה, מסעדת קמפאי מבאר שבע, קפה רוטשילד בגבעתיים, תאי צין בקריית טבעון, 9 ביץ אילת, לה פיצה בעפולה, מסעדת אנטריקוטי בפתח תקווה, מסעדת יפל'ה בירושלים, מרגוזה בשוק הפשפשים, ופל בר ממודיעין ומסעדות, ברים ובתי קפה רבים נוספים.

בעת ההחשכה יקבלו הסועדים נייר עם הסבר על המאבק וסיבותיו.

מה הסיבות למחאת המסעדות?

חוק היטל עובדים זרים

הטלת מס בגובה 20% על העסקת עובדים זרים שנמצאים בארץ בחסות המדינה (לא כאלו שהגיעו כמומחים במיוחד מחו״ל). המדינה גובה את המס גם רטרואקטיבית 6 שנים אחורה. המסעדנים מוחים על כך שמדובר בשומות אדירות שיגרמו לקריסת מסעדות.

חוק פיקדון עובדים זרים

חוק שהמסעדנים רואים בו חוק לא ראוי שבא לפגוע במעסיקים הישראלים: "על גבנו המדינה מנסה לגרש את אוכלוסיית מבקשי המקלט. הערמת קשיים פיננסיים על בעלי עסקים יצרניים בישראל היא לא מידתית ולא ראויה".

פסיקת הטיפים של המלצרים

בתחילת 2019 תיכנס לתוקף פסיקת בית המשפט, שלפיה הטיפים המשולמים במסעדות ובבתי הקפה ייחשבו כהכנסה של העסק, וישולמו כשכר עבודה לעובדי השירות.

המעסיק יצטרך לשלם למלצרים זכויות סוציאליות וביטוח לאומי על מלוא הטיפים ולא רק עד שכר המינימום בהתאם להכנסתם.

נזכיר כי מדובר בפסק דין שנתן בחודש מרץ 2018 השופט יגאל פליטמן, שמתח ביקורת על כך שנושא התשר לא הוסדר מעולם באמצעות חוקים או תקנות. פסק דין שלו קבע כך: "כספי התשר (הטיפ) צריכים להיחשב כהכנסת המסעדה, וכל הכנסה של המלצר מתשר צריכה להיחשב כהכנסת עבודה שלו מאת מעסיקו. זאת, גם אם התשר שולם ישירות למלצר; גם אם הוא לא עבר דרך הקופה; גם אם שולם באמצעי תשלום נפרד מזה שבאמצעותו שולמה הארוחה; וגם אם הוא לא נרשם בספרי המסעדה או ביומן השירות".

מחסור בעובדים

עוד מציינים המסעדנים כי כיום בכל הארץ חסרים טבחים, שוטפי כלים ונותני שירות. המדינה לא עוזרת לתעשייה לתמרץ ישראלים לעבוד בעבודות הללו ומנגד מערימה מיסים וחוקים נגד מי שכן יכול לעבוד בארץ.

הכשרה מקצועית

לדברי המסעדנים, למדינה יש תקציב תיאורטי של 300 מליון ש״ח להכשרות מקצועיות, אך היא לא מקצה תקציבים להכשרת טבחים, קונדיטורים ומנהלים בתעשיית המסעדנות והאירוח.

עלייה של שכר העבודה

לדברי המסעדנים, ב-3 שנים האחרונות שכר העבודה קפץ ב 33% ואילו המחירים בתפריט נשארו כשהיו.

עליית מחירים של חומרי גלם וספקים

כל ספקי התעשייה העלו מחירים בשיעור של עד 15% ומחירי התפריטים לא השתנו.

לאחרונה התעמתו נציגי המסעדות עם נציגי רשות המסים לגבי סוגיית הטיפים למלצרים, בפאנל שהתקיים בסוף אוקטובר במסגרת כנס לשכת יועצי המס באילת, אמרתומר מור, ראש עמותת "מסעדנים חזקים ביחד" והבעלים של מסעדת ג'רמיה בתל אביב, אמר כי בשנת 2008 שיעור הרווח בענף עמד על 17%, ואילו ב-2018 הוא עומד על 3% רווח. 12 אלף עסקים עם מחזור של 20 מיליארד שקל בשנה מעסיקים כ-200 אלף עובדים מתוכם כ-100 אלף מלצרים. אנחנו מצפים שמישהו יבין את המצוקה ויתחיל לטפל בבעיות".

ברשות המסים, לעומת זאת, הביעו עמדה נוקשה, ועו"ד מיכל טולדנו מהרשות אמרה בפאנל כי רשות המסים מאמינה שהכנסות של התשר הן הכנסות של העסק.

כעת נותר לראות מה יעלה בגורל מחאת המסעדנים והם המנות במסעדות יתייקרו כדי לצמצם את הנזק הכלכלי למסעדות.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות