קרינה בבי"ס: תלמידי אורט חולון שובתים מתחילת השנה בגלל אנטנה סלולרית - פואנטה

קרינה בבי"ס: תלמידי אורט חולון שובתים מתחילת השנה בגלל אנטנה סלולרית

בעקבות פטירת תלמיד מסרטן ותלונות 60% מהתלמידים על כאבי ראש, בחילות ותופעות נוספות – ההורים משביתים את הלימודים באורט חולון בשל חשש מהקרינה. קיימת הבטחה להסיר שלוש אנטנות – בתנאי שההורים יחזרו ללימודים

האנטנה הסלולרית בסמוך לבית הספר אורט חולון
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

האם הייתם מוכנים שילדיכם ילמדו בבית ספר שלידו מתנוססת אנטנה סלולרית? לא בטוח, ועוד פחות סביר שכך, אילו נודע לכם שאחד מתלמידי בית הספר ואחת המורות נפטרו מסרטן. ייתכן שהייתם מפסיקים לשלוח את הילדים לבית הספר באופן מוחלט, אילו הילדים שלכם וחבריהם היו מדווחים על סחרחורות, כאבי ראש, הקאות ותופעות בריאותיות לא שגרתיות אחרות. בכל זאת, קרינה סלולרית אינה מסוג הדברים שרובנו נוטים לזלזל בו.

ואכן, יש בית ספר אחד בישראל שכיתותיו עומדות ריקות, או כמעט ריקות, מאז תחילת השנה: אורט חולון. למעט תלמידי י"א-י"ב שצריכים ללמוד לבגרויות וחזרו אל ספסל הלימודים בעל כורחם ממש לאחרונה, רובם של התלמידים, ש-59% מהם מתלוננים על כאבי ראש ותופעות אחרות, אינם מגיעים לבית הספר. מדובר בבית ספר שלומדים בו כ-1,570 תלמידים, ואשר אנטנות ותורן סלולרי מצויים מרחק של 15 מטרים ממנו. המתקן עצמו נמצא בבעלות חברת פלאפון, אך היא משמשת גם את סלקום, פרטנר והוט.

לדברי ההורים שמובילים את המחאה, אין תקדים לכזה אתר אנטנות בשום מוסד חינוכי אחר בישראל.

קרינה סלולרית מאנטנה באורט חולון
אורט חולון: סמוך לבית הספר עומד תורן ומספר אנטנות סלולריות, אשר שלוש מתוכן פונות לכיוון בית הספר

פורום החברות הסלולריות: "מוכנים להסיר 3 אנטנות, בתנאי…."

התלמידים וההורים דרשו מאז תחילת השנה כי התורן והאנטנות יורחקו מבית הספר. נכון להיום, לאחר שביתה ממושכת, הפגנות, מחאות, פגישות בעירייה, הליך משפטי ודיון בכנסת – בפורום החברות הסלולריות מוכנים להסיר 3 אנטנות שפונות לכיוון בית הספר – ולא את התורן כולו. הסרת האנטנות תתבצע רק בתנאי שההורים יחזירו לאלתר את הילדים לבית הספר ויפסיקו את ההליך המשפטי.

חלק מההורים מוכנים להסתפק בהצעה זו ואחרים דורשים הסרה של התורן כולו. המורים, אגב, מגיעים כל הזמן הזה לבית הספר לכיתות ריקות או ריקות בחלקן, וארגון המורים הכריז על סכסוך עבודה מחשש שבית הספר ייסגר והמורים יפוטרו.

אם התלמיד שנפטר: "איך אפשר לסכן את הילדים בשביל בצע כסף"?

כאמור, אחרי שביתה ממושכת, הפגנות של הורים ותלמידים ופגישות עם העירייה – הנושא הגיע לדיון בוועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת ביום חמישי האחרון. יו"ר הוועדה, ח"כ יואב קיש, היה המום מהעובדה שכמעט 1,600 תלמידים לא הולכים לבית הספר כבר כמעט שלושה חודשים, ודרש מפורום החברות הסלולריות פתרון ביניים מיידי – עד שיימצא פתרון קבע.

בדיון אמרו הוריו של הנער איתי פרץ ז"ל דברים קורעי לב. איתי נפטר לפני שנה ושלושה חודשים מלוקמיה. הוריו סיפרו כי התסמינים שדיווח עליהם כאשר חלה היו הקאות, חולשה, חוסר ריכוז ועוד – תסמינים שחלק מהתלמידים מתלוננים עליהם גם כעת. הטענה המרכזית שלהם ושל ההורים האחרים היא שמאחר שהמדע לא שולל קשר בין קרינה בלתי מייננת למחלות כמו סרטן – אסור לחשוף את התלמידים לסכנה באמצעות מקבץ האנטנות והתורן. במילים אחרות – "אם יש ספק – אין ספק".

"אני יוצאת מדעתי! איך אפשר לסכן 1,60 ילדים בשביל בצע כסף?? יש בחולון מספיק שטחים בחולות, למה לא להעביר את האנטנה לאזור לא מיושב?", זעקה אמו של איתי ז"ל, סימי פרץ, וסיפרה כי היא גרה בסמוך לבית הספר בעצמה וכי בסביבת מגוריה יש כמה חולי סרטן שהיא אינה יכולה לחשוף את שמותיהם.

האם האנטנה הסלולרית חוקית?

בדיון הסתבר שקיימת בעיה חוקית עם האנטנה – וזאת למרות שגם עיריית חולון וגם פורום הסלולריות עומדים על כך שהמתקן חוקי.

המורכבות נובעת מכך שהתורן הסלולרי הוקם לפני 25 שנה כחוק, אך מאז החוק עודכן וכיום לא היו מאשרים את הקמתו. בנוסף, עם השנים הקימו מעליו אנטנות נוספות. לדברי עו"ד ליאור כץ, המייצג את ההורים ומתמחה בנושא של קרינה סלולרית, המתקן כולו בלתי חוקי בהיבט של דיני התכנון והבנייה: "אסור היה לתת היתרי בנייה לאנטנות הללו", אמר בדיון.



יוסי סילמן, מנכ"ל העירייה, טען בדיון בכנסת כי העירייה רואה לנגד עיניה את טובת ההורים ואת טובת התלמידים, אך היא אינה מעל החוק. לדבריו, עורך הדין שמייצג את ההורים יכול לפנות לבית המשפט, אך העירייה לא סבורה שהוא יקבל סעד משפטי: "התורן נבנה לפני יותר מ-25 שנה כחוק. מבחינת המשרד להגנת הסביבה, אין שום ערכים שמסכנים את הסביבה. דייר שירצה לבנות מחר אנטנה על הגג שלו – יקבל היתר".

קרינה מהאנטנה באורט חולון: העירייה בדקה. מה התוצאות?

עוד הוא אמר שהעירייה מוטרדת מהקרינה ולכן בדקה את רמת הקרינה בבית הספר: "הקמנו יחידת ניטור על גג בית הספר, על מנת שבכל רגע נתון אפשר יהיה לעלות לגג ולראות את רמת הקרינה בבית הספר. לפי הבדיקות, רמת הקרינה נמוכה מהמותר לפי התקן. לגבי הסרת התורן, אין לנו יכולת משפטית להסירו".

המשרד להגנת הסביבה, כך נאמר בדיון, לא פוסל הקמה של אנטנות שעומדות בתקני הקרינה – גם אם הן מוצבות על תורן שנבנה לפני שנכנס האיסור להקים את התרנים הלו.

למעשה, נכון להיום המשרד להגנת הסביבה כלל לא צד בעניין, משום שהוא אינו הגורם שנותן היתר להקמת אנטנה אלא רק בודק את הקרינה – ובכל הבדיקות (שאגב מפורסמות באתר המשרד להגנת הסביבה) האנטנות שליד בית הספר התגלו כפולטות קרינה הרבה מתחת לתקני המשרד. כדי להיות עם אצבע על הדופק, המשרד להגנת הסביבה אף הקים תחנת ניטור על גג בית הספר.

ליאור ורונה, יו"ר פורום החברות הסלולריות, אמר כי לפורום החברות הסלולריות בנושא הזאת אין אג'נדה – והן פועלות על פי הנחיות משרד הבריאות ועל פי הנחיות המשרד להגנת הסביבה: "כל האנטנות מנוטרות 24/7 ע"י המשרד להגנת הסביבה, ואילו האנטנה בבית הספר הייתה חורגת – משרד להגנת הסביבה היה מטפל בזה.
"האנטנה היא חוקית ועומדת בכל מבחן. האנטנה משרתת אלפי אנשים. אם יורידו את האנטנה – תהיה פחות קליטה לאלפי אנשים, וזה למעשה ייצר יותר קרינה. אתה לא יכול להוריד את האנטנה הזאת ללא חלופות. לגבי החלופות, היינו בפגישה עם ראש העיר ומנכ"ל העירייה. ראש העירייה ביקש מהפורום למצוא פתרון, ולבקשתו – למרות שהאנטנה עומדת בדרישות – אנחנו מוכנים להוריד את האנטנות שמכוונות לבית הספר ולהשאיר את שאר האנטנות שמכוונות לשאר האזור. גם את התורן יש להשאיר". ורונה הבהיר שהפורום יסיר את האנטנות הללו רק בתנאי שההורים יפסיקו את השביתה ואת הפניות לכל הגופים.

לדברי פרופ' סטיליאן גלברג, ראש אגף מניעת רעש וקרינה במשרד להגנת הסביבה, המרחק של האנטנות אינו רלבנטי לשום דבר, מה שרלבנטי הוא כיוון הקרינה ועוצמת הקרינה. לדבריו, אין בארץ תקנים לעוצמת הקרינה המותרת, רק המלצות שהגיש המשרד להגנת הסביבה כבר ב-2010 וטרם הפכו לתקנות. אנחנו עובדים לפי עקרון הזהירות המונעת, ולפי העיקרון הזה יש להוריד את הקרינה למינימום. ההמלצות שלנו הן פי 10 יותר מחמירות מאלה של ארגון הבריאות העולמי.

בסופו של הדיון, אמר יו"ר הוועדה יואב קיש לפורום החברות הסלולריות כי הוא מבקש להסיר מיד את שלוש האנטנות שפונות אל בית הספר – זאת כשלב ראשון, כדי שהילדים ישובו ללימודים באופן מיידי. בנוסף, הוא הורה כי הוועדה תפרסם מכתב לחברות הסלולר ובו דרישה להסיר את התורן כולו – וזאת על סמך אמנה שחברות הסלולר עצמן התחייבו אליה עוד בשנת 2005, שלפיה לא יוצבו אנטנות במרחק של 100 מטר ממוסדות חינוך.

כאמור, למרות זאת, נכון להיום, האנטנות לא הוסרו ורבים מהתלמידים עדיין אינם לומדים. הסיבה היא שפורום החברות הסלולריות הציב שני תנאים להסרת שלוש האנטנות – התנאי הראשון הוא שהתלמידים יחזרו ללמוד והתנאי השני הוא להפסיק כל הליך משפטי שמתקיים כעת.

תגובת ליאור ורונה, מנכ"ל פורום החברות הסלולריות: "מתקן השידור המדובר שמשרת את לקוחות כל החברות, סלקום, פרטנר, הוט ופלאפון, משרת את לקוחות כל החברות ועומד בהמלצות המחמירות של המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות.
"על פי עמדת משרדי הגנת הסביבה והבריאות, האינטרס הציבורי הוא להשאיר את האתר היות ופעילותו מפחיתה את הקרינה מהטלפונים הסלולריים של התושבים באזור.
החברות נענו לבקשת ראש העיר להוריד את שלוש האנטנות אשר מכוונות לבית הספר (למרות שהן עומדות בכל המלצות המשרד להגנת הסביבה), וזאת מתוך רצון טוב.
"הובהר כי החברות יורידו את שלוש האנטנות המכוונות לבית הספר אם המהלך יחזיר את כולם לשגרה, משמע חזרת הילדים ללימודים והפסקת כל הליך כנגד האתר.
משיחותינו היום עם הגורמים השונים, אנו מקווים כי הנושא הולך לקראת פתרון לשביעות רצון כל הצדדים".

לדברי ליאור ורונה, במידה שוועד ההורים יתחייב מול ראש העירייה שכך יעשה – האנטנות יוסרו בתוך 48-72 שעות.

הורי התלמידים באורט חולון: "המאבק לא יסתיים עד לסילוק האנטנות"

ברנרדו, אב לתלמיד כיתה ט', אחד ההורים הפעילים אמר בתגובה כי אין שום הליך משפטי שמתנהל כרגע – לא נגד העירייה ולא נגד חברות הסלולר, ולא היה כזה – כך שמדובר בזריית חול בעיניים. ההורים מסכימים להחזיר את הילדים לבית הספר לאחר ששלוש האנטנות יוסרו – אך ורק כשלב ביניים עד שיוסרו האנטנות כולן: "אם הכול תקין, אנחנו תוהים מדוע דורשים מאיתנו להימנע מתביעות עתידיות. מי שפועל על פי חוק – מדוע הוא מפחד מהחוק?".

תומר, אב אחר שהוא חלק ממאבק ההורים, השיב בתגובה לפורום החברות הסלולריות: "אנחנו לא עושים מו״מ על בריאות ילדנו. המאבק הזה יסתיים אך ורק ביום שיסירו את האנטנות שמסכנות את חיי ילדנו. שום אולטימטום או איום מצד חברות כאלה ואחרות לא ישנו".



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 1

  1. ההמלצות של המשרד להגנת הסביבה אינן מחמירות ולא לוקחות בחשבון שום השפעה ביולוגית או רפואית של הקרינה.
    לכן איפשרו הקמת אתר כזה 20 מטר מבית הספר ולכן הילדים נפגעים מהקרינה שהיא נמוכה מהתקן הגבוה והלא מגן, אבל היא לא בריאה.
    הסרה חלקית של האנטנות תביא לירידה בקרינה אבל לא מספיק כדי שהילדים שנפגעו ירגישו טוב בבית הספר.
    לכן רק הסרה טוטאלית של האנטנות תביא לפתרון הבעיה.
    סובלים מתסמינים בעת שימוש בסלולרי, בציוד אלחוטי או בשהיה בסביבת אנטנות סלולריות? אז גם אתם מבינים שהאנטנות מסוכנות ויש להורידן.

נגישות