סודה-סטרים הישראלית נמכרת לפפסיקו האמריקנית תמורת 3.2 מיליארד דולר - פואנטה

סודה-סטרים הישראלית נמכרת לפפסיקו האמריקנית תמורת 3.2 מיליארד דולר

פפסיקו, יצרנית פפסי, היא חברת המזון והמשקאות השנייה בגודלה בארה"ב. מה היא מוצאת בסודהסטרים הישראלית? בין היתר, חדשנות והפחתה של זיהום מבקבוקים חד-פעמיים

צילום לנס הפקות
חתימת ההסכם בין סודהסטרים לפפסיקו
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

מדי פעם מזדמן לנו כאן בישראל להשתמש בביטוי "גאווה ישראלית", כאשר חברה מקומית מצליחה להיכנס בקול תרועה למגרש של החברות הבינלאומיות הגדולות. הנה עוד הזדמנות כזאת: חברת פפסיקו רוכשת את סודהסטרים. פפסיקו, כידוע, היא אחת מיצרניות המזון והמשקאות הגדולות בעולם ומחזיקה במותגים פפסי קולה, Quaker, פריטו-ליי ועוד. חברת סודה סטרים היא חברה ישראלית שקפצה ממצב שברירי של כמעט פשיטת רגל לפני 11 שנה – למעמד של חברה בינלאומית מצליחה. העסקה היום היא הצלחה מסחררת מבחינתה.



כידוע, סודהסטרים מייצרת מכשירי הגזה ביתיים שמאפשרים לצרכן הפרטי להכין סודה או משקאות מוגזים בטעמים שונים. הקו שמובילה החברה עולה בקנה אחד עם שתי מגמות מאוד חזקות בצרכנות העולמית: האחת היא צרכנות ירוקה יותר שמצמצמת את השימוש בפלסטיק חד פעמי ובפחיות. השנייה היא מעבר לשתייה פחות ממותקת.

המהפך של סודהסטרים

את המהפך שעברה סודהסטרים מתאר המנכ"ל הנוכחי, דניאל בירנבאום, במכתב ששלח היום לעובדים על רקע חתימת העסקה: "לפני 11 שנים היינו חברה קטנה על סף פשיטת רגל. חברה ששוויה 6 מיליון דולר עם ירידה מתמשכת במכירות ואנשים ללא ברק בעיניים, ללא אופטימיות. בחברה עבדו 700 עובדים במפעל קטן במישור אדומים, הם ייצרו 30,000 מכשירים בחודש שנמכרו במספר מדינות בודדות. היום, שווי החברה הוא 3.2 מיליארד דולר, 3,500 עובדים מייצרים כ- 500,000 מכשירים בחודש אשר נמכרים ב-46 מדינות ברחבי העולם. בכל יום, צרכני סודהסטרים מכינים 6 מיליון ליטר של משקאות מוגזים אשר הופכים אותנו למותג המים המוגזים הגדול בעולם".

במכתבו לעבודים כתב עוד בירנבאום: "לא יכולנו לבקש שותף טוב יותר. פפסיקו היא ענקית מזון גלובאלית – היא חברת המזון והמשקאות הגדולה בארה"ב והשנייה בגודלה בעולם. מחזור המכירות השנתי שלה הוא 60 מיליארד דולר, והיא מעסיקה 263,000 עובדים ב-200 מדינות. אני משוכנע שלמרות שבשנים האחרונות עמדנו משני צדי המתרס, פפסיקו מחויבת ליצירת עולם ירוק יותר ובריא יותר וסודהסטרים, היא הדרך שהיא בחרה כדי לעשות זאת. לפנינו מסע מרתק".

אגב, סודהסטרים נאלצה לפני מספר שנים להעביר את המפעל שלה מאזור מישור אדומים אל רהט הנגב בגלל איומים בחרם, משום שהמפעל היה מעבר לקו הירוק. באותו מפעל עבדו לא מעט פלסטינים לצד יהודים, ורבים מהם נאלצו לעזוב עם העברת המפעל. כיום המפעל ממוקם בנגב, ועובדים בו יהודים לצד ערבים בדווים וערבים פלסטינים.

פלורליזם הוא אחד הערכים שסודה סטרים מובילה באופן עקבי בהנהגתו של המנכ"ל בירנבאום. כפי שפרסמתי בפואנטה – היא אף השיקה מהדורת בקבוקים ייחודית לקידום משפחות חד-מיניות, אשר הכנסותיהם נתרמות לעמותת אבות גאים.

מארז בקבוקי אבות גאים של סודהסטרים

האם סודה סטרים תצליח לשמור על האווירה הייחודית והתרבות הארגונית שלה גם כחלק מתאגיד עצום? בירנבאום מתחייב שכן: "הרכישה הזו היא צעד ענק לקראת הרחבת העסק שלנו אבל היא לא תשנה אותנו. היא מאפשרת לנו להמשיך לעבוד באופן עצמאי ולהעמיק את הפעילות שלנו בישראל. אנו נמשיך את השיווק הדיסרפטיבי הייחודי שלנו ואת המאבק שלנו בבקבוקי הפלסטיק החד פעמיים, ונמשיך להיות קצת משוגעים.

רמון לגוארטה, המנכ"ל הבא של פפסיקו, ביקר במפעל שלנו ברהט לפני מספר שבועות והוא התרשם והתפעם מרמת האנרגיה, המחויבות והאומץ העסקי שראה. בצאתו מהמפעל, הוא אמר לי שהמפעל והחברה שלנו הם מקום שמח. ואנחנו נישאר מקום שמח!".

מנכ"לית פפסיקו, אינדרה נואי: "סודהסטרים חברה יוצאת דופן"

במסגרת ההסכם, פפסיקו רוכשת את כל הון המניות של סודהסטרים, במחיר של 144 דולר למניה במזומן – מחיר אשר מייצג פרמיה של 32% על המחיר הממוצע המשוקלל של המניה ב-30 הימים האחרונים.

לדברי יו"ר ומנכ"לית פפסיקו, אינדרה נואי, פפסיקו וסודהסטרים הן שידוך מעורר השראה: "דניאל וצוות ההנהלה של סודהסטרים בנו חברה יוצאת דופן המאפשרת לצרכנים ליצור משקאות טעימים, תוך צמצום כמות הפסולת המיוצרת. מיקוד זה תואם את חזון ה"ביצועים עם תכלית" ((Performance with Purpose של פפסיקו, הרואה לנגד עיניה יצירה של מוצרים מזינים יותר תוך צמצום ההשפעה על הסביבה".

רמון לגוארטה, המנכ"ל והנשיא הבא של פפסיקו, הוסיף כי סודהסטרים משלימה את מגוון המוצרים של פפסיקו ותואמת את אסטרטגיית הצמיחה שלה: "פפסיקו מוצאת דרכים חדשות וחדשניות להגיע לצרכנים מעבר למשקאות בבקבוקים – החל מחידושים פורצי דרך כמו Drinkfinity, טכנולוגיות ליצירת משקאות עבור תעשיית המזון כמו Spire ועד לתחנות מים Aquafina למקומות עבודה ומכללות. הרכישה של היום עולה בקנה אחד עם אסטרטגיה זו".

השלמת העסקה צפויה עד לינואר 2019.


דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות