חוק הפונדקאות תוקן, ועדיין זוגות חד מיניים מוחרגים ממנו. מה כולל התיקון לחוק

חוק הפונדקאות תוקן, ועדיין זוגות חד מיניים מוחרגים ממנו

חוק הפונדקאות עבר שינוי ושיפור, אבל שמונה חברי כנסת הצביעו בעד הנצחת האפליה: זוגות חד מיניים עדיין לא זכאים להיעזר בפונדקאית ישראלית

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

כאבם של חברי הקהילה הלהט"בית וזעקתם של חברי הכנסת אמיר אוחנה (ליכוד) ואיציק שמולי (המחנה הציוני), אשר משתייכם לקהילה זו, לא הצליחו לשכנע את חברי ועדת העבודה בכנסת לתקן את חוק הפונדקאות כך שזוגות חד מיניים יוכלו להיעזר בפונדקאית ישראלית.

כיום נאלצים זוגות חד מיניים שרוצים להביא ילדים בעולם לטוס לשם כך לחו"ל, להוציא יותר מ-100,000 שקל ולהתמודד עם ביורוקרטיה מסובכת.

את העיוות היטיב לתאר ח"כ שמולי: "אנחנו מספיק טובים כדי לשרת את המדינה, אבל לא כדי להיות הורים. זה עלבון שאני לא יכול לתאר אותו. זה מצב שהוא פשוט מפלה וכואב ומלא בעלבון ולא הגון. זה לא בסדר. אני רוצה להיות אבא ואני לא יכול להיות אבא. כדי לעשות זאת, עלי לפנות למדינה זרה מעבר לים, לשלם 140 אלף דולר ולקוות שיהיה בסדר. חיי מלאים וגדושים, אבל תמיד יש את המרכיב החסר, שמלווה אותי לכל מקום".

ח"כ אוחנה סיפר בוועדה על הקושי שעבר עם לידת ילדיו מפונדקאית בחו"ל: "כשאני ובן זוגי רצינו להקים משפחה, נאלצנו להרחיק אלפי קילומטרים למדינה אחרת. התאומים נולדו לפני הזמן המתוכנן ולא היינו שם לצידם. הפכתי עולמות כדי למצוא יהודי שלא הכיר אותי, אשר גר בקרבת מקום, על מנת שיהיה לצידם. אני לא מתריס נגד הרבנות ונגד הדת. רק מבקש קצת אנושיות".
הבקשה לאנושיות נתקלה בחומה. יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) אמר כך: "אצביע בעד החוק, אבל אני יודע שיום אחד עוד נכיר בכל זוג, כפי שצריך".



ח"כ מיכל בירן (המחנה הציוני) אמרה בתגובה: "זה מעשה פחדני, עכשיו זאת המשמרת שלך".

ח"כ אילן גילאון (מרצ), אמר כי זה חוק הומופובי, וחברת הכנסת יעל גרמן (יש עתיד) אמרה: "החוק הזה אומר לקהילה הגאה: אתם טובים כדי להתגייס וליפול בשדה הקרב, תמלאו את כל החובות, אבל זכויות – פונדקאות, אימוץ, נישואין – לא ניתן לכם. יורקים בפניהם וסוגרים להם את הדלת, ואומרים להם אתם לא שווים. 5% מחברי הכנסת כופים את רצונם ואת אמונתם על 95% ממנה ומהחברה".

מה קובע חוק הפונדקאות?

לא מעט תיקונים הוכנסו בחוק, אבל, כאמור, הסוגייה הרגישה הזאת נותרה בחוץ. לפי התיקון לחוק הפונדקאות, שעבר ברוב של שמונה חברי כנסת מול ארבעה, יורחב מעגל הנשים הזכאיות לבצע פונדקאות בישראל גם לנשים בלא בן זוג, אשר סובלות מבעיה רפואית שלא מאפשרת להן לשאת היריון.

מי שנזקק לטיפולי פונדקאות יוגבל ל-5 ילדים במשפחה, ולא 2 כפי שקיים כיום. בנוסף, נושאת ההיריון תהיה בת 22 עד 39 שנה, ולא 38 כפי שקיים כיום. עוד נקבע כי פונדקאית תוכל לבצע עד 5 לידות, כולל ילדיה הפרטיים. זאת במקום מגבלה של עד 4 לידות כיום. עם זאת, אם נושאת יכולה להיות מעורבת ב-2 תהליכי פונדקאות מקסימום.


דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות