שופרסל מנעה ממתחרים לפתוח חנויות ותיקנס בכ-9 מיליון שקל - פואנטה

שופרסל מנעה ממתחרים לפתוח חנויות ותיקנס בכ-9 מיליון שקל

האם התחרות תגדל והמחירים יירדו? שופרסל תיפרד מהבלעדיות שלה ב-180 מקומות ברחבי הארץ, שבהם מנעה ממתחרים לפתוח חנויות ולהוזיל מחירים עבור הצרכנים

סניף שופרסל דיל
חנות שופרסל דיל במודיעין
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

לפני מספר חודשים פרסמתי בפואנטה כתבה מקוממת במיוחד על ירקן ממודיעין, עדי בר צדק, שנתבע על-ידי רשת שופרסל משום שהעז לפתוח את חנותו באותו מרכז מסחרי שבה פועל סניף שופרסל דיל במודיעין.

אותו ירקן אמנם ניצח את שופרסל בקרב המשפטי, אך נאלץ לסגור את חנותו לאחר שכספו אזל וכוחותיו אפסו.

עבורו, הודעת הרשות להגבלים מהיום לא רלבנטית כבר, אבל עבור הצרכנים ועבור המתחרים הפוטנציאליים האחרים – מדובר בבשורה חשובה: שופרסל תצטרך להיפרד מהבלעדיות שלה ב-180 מקומות בארץ בתוך 6 חודשים.

זאת, לאחר שהממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, הגיעה עם הרשת להסכמה על צו מוסכם, שלפיו יבוטלו כל הסדרי הבלעדיות במקרקעין ששופרסל שותפה להם. לפי הודעת הרשות להגבלים עסקיים, מטרת המהלך להקל על כניסת מתחרים בשוק המזון כולל מאפיות או חנויות ירקות כמו זו של בר צדק.



למעשה, בעת התחקיר לכתבה על סיםורו המקומם של בר צדק, שלחתי לרשות להגבלים עסקיים שאילתא באשר לחוקיות המהלכים של שופרסל ביחס לבר צדק – אך ברשות להגבלים עסקיים הסתפקו בתשובה מעורפלת שלפיה כל הסדרי הבלעדיות של שופרסל נבדקים.

כעת, כמעט שנה לאחר מכן, משמח לראות שאכן הרשות להגבלים עסקיים דורשת את ביטול הסכמי הבלעדיות שרומסים את התחרות לשופרסל בכל חלקי הארץ.

קנס של 9 מיליון שקל לשופרסל

חוץ מביטול הבלעדיות, שופרסל תשלם קנס של כ-9 מיליון שקל בגין הפרת הוראות חוק המזון. הסיבה היא ששופרסל האריכה הסכמי בלעדיות למרות שקיבלה מהרשות להגבלים עסקיים הודעות בדבר אזור ביקוש שבו הדבר אסור. לפי בדיקת הרשות, שופרסל האריכה 18 הסדרי בלעדיות כאלה בניגוד לחוק המזון, שאוסר על התקשרות בהסדרי בלעדיות במקרקעין או בהארכת הסדרי בלעדיות קיימים באזורים שבהם יש לקמעונאי נוכחות משמעותית של מעל 30% מהחנויות באזור.

מה קובע הצו המוסכם עם שופרסל?

כאמור, בתוך חצי שנה שופרסל תבטל 180 הסדרי בלעדיות בנכסים שהיא שוכרת ומפעילה בהם סניפים.

בנוסף, היא צריכה להודיע לבעלי הנכסים במקרקעין שבבעולתה כי היא לא תנקוט הליכים במקרה של פגיעה בבלעדיות שלה.

עם זאת, הרשת מקבלת גם צ'ופר מסוים: שופרסל תוכל להיות צד להסדרי בלעדיות עתידיים ביחס ל-25 סניפים חדשים. להיתר הזה יש הגבלת זמן של 3 שנים לכל היותר, ולאחר מכן היא לא תוכל להתקשר בהסדרי בלעדיות במקרקעין כלל.

גם סופר פארם איבדה את הבלעדיות

כפי שפורסם בפואנטה, רשת סופר-פארם ספגה מכה דומה לפני כשנה.

ביוני 2017 רשות ההגבלים העסקיים הגיעה לצו מוסכם עם סופר-פארם, שלפי הרשת תבטל תוך לכל היותר ששה חודשים הסדרי בלעדיות בלמעלה מ-120 מסניפיה של הרשת, ובמרוצת 4 שנים בעוד כ-40 סניפים נוספים.

ביטול הבלעדיות של סופר-פארם איפשר לצרכנים להבין מדוע עד כה הם לא מצאו בשום קניון או מרכז מסחרי שבהם יש חנות של סופר-פארם, חנות פארם או בית מרקחת מתחרה שבו אפשר להשוות מחירים ואולי להוזיל את הקנייה.

קראו עוד כתבות מעניינות בפואנטה:

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות