סערת חוק הפונדקאות: עשרות חברות מאפשרות לעובדים לשבות, חלקן יספקו סיוע כספי לזוגות גאים

סערת חוק הפונדקאות: עשרות חברות מאפשרות לעובדים לשבות, חלקן יספקו סיוע כספי לזוגות גאים

לא השחיתות, לא החקירות, לא חוק הגיוס ולא חוק הלאום – החוק שמצליח לאחד את הציבור הישראלי למחאה המונית הוא חוק הפונדקאות, שמפלה לרעה אבות הומוסקסואליים ושולח אותם להביא ילדים לעולם מעבר לים, תוך הוצאה של מאות אלפי שקלים

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

מזמן לא היה חוק שהצליח לייצר מאבק מאוחד כל כך כמו חוק הפונדקאות, ומי שמתגייס כעת למען הקהילה הגאה הן עשרות חברות מסחריות מענפים שונים – החל ממשרדי פרסום, דרך חברות תיירות ועד חברות הייטק וקמעונאות.

תאגיד השידור כאן הודיע כי יאפשר לעובדים להשתתף בשביתה, ומגישים כמו אסתי פרז וערן סיקורל (אב גאה בעצמו) – הודיעו כי לא ישדרו את תוכניותיהם ביום א'.

גם חברת סודהסטרים, שהיא אחת החברות הישראליות המצליחות בעולם, הצטרפה למאבק. כפי שפורסם בפואנטה, לאחרונה סודהסטרים השיקה מארז בקבוקים מעוטר באיורים של משפחות גאות. מנכ"ל סודהסטרים, דניאל בירנבאום, כתב מכתב פתוח לחברי הכנסת שנמנעו או תמכו בחוק הפונדקאות.

מארז בקבוקי אבות גאים של סודהסטרים

בזו אחר זו שחררו הודעות תמיכה גם חברת בזק, תנובה, מיקרוסופט, טבע, מלאנוקס, אל על, ישראייר, רשות שדות התעופה, גיתם, מקאן, פלאפון, סלקום, yes, הדקה ה-90, שופרסל ועוד ועוד. קרן סינגולריטים הודיעה אף כי תסייע במימון בג"ץ בנושא.

אמנם נראה ששטף ההודעות לעיתונות נובע גם מהבנה שיש לתמיכה הזו ערך שיווקי, אך אם שמים את הציניות בצד – מדובר בהתגייסות חסרת תקדים של המגזר העסקי לטובת מאבק כלשהו, ואי אפשר להתעלם מכך.

ההומואים מספיק טובים לצבא, לא מספיק טובים כדי להיות הורים

כזכור, הקואליציה, בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו, הצביעה אתמול בעד חוק הפונדקאות שמפלה לרעה זוגות של אבות הומו-סקסואליים. המשמעות היא שהם לא זכאים להיעזר בפונדקאית ישראלית, ויצטרכו להמשיך ולהוציא מאות אלפי שקלים כדי לנסות ולהביא ילד בחו"ל באמצעות אם פונדקאית.

מרגע היוודע ההכרעה, ובמיוחד לאור העובדה שראש הממשלה הבטיח לחבר הכנסת אמיר אוחנה כי יתמוך בסעיף שמכניס את הזוגות ההומואים תחת כנפי החוק – ואז חזר בו מהבטחתו, החלה מחאה אדירה.



יושבת ראש אגודת הלהט"בים, חן אריאלי, קראה לשביתה ביום ראשון, ואל הקריאה שלה מצטרפות בזו אחר זו החברות הגדולות בישראל, שמבטיחות לשחרר את עובדיהן לשביתה ולא לנכות יום חופש.

יותר מזה, חברות רבות הודיעו גם כי הן ייתנו מענק של עשרות אלפי שקלים לעובד הומוסקסואל שיחל בתהליך פונדאות בחו"ל.

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן הוציא חוזר בנושא, ובעקבות זאת ראשי ועדים רבים הודיעו כי יפעלו לסיכום מול ההנהלות על מנת לאפשר לעובדים, המשתייכים לקהילת הלהט"ב, להיעדר מהעבודה ולקחת חלק בצעדי המחאה ביום א', ללא פגיעה בזכויותיהם. בין ראשי הוועדים שהגיעו לסיכום מול ההנהלות: יו"ר ועד העובדים בקק"ל ישראל גולדשטיין, יו"ר ארגון עובדי תנובה אחיאב שמחי, יו"ר ועד עובדי פרטנר קרן אופק, יו"ר ועד עובדי פלאפון ברק לוי ונוספים.

גם יו"ר ועד העובדים בנמל חיפה ויו"ר ועד עובדי דואר ישראל הודיעו לפני זמן קצר כי יפעלו לסיכום מול ההנהלות על מנת לאפשר לעובדים המשתייכים לקהילה הגאה להיעדר מהעבודה ולקחת חלק בצעדי המחאה ביום א', ללא פגיעה בזכויותיהם.

הודעות תמיכה בזכות הלהט"בים להורות

הנה כמה מההודעות שפרסמו החברות השונות:

סודה סטרים: מכתב פתוח מהמנכ"ל דניאל בירנבאום לחברי הכנסת:

"ח"כ נכבד,
מאכזב לראות איך סחרת בחוק שוויוני לטובת חוק מפלה. מצער איך החלשת את שותפות הגורל ואחדות העם לטובת הכסא המרופד ומכונית השרד. מקומם איך החלשת את הדמוקרטיה ולא עשית עבודתך נאמנה כנציג ציבור. השנה 2018 והגיע הזמן לצאת מהחושך אל האור.

אני מבקש להציע לך את נקודת המבט שלי, שמשקפת את הערכים שעל פיהם מתנהלת סודהסטרים.

הערכים שאני גדלתי לאורם מכבדים כל אדם באשר הוא אדם, ללא קשר לדתו, גזעו או נטייתו המינית, ואכן בסודהסטרים עובדים שכם אל שכם מוסלמים ויהודים, בדואים ופלסטינאים, חרדים וחילונים, כשלמעשה ניתן למצוא אצלנו ייצוג כמעט לכל מין ומגדר וכולנו משפחה אחת גדולה.

מדיניות של גזענות, הדרה ואפליה היא מנת חלקם של משטרים אפלים ומדינות חשוכות כאיראן וסעודיה ולא של מדינת ישראל שאני מכיר ואוהב

בסופו של יום לכל אדם זכות להקים משפחה מפני שהבית הוא היכן שנמצאת האהבה.

המארז שמצורף למכתב זה מעביר את המסר הזה בדיוק והוא מכיל משפחה של בקבוקים שמדמים זוגות חד מיניים וילד, ארוזים במארז בצורת בית. זהו מארז שאנו מוכרים בכל העולם, שאת ההכנסות אנו מעבירים לאירגונים המסייעים לזוגות חד מיניים להקים משפחות.

לצד קבלת המארז, סודהסטרים תעביר בשם כל חבר כנסת שתמך בחוק המפלה 1,000 ש״ח ,כתרומה ל״עמותת אבות גאים״. סך התרומה 61,000 ש״ח".

קרן סינגולריטים: "חוק הפונדקאות בניסוחו הנוכחי לא יכול להיות חוקי במדינה חופשית, זה לא יתכן שיכפו על אנשים את מי לאהוב ויענישו אותם אם הם מרגישים אחרת, פשוט בלתי מתקבל על הדעת. הקרן מצטרפת להחלטה של מיקרוסופט לתת מענק לעובדיהם אשר יחליטו להקים משפחה באמצעות הליך פונדקאות. מדובר בהחלטה מבורכת ומעוררת השראה. יש לנו אחריות חברתית לתקן את העוול ולכן אנו מצטרפים ליוזמה וגם אנחנו נעניק לעובדינו אשר ייכנסו להליך פונדקאות 60 אלף שקל, בשוויוניות מלאה.עם זאת, מהלכים פרטיים עצמאיים, מבורכים וחשובים ככל שיהיו, אינם אלא פלסטר, הפתרון האמיתי חייב להיות ברמת המדינה ועל כן סינגולריטים תשבות ביום ראשון ונפגין למען חופש ושוויון. נשמח גם לעזור במימון תביעת בג"צ בנושא".

טבע: "טבע תתמוך בזכותם של עובדיה מקרב הקהילה הגאה ליטול חלק בצעדי המחאה, ומאפשרת למשתתפים במפגן התמיכה
ביום ראשון הקרוב לדווח ביום זה 4 שעות "תרומה לקהילה" (שעות בתשלום מלא). בנוסף, טבע תמשיך ותעמיד מענק כספי לרשות עובדיה מהקהילה הגאה שמבקשים להביא ילדים לעולם באמצעות הליך של פונדקאות, על ידי עמותת "טבע מכל הלב". כבר במהלך השנה האחרונה טבע תמכה כספית בשני זוגות חד-מיניים, עובדי החברה, והעניקה להם  מענק משמעותי לצורך פונדקאות, במסגרת עמותת "טבע מכל הלב. כחלק ממחויבותה של טבע לזכויות אדם, גיוון והכלה, הצטרפה החברה לרשימת 140 החברות המובילות בעולם אשר תומכות ביוזמת האו"ם לקידום מודעות והתנהלות חברתית אחראית לטובת הקהילה הלהט"בית".

שופרסל: "מי מעובדינו שירצה לצאת להפגנה יוכל לעשות זאת מבלי שיחויב וזאת על פי תיאום עם המנהלים בשטח."

רשות שדות התעופה: "ביום ראשון הקרוב עלולים הנוסעים הטסים לחו"ל לחוות עיכובים עקב בקשתם של עובדים רבים ברש"ת להיעדר מהעבודה, יום א' הוא יום עם עומס רב מהרגיל. אנו מתנצלים בפני ציבור הנוסעים ומבקשים לגלות סבלנות בשל עיכובים בטיסות".

הדקה ה-90: "החברה תומכת במאבק על הזכות המובנת מאליה של כל ישראלי להביא ילדים לעולם. כל עובד שיבחר לשבות יתאפשר לו לעשות כן שלא על חשבון יום חופש".

סלקום: "קבוצת סלקום מאמינה כי הזכות להורות נתונה לכולם באופן שוויוני וכי לקהילת הלהט"ב הזכות להקים משפחה בישראל. הנהלת סלקום, בשיתוף ועד העובדים, מצטרפים למאבק הקהילה הגאה ומעניקים סיוע בסך 45,000 ש"ח לכל עובד אשר יידרש לתהליך פונדקאות בחו"ל, כהשתתפות בעלות ההליך".

קראו עוד כתבות מעניינות בפואנטה:

yes: "חברת yes תומכת במאבקה של קהילת הלהט״ב לשוויון זכויות, כחברת תקשורת פתוחה ופלורליסטית תאפשר yes לעובדיה חברי הקהילה יום חופש בראשון על חשבון החברה אם יבחרו לשבות".

התאחדות המלונות בישראל: יו"ר ההתאחדות, רו"ח אמיר חייק, פנה להנהלות כל בתי המלון בארץ בבקשה לאפשר לעובדי הענף, המשתייכים לקהילת הלהט"ב, לצאת להפגנה המתוכננת ביום ראשון, תוך תיאום ואי פגיעה בעבודה התפעולית. חייק כתב במכתבו להנהלות בתי המלון: "כענף המעסיק קרוב ל-50 אלף עובדים ועובדות וגאה על שילוב אוכלוסיות מגוונות בעבודה, אנו מתנגדים לאפליה מכל סוג!"

ישראכרט: "ישראכרט אינה עובדת ביום ראשון בשל ט׳ באב, אך המוקדים עובדים כרגיל ואי לכך ובהתאם לזאת, החברה תאפשר לעובדים מהקהילה הלהט״בית שירצו לקחת חלק מהמאבק, יום חופש מיוחד ללא תשלום, בתיאום עם הממונים״.

חברת הגיימינג פלייטיקה: "החברה מאמינה בזכות הבסיסית של כל אדם באשר הוא להיות הורה ולהקים משפחה בישראל. כל עובד או עובדת אשר יבחרו להפגין ביום א' הקרוב יזכה לגיבוי מלא מאיתנו, לא יורד להם יום חופש ונתמוך בזכותם להביע את את המחאה בתקווה לשינוי ושוויון זכויות מלא לכולם. כמו כן פלייטיקה גאה להכריז על תמיכה כספית בכל עובד או עובדת אשר יבחרו להתחיל בהליך פונדקאות".

קסטרו: "כחברה התומכת בשיוויון זכויות מלא ומכבדת את עובדיה באשר הם, נכבד כל עובד אשר יבחר לקחת חלק במחאה הקרובה, בתאום מול מנהלו הישיר".

זארה: "גיוון, שוויון, וכבוד הם חלק מרכזי בדנ״א של קבוצת Zara, ולכן Zara ישראל תאפשר לכל מי שירצה לקחת חלק במחאה ביום ראשון".

אל על: "חברת אל על תומכת ומחבקת את אנשי קהילת הלהט"ב בפעילותם למען שיוויון מלא בכל תחומי החיים. אנו נעשה ככל שידנו משגת לאפשר לאנשינו לקחת חלק במחאה ביום ראשון הקרוב, תוך התחשבות בלוח הטיסות הגדוש של אל על בשיא עונת הקיץ ומבלי לפגוע חלילה בקהל לקוחותינו".



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות