פרשת הצמידים בזאפה: הקנס הצפוי - כ-2.4 מיליון שקל. זאפה: "נוכיח שפעלנו כחוק" - פואנטה

פרשת הצמידים בזאפה: הקנס הצפוי – כ-2.4 מיליון שקל. זאפה: "נוכיח שפעלנו כחוק"

לא בהופעה אחת, אלא בארבע הופעות שונות, זאפה הפעילה את שיטת הצמידים שבה הקהל שילם ביוקר על משקאות. בזאפה טוענים: החזרנו כסף לרוכשים

הרשות להגנת הצרכן תקנוס את זאפה בגלל פרשת הצמידים בזאפה
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

לא תמיד מגיבה הרשות להגנת הצרכן במהירות לעוולות צרכניות, אבל במקרה של פרשת הצמידים בזאפה – התגובה מהירה והקנס כבד, ייתכן שמתוך מטרה להשתמש בפופולריות של זאפה כדי לחזק את הרתעת הרשות.

מדובר בעיצום כספי בסך 2,430,000 שקל, שהרשות להגנת הצרכן מתכוונת להטיל על זאפה (זאן מוסיקה בע"מ) בגין פרשת הצמידים ובגין הטעיה בנסיבות מחמירות, שבוצעו במהלך 4 הופעות חיות בחודשים מרץ, אפריל ומאי 2018 (של אביב גפן, ג'מירוקוואי, בקסטריט בויז ואינפקטד משרום).

כזכור, לפני מספר חודשים החליטה חברת זאפה על שיטת תשלום חדשה עבור המשקאות במתחמים של מספר הופעות. מדובר בשיטת הצמידים, שבה הקהל שמגיע להופעה רוכש צמיד בסכום מסוים ובאמצעות הצמיד הוא רוכש משקאות – מה שנקרא cashless (ללא מזומן). אלא שהמשקאות תומחרו במחירים שלא איפשרו לממש את כל שווי הצמיד – והצרכנים מצאו את עצמם צריכים לבחור בין להפסיד את הכסף שנותר בצמיד או לרכוש גם פריטים שלא התכוונו.



החקירה החלה בעקבות פרסומים תקשורתיים, מידע מודיעיני שהגיע לרשות, ותלונות שהתקבלו מצרכנים כנגד זאפה.

לפי הודעת הרשות, במסגרת ההופעות נמכרו לצרכנים משקאות אלכוהוליים רק באמצעות רכישת צמידים שהחברה הנפיקה (למעט בהופעה של אינפקטד משרום), כאשר הצמידים הוטענו בסכומים קבועים מראש (שנעו בין 29 ₪ ל 90 ₪) בד"כ בשלושה מסלולים עם רמת מחיר שונה. לאחר קניית הצמיד, הצרכן ניגש לבר ורוכש אלכוהול באמצעות הצמיד.

החברה הציגה בכל אחת מההופעות תפריט שתיה, אולם המחיר ששילמו הצרכנים בפועל בעבור כל פריט שנרכש היה שונה (וגבוה) מהמחיר שהוצג בתפריט. בכל ההופעות (למעט ההופעה של אינפקטד משרום), לא היה ניתן לרכוש מוצר כלשהו במחיר שנרשם בתפריט (לדוג': 19 ₪ בירה בתפריט), אלא במחיר השווי של הצמיד (29 ₪).

כאמור, לא ניתן היה לרכוש בפועל מוצרים בסכומים שהוצגו לצידם בתפריט, אלא אם נעשו ניסיונות לקומבינציות של מוצרים שונים בתפריט. כתוצאה מכך הצרכן תמיד נשאר עם עודף, שאותו החברה סירבה להחזיר.

"למיטב ידיעתנו, התנהלות זו הייתה אמורה להתקיים למשך כל עונת ההופעות החיות", מסבירה ענת בן עזרא דוקן, סמנכ"ל אסדרה ומנהל ומ"מ ראש אגף חקירות ומודיעין ברשות להגנת הצרכן, את התגובה המהירה והחריפה של הרשות.

זאפה: "פנינו לרוכשים כדי לזכותם על היתרה"

כעת, לאחר שכוונת החיוב נשלחה למנכ"ל חברת זאפה, יש לזאפה 45 יום לערער הן על הכוונה להטיל עיצום כספי והן על הסכום – ולפי התגובה שנמסרה ל"פואנטה", זו אכן כוונתה.

תגובת קבוצת זאפה: "זאפה מקיימת מגוון רחב של מופעי תרבות, ומדובר בפיילוט נקודתי שנערך בארבעה מופעים בלבד לבחינת שימוש בטכנולוגיית תשלום חדשה CASHLESS – צמיד אלקטרוני נטען, כנהוג בפסטיבלים ומתחמי הופעות בעולם, על מנת לשפר את השירות לצרכן ולעמוד בדרישות גורמי הרישוי בכל הנוגע למכירת משקאות אלכוהוליים. ניתן היה לרכוש שתייה קלה ומזון ללא שימוש בצמידי ה-CASHLESS ובאמצעי התשלום הרגילים.

"עוד בטרם לפניית הרשות, זאפה יצרה קשר עם ציבור הרוכשים על מנת לזכות את אלו שנשארו עם יתרה שלא מומשה בצמיד לאחר המופע.

"ההודעה של הרשות לסחר הוגן כוללת עובדות ומידע שגוי, ואנו משוכנעים שלאחר שתינתן לזאפה זכות הטיעון, זאפה תוכיח כי פעלה כדין ואך ורק מתוך רצון להטיב עם קהל לקוחותיה.

"הקבוצה מקפידה בראש ובראשונה על רמת שירות מקסימלית לצרכן בכל אחד ואחד מהאתרים והפסטיבלים שבהם היא פועלת, ותמשיך לתת שירות הגון ומקצועי לקהל חובבי התרבות בישראל".


דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות