להתראות משקאות ממותקים – איך להכניס יותר מים הביתה - פואנטה
שתיית מים

להתראות משקאות ממותקים – איך להכניס יותר מים הביתה

הרגלים מגיל צעיר נשארים איתנו זמן רב, לעיתים לכל החיים. אז איך נגרום לילדנו לשתות יותר מים ולא להתמכר למשקאות ממותקים ומזיקים?

(תוכן מקודם)

מאת: רויטל מור

משרד הבריאות שם לו למטרה להוריד את צריכת הסוכר באוכלוסייה. היעד הראשון והמשמעותי שהוא שם על הכוונת: משקאות ממותקים.

במחקרים נמצא מתאם בין צריכת משקאות ממותקים והזדקנות מוקדמת, תחלואת לב, תסמונת המעי הרגיז, הפרעות קשב וריכוז, עששת, סכרת, השמנת יתר – ולא הכל עדיין התגלה.

כולם כבר יודעים שמים זה בריא, שמשקאות ממותקים לא בריאים, גם לא משקאות הדיאט – אולי אפילו בעיקר לא הם, אבל בין ידיעה ליישום המרחק רב. איך גורמים לנו ובעיקר לילדים להתרחק ממשקאות ממותקים ולשתות יותר מים?



אומרים שהשלב הראשון בדרך לשינוי הוא מודעות וקבלת ההחלטה. ודאי כבר הבנתם שמשקאות ממותקים אינם בריאים, אז בואו נשים עוד קלף על השולחן שיעזור לכם להגיע להחלטה הנכונה: תג המחיר. בקבוק שתייה קלה משפחתי עולה 5-7 ₪. אם אדם צורך חצי בקבוק ליום, משפחה בת ארבע נפשות צורכת 14 בקבוקים לשבוע: בממוצע כ-80 ₪, כלומר מעל 300 ₪ בחודש. אם עוברים לצריכת מים מסוננים מבר מים – העלות יורדת לשקלים בודדים בלבד. אם בוחרים בר מים בעונת המבצעים, אפשר בהחלט למצוא בר מים זול שאפילו אינו מכביד במיוחד על הכיס בתקופת המעבר.

איך עוברים משתייה ממותקת למים?

אפילו אצל מבוגרים, המעבר לשתיית מים אינו תמיד פשוט. מסרים שיווקיים שחודרים לתת התודעה מספרים לנו שנרגיש נפלא אם רק נשתה משקה ממותק, שמשקה כזה ממריץ – נותן לנו כנפיים אפילו. המשקה נתפס כפרס, מקושר לצעירים ולכיף, הנאה ומנוחה – ומי לא צריך את כל אלה אחרי יום עבודה מתיש או היתקלויות עם בוס מעצבן?

אז מה עושים? אחרי שמבינים את ההשפעות, קל יותר להתמודד איתן. אפשר גם לטמון חיזוקים נוספים כמו פתקים ברחבי הדירה שמעודדים לשתיית מים, פוסטר של מפל מים צוננים מול הפתח והיד נטויה ככל שיצירתיותכם מגעת.

ברגעים שבהם אתם זקוקים לאותה מתיקות ממכרת, אפשר לשדרג את חוויית שתיית המים באמצעות מילוי חצי מהכוס בקרח צונן או תוספת טעם לא ממותק: לימון, נענע, מלפפון או כל טעם אחר שעובד עבורכם.

ומה לגבי הילדים?

ילדים תלויים בהוריהם. כשההורים יחליטו לא לקנות משקאות ממותקים הביתה – הילד עדיין יהיה צמא וישתה מה שיש – מים.

כדאי לזכור ששינוי בהרגלים מתחיל במודעות והחלטה, ובמקרה הזה ההחלטה אינה של הילדים אלא של הוריהם, כך שהמעבר עלול להיות מאתגר עבורם. נוסף על כך שההחלטה לא הייתה שלהם, אם בסביבה יש משקאות ממותקים וכל חבריהם שותים כאלה – יהיה להם קשה להתנתק, במיוחד במצבים חברתיים בהם המשקאות הממותקים נמצאים בסביבתם.

דרך להתחיל להרגיל למים היא לבצע הפרדה בין מה ששותים בבית לבין מה ששותים במצבים מיוחדים, כאשר הולכים לחברים למשל. אפשר להשתמש בשיטת המקל ולהגביל את כמות השתייה הקלה שהילדים שותים בבית, ואפשר להשתמש בשיטת הגזר ולתמרץ שתיית מים.

כך למשל בתקופת המעבר אפשר להנהיג תחרות בין בני הבית – מי שותה יותר. המנצח השבועי בוחר פעילות משפחתית שכולם עוסקים בה בסוף השבוע למשך שעה – שעתיים.

כדאי לבצע את המעבר באופן הדרגתי ולהוסיף את המים בהדרגה, רק אחר כך להגביל את השתייה הממותקת על מנת להקל על המעבר.

מה כלול בשתייה ממותקת?

הרבה פעמים כשאומרים “שתייה ממותקת” חושבים על קולה. אבל קולה היא לא כל הסיפור. גם משקאות דיאט נכנסים תחת ההגדרה של שתייה ממותקת. אולי תכולת הסוכר שבהם אינה גבוהה אבל החומרים המשמשים להמתקה רחוקים מלהיות בריאים ולמעשה משקאות הדיאט גורמים ללא פחות נזק ממשקאות ממותקים בסוכר.

סוג נוסף של משקאות ממותקים הם המיצים. השוק היום רווי בסוגי מיץ שונים. יש כאלה שמוגדרים “נקטר”, אשר יכול להיות לא יותר מסירופ מדולל של פרי וסוכר ומכיל אפילו יותר סוכר מאשר שתייה מוגזת, ויש המוגדרים “מיץ”, אשר שמכיל צבעי מאכל מזיקים.

יש גם מיצים המוגדרים “מיצים טבעיים”, אפילו כאלו הסחוטים בבית. מיץ סחוט אינו מכיל סיבים תזונתיים שקיימים בפרי שממנו המיץ נסחט. למעשה, לרוב, הפרי שנסחט מאבד תוך דקות ספורות כמות גדולה של מרכיבים תזונתיים מועילים. זאת ועוד – הסוכר הקיים בפירות, הפרוקטוז, נצבר ומשפיע באופן שונה על גוף מאשר הגלוקוז.

בשורה התחתונה, לא צריך להכביר במילים. מים בריאים ונחוצים, בניגוד למשקאות ממותקים ודיאטטיים שהם מזיקים ומעלים את הסיכוי לתחלואה במגוון גדול של מחלות. גם משרד הבריאות מעודד את המעבר לשתיית מים – ורצוי מגיל צעיר ככל הניתן.

גם אם המעבר אינו חד אלא הדרגתי, תוספת מים תקטין את כמות השתייה ממותקת שנצרכת על ידי הילדים.


תגובות: 0
נגישות