גם מקדונלדס תפסיק להשתמש בקשיות פלסטיק בבריטניה. המאבק בפלסטיק מתרחב

המלחמה בפלסטיק: מקדונלדס תפסיק להשתמש בקשיות פלסטיק בבריטניה

בעולם מבינים שאם לא בשביל בעלי החיים האומללים, אז בשביל האדם עצמו: חובה להפחית משמעותית את פסולת הפלסטיק שהאדם מייצר, שכן אותו פלסטיק מתגלגל חזרה אל שרשרת המזון ומרעיל את בני האדם. מקדונלדס מצטרפת אל חברות מזהמות אחרות שיצמצמו את הפלסטיק החד-פעמי, בינתיים רק בבריטניה

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

לקוחות מקדונלדס ברחבי בריטניה לא יקבלו קשיות מפלסטיק חד-פעמיות ב-1,361 סניפים של ענקית המזון המהיר האמריקאית. תהליך הפרידה מקשיות הפלסטיק יקרה בהדרגה, והיעד הוא סוף השנה הבאה. מדובר במספר עצום של 1.8 קשיות חד-פעמיות מדי יום – שגורמות כמובן נזק אדיר לבעלי החיים, לטבע ולסביבה.

המהלך של מקדונלדס מגיע כחלק מתהליך מואץ שקורה בבריטניה, והלוואי שהרשת תאמץ אותו בעשרות אלפי סניפיה ברחבי העולם. בבריטניה, מקדונלדס מצטרפת לחברות אחרות שמפסיקות להשתמש בקשיות פלסטיק חד-פעמיות, וכפי שפורסם בפואנטה, המאבק בפלסטיק לאט לאט תופס תאוצה. כך, קיימת גם הצעת חוק בניו יורק לאסור שימוש בקשיות פלסטיק במסעדות ובבתי קפה.

לנו בישראל יש הרבה מה ללמוד מהמאבק שמנהלת בריטניה נגד השימוש בפלסטיק – מתוך הפנמת הפגיעה האנושה בבעלי החיים ובכל שרשרת המזון. מובילי המאבק הם לא ארגוני הסביבה, שנתפסים לעתים הזויים או קיצוניים, אלא מלכת אנגליה בכבודה ובעצמה, יחד עם הממשלה וגורמי קבלת ההחלטות. כאשר מעמידים שינוי מהפכני בראש סדר העדיפויות הלאומי ומובילים אותו בראש חץ שמשלב צעדים מעשיים, הסברה ונחישות, אפשר לחולל שינוי ולשנות הרגלי צריכה.

לפי נתוני הממשלה הבריטים, כמיליון ציפורים ויותר מ-100,000 יונקים ימיים מתים כתוצאה מאכילת פסולת מפלסטיק מדי שנה באזור בריטניה. הנתונים הממשלתיים הללו מזעזעים את הבריטים, אבל מה שנתן את הדחיפה הרצינית למאבק בפלסטיק הוא הסדרה התיעודית המצוינת של ה-BBC הבריטית, 2 Blue Planet, באמצעות סצנות שבהן נראו ציפורים שעפו אלפי קילומטרים כדי למצוא מזון, ולבסוף האכילו את גוזליהן בפסולת מפלסטיק וגרמו למותם.

בבריטניה חוקקו חוק שמחייב לגבות תשלום על שקיות מפלסטיק, וחוק אחר שאוסר על ייצור מוצרים המכילים חלקיקי פלסטיק זעירים. מדובר בתכשירי קוסמטיקה למשל, כמו סבונים ותחליבי רחצה – שהצרכנים אפילו לא יודעים כי הם מכילים חלקיקים אלו. הבעיה הגדולה היא שאותם חלקיקים הם כה זעירים, עד כי הם נשטפים לתוך מערכת הביוב ומשם אל האוקיינוסים – ואז דגים ובעלי חיים אוכלים אותם ופולטים רעל אל כל שרשרת המזון שבסופו של דבר בני האדם אוכלים.

ממשלת בריטניה מציעה ללכת קדימה ולאסור מכירה של קשיות פלסטיק, בוחשנים לכוסות שתייה ומטליות כותנה שמכילות תוצרי פלסטיק.

בריטניה לא לבד

לאור הודעת סין כי תפסיק לקבל מיליוני טונות של פסולת מן העולם, הבינו מדינו רבות שעליהן להפחית את כמות האשפה שהן מייצרות.

האיחוד האירופי הציע לאסור שימוש בכוסות חד פעמיות מפלסטיק, ו-40 מדינות חוקקו חוקים לנקיטת צעדים להפחתת שימוש בשקיות פלסטיק. איקאה התחייבה להסיר את כל המרכיבים החד-פעמיים מהמוצרים שלה עד 2020.



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות