סיגריות בדיוטי פרי? בקרוב תצטרכו לחפש אותן. הגבלות גם על סיגריות אלקטרוניות כמו IQOS או JUUL

קונים סיגריות בדיוטי פרי? בקרוב תצטרכו לחפש אותן. ומה לגבי סיגריות אלקטרוניות?

רק לאחרונה אושרו תקנות שמגבילות עוד יותר את העישון במקומות ציבוריים ובהופעות חיות, וכעת הכנסת מקדמת במהירות הצעת חוק נוספת שמטרתה להילחם בעישון – הפעם באמצעות איסור לפרסם סיגריות כמעט בכל המדיות, ואפילו הרחקתן ממדפי התצוגה בדיוטי פרי

איסור פרסום סיגריות
צילום: אתר Pixabay
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

הצעת החוק שמטרתה לצמצם את כמות המעשנים באמצעות צמצום החשיפה לסיגריות עברה בקריאה ראשונה, והיא כוללת כמה שינויים מרחיקי לכת בכל מה שנוגע לא רק לפרסום סיגריות אלא גם לנגישות אליהן בנקודות המכירה. הצעת החוק מוגשת ע"י ח"כ יהודה גליק (ליכוד) ויו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני).

למה הכוונה? לפי הצעת החוק, ייאסר פרסום של סיגריות בכל אמצעי התקשורת והמדיה, כולל באינטרנט, למעט בעיתונים מודפסים (ושם צריכה להופיע בצמוד מודעת אזהרה בגודל זהה).

כמו כן יוטלו הגבלות על שיווק ובכללן איסור הצגת מוצרי עישון – והן יחולו גם על הדיוטי-פרי. המשמעות היא שבחנויות שבהן מוכרים מוצרים נוספים, הסיגריות לא יוצגו ומי שירצה לרכוש אותן יצטרך לבקש. בחנויות שמוכרות רק סיגריות, הן כמובן יוצגו. לגבי הדיוטי-פרי, תיאסר שם הצגת מוצרי העישון באולם המכירה הראשי.

ומה לגבי סיגריות אלקטרוניות IQOS ו-JUUL?

הוועדה אישרה גם את הסעיף שיאסור על שיווק סיגריה אלקטרונית, חומר מילוי או מחסנית המכילים ניקוטין בריכוז של מעל 20 מ"ג למיליליטר, ויאסור על שיווק חומר מילוי אלא במיכל המונע פתיחה על ידי ילדים, שבר ודליפה.
בישראל מוכרות כיום בעיקר סיגריות אלקטרונות IQOS, שכזכור החלו כאן א דרכן כשהן פטורות ממסים המוטלים על מוצרי טבק אחרים כי לא הוגדרו מוצרי עישון. אלא שאייקוס הן כבר חדשות ישנות, הלהיט התורן בעולם הסיגריות הוא JUUL – שהיא למעשה סיגריית אידוי שמגיעה בטעמים ובניחוחות. בארה"ב מדובר בהצלחה גדולה בעיקר בקרב בני נוער, ובישראל היא מנסה לעשות את צעדיה הראשונים.

סיגריות JUUL
סיגריות אלקטרוניות JUUL – יש ניקוטין, אין טבק

בהקשר זה, אמר בדיון מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, כי בג'ול יש ניקוטין בריכוז של 59 מ"ג למיליליטר – כך שהיא תיכנס תחת החוק האוסר את שיווקה. עו"ד איתן האזרחי, שייצג את ג'ול, אמר כי משרד הבריאות לא שמע את בציגי החברה וכי המוצר אינו מוצר טבק והוא לא הורג מסרטן. יו"ר האגודה הישראלית לקידום האידוי, אילן אלחיאני, ביקש להשמיע את קולם של אנשים שמתים או חולים מסיגריות, ומוצאים באידוי חלק מהפתרון ולא חלק מהבעיה. מנכ"ל העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, שבי גטניו, ביקש את זכות הדיבור אחרי כל פעם בה דיבר נציג של חברות הטבק ואמר: "כל התחשבות באינטרסים של חברות הטבק כמוה כפגיעה באינטרס של הציבור".
ח"כ גליק התייחס לכך ואמר כי ברירת המחדל צריכה להיות שהמוצר הוא אסור כל עוד משרד הבריאות לא התיר אותו, והיו"ר כבל סיכם ואמר: "אני לא רופא ולא בן של רופא, יש את משרד הבריאות ואם הוא ישתכנע בטענות הוא יכול להציע תיקונים להצעה".


ליצמן מתנגד להוסיף תמונות מרתיעות לחפיסות סיגריות

במהלך הדיון עלתה גם הצעתו של ח"כ אייל בן ראובן, להוסיף תמונות נזקי עישון לחפיסות הסיגריות. היו"ר כבל אמר כי סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, ביקש להגיע לוועדה ולשכנע את חברי הכנסת שהדבר לא רצוי. עם זאת הוא הוסיף כי הוא חושב, בניגוד לעמדת השר, שהדבר רצוי ובכוונתו לעשות הכל כדי שהצעת החוק תכלול את הסעיף האמור.

ח"כ גליק ביקש לוודא שאם עמדתו של סגן השר ליצמן לא תתקבל הוא לא יטרפד את החוק בוועדת השרים לחקיקה, וח"כ בן ראובן הסכים להעלות את הצעתו לדיון בעת הכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית.

כאמור, אם תעבור הצעת החוק, חברות שיפרו את החוק צפויות לקנס של עד 450 אלף שקל.

קראו עוד כתבות מעניינות באתר פואנטה:

 



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות