נהגים שמבצעים קארפול (נסיעה שיתופית) לא צריכים לרכוש פוליסה מיוחדת

נהגים שמבצעים קארפול (נסיעה שיתופית) לא צריכים לרכוש פוליסה מיוחדת

מצב הפקקים הולך ומחמיר, מספר הרכבים הפרטיים הולך ועולה והזיהום חוגג. אחד הפתרונות הוא קארפול (נסיעה שיתופית), אבל תקנות הקארפול שפורסמו לפני חצי שנה הותירו את שאלת הביטוח פתוחה. כעת הממונה על שוק ההון דורית סלינגר ומשרד האוצר עושים סדר לגבי הביטוח לנהגים ולנוסעים בקארפול

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

נסיעה שיתופית (קארפול) נמצאת עדיין בשלבי חדירה ראשונים בישראל, אבל היא מקודמת הן על-ידי חברת ווייז (waze) באמצעות waze carpool והן על-ידי חברת מובאיט (Moovit) באמצעות moovit carpool.

מי שעדיין נמצא קצת בפיגור מבחינת הסדרת העניין היא המדינה עצמה, ורק בדצמבר האחרון פרסם שר התחבורה את תקנות הקארפול שקובעות כללי "מותר ואסור".

אלא שסוגיית הביטוח העסיקה לא מעט נהגים, שתהו אם פוליסת הביטוח שלהם מכסה אותם ואת הנוסעים בקארפול. היום פרסמו שר האוצר משה כחלון והממונה על שוק ההון דורית סלינגר נייר עמדה שמסלק את הספקות. עמדת הממונה קובעת כי הסעה שיתופית אינה מחייבת רכישת פוליסות ייעודיות. במילים אחרות, הסעה שיתופית מכוסה במסגרת פוליסות ביטוח רכב חובה ורכב רכוש.

לנסיעה שיתופית יש כמה יתרונות בולטים: בעבור הנהג, היא מאפשרת השתתפות בהוצאות הדלק; בעבור הנוסעים, היא חוסכת נסיעה בתחבורה ציבורית; ובעבור כלל הציבור היא חוסכת כמובן במספר הרכבים הפרטיים על הכביש, בזיהום אוויר ובפקקים.

במשרד האוצר אמרו לאחר פרסום נייר העמדה כי הם מקווים שעמדתם תביא לגידול השימוש בקארפול ותפחית שימוש ברכב פרטי. לפי הנתונים, כיום ממוצע הנוסעים ברכב פרטי עומד על 1.2 בלבד.

מה קובעות תקנות הקארפול (תקנות נסיעה שיתופית)?

כאמור, בדצמבר 2017 חתם שר התחבורה על תקנות הקארפול.

התקנות מתייחסות לביצוע הסעה שיתופית ברכב פרטי, שבה הנהג והנוסעים מתחלקים בעלויות הנסיעה.

לפי תקנות הקארפול, הסכום המקסימאלי יעמוד על 2 שקלים לק"מ. בעל הרכב לא יכול לבצע יותר משתי הסעות שיתופיות ביום, ומספר הנוסעים בהסעה לא יעלה על 4 נוסעים, מלבד הנהג. כמו כן, בעל הרכב לא יוכל לבצע הסעה שיתופית ללא תיאום מראש עם הנוסעים.

לא לגמרי ברור כיצד מתכוונים במשרד התחבורה לפקח על מספר הנסיעות שנהגים יבצעו ביום, אבל זה נוסח התקנות.

בכל מקרה, ברשות שוק ההון ובמשרד האוצר התקבלו פניות לאחר פרסום התקנות. הם נשאלו אם הסעה שיתופית, שעומדת בהוראות התקנות, מכוסה במסגרת פוליסות ביטוח לרכב (חובה ורכוש), או שנדרש לרכוש פוליסות ביטוח רכב ייעודיות לנסיעה שיתופית.

לאחר שהנושא נדון, התפרסמה היום הודעת רשות שוק ההון, שפוטרת את הנהגים מרכישת פוליסות ביטוח ייעודיות לקארפול.


היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות