כמה עולה קבלת חומר מהתיק הרפואי שלכם?

כמה עולה קבלת חומר מהתיק הרפואי שלכם?

למרות שזה המידע שלנו – קבלת מידע מהתיק הרפואי עולה לנו הרבה כסף. דיון בכנסת חושף כמה

צילום תיק רפואי
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

קבלת מידע מהתיק הרפואי שלנו צריכה להיות פשוטה וחינמית, או לפחות זולה מאוד – במיוחד בעידן הדיגיטלי. אלא שזה עוד מקרה שבו אי אפשר שלא להתקומם נגד האופן שבו מתייחסים פקידי האוצר אל אזרחי המדינה כאל פרה חולבת, ולא משנה מה מצבם הכלכלי והבריאותי. זה גם עוד מקרה שבו עולה התהייה האם קופות החולים רואות בעצמן גוף מסחרי, או גוף שנועד לשרת את הציבור מכספי מס הבריאות שהציבור חייב לשלם.

קבלת מידע מהתיק הרפואי: עד 111 שקל!

מי מכם שהזדקק פעם לצילום תיק רפואי, גילה ודאי שבעבור הפלא הטכנולוגי הזה הוא נדרש לשלם סכום שערורייתי של 21 שקל-111 שקל. הדרישה הזאת בדרך כלל מגיעה אל החולה כאשר הוא נתון במצב בריאותי (ולעתים נפשי) לא טוב ושקוע בהוצאות על תרופות ורופאים.

כך למשל, מבוטחי כללית עד גיל 65 צריכים לשלם 102 ₪ ל־10 דפים ראשונים ועוד שקל אחד על כל דף נוסף. למבוטחים מעל גיל 65 יש הנחה של 50%, והתעריף הוא 51 ₪ ל־10 דפים ראשונים וכל דף נוסף 0.5 אגורות.

הקרב על מחלבת הכספים של התיק הרפואי

ועדת הבריאות של הכנסת דנה היום באפשרות להוזיל את עלות הצילום של תיק רפואי לעשרה שקלים, ונחשו מי התנגד? נציגי משרד האוצר ונציגי קופות החולים, כמובן.

אלה גם אלה אמרו כי הם מתנגדים לתקנות שהוגשו על ידי משרד הבריאות לאישור הוועדה, לפיהן רשומה רפואית של מטופל (העתקת צילום מתיק צילומים, העתקת סרט וידיאו, אקו, צנתור, תקליטור, תדפיס מחשב מתוך רשומת מידע) – יעלה מעתה למטופל 10 שקלים בלבד.

מהדברים שעלו בדיון משתמע כי בפועל אין כל קשר בין העלות האמיתית של המסמכים וההדפסה לבין הסכום המופקע שנדרש עבורם, אלא שמדובר במקור הכנסה לכל דבר ועניין מבחינת אותם גופים שאמורים לדאוג לבריאותנו.



חשוב לציין כי התקנות המוצעות מציינות כי ההוזלות יחולו רק על בקשות של המטופל עצמו, מיופה כוח שהוא קרוב משפחה או אפוטרופוס, ולא על בקשות של גוף חיצוני כמו חברות ביטוח.

"לכל מטופל יש זכות לקבל מידע מהרשומה הרפואית שלו לכל צורך שהוא. המידע הזה שייך לנו, האזרחים", אמרה בדיון עו"ד טל נשרי מהלשכה המשפטית במשרד הבריאות, והוסיפה: "אנחנו מקבלים המון תלונות של מטופלים על גבייה מוגזמת של בתי החולים וקופות החולים על העתקי רשומות".
ראש אגף גזברות בשירותי בריאות כללית, רקפת לוי ניסתה לנמק את ההתנגדות: "לא אחת מדובר בבקשות מידע על עשרות שנים אחורה, על כל הביקורים שהתקיימו, ונדרשת שליפת חומר מהארכיון ועריכתו". היא ציינה כי שירותי בריאות כללית מטפלים בכ-102 אלף בקשות כאלה בשנה.

התעריף של צילום תיק רפואי מניב עשרות מיליוני שקלים

רכז בריאות באגף התקציבים במשרד האוצר, רועי רייכר, אמר כי הורדת המחירים תגרום להפסדים בסך 35 מיליון שקל בשנה לקופות החולים: "אנחנו צופים עלייה בביקושים לקבלת העתקי רשומות בשל ההוזלה", אמר. עו"ד ינון גוטליק מהלשכה המשפטית במשרד האוצר הוסיף: "לתקנות האלה יש עלות תקציבית והחוק מחייב לאזן את העלות הזאת".

היועץ המשפטי לאגודה לזכויות החולה, עו"ד אבישי פלדמן: "עלות הפקת תיק ממוחשב לא צריכה לעלות יותר מכמה אגורות של הדפסה במדפסת. את עלות המנגנון לא צריך להשית על המטופלים".

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), אמר בתגובה כי מדובר בזכות מינימלית: "המטופלים לא עושים מהרשומות האלה ריבה, הם זקוקים להן וזכאים להן מכוח חוק בריאות ממלכתי. איזו מין גישה זו? אתם דבקים במחירים גבוהים לשירותים מינימליים כדי שאזרחים לא יהיו מודעים למצבם הרפואי ואז שימותו? זה מה שמשתקף לכאורה מעמדתכם. זה גזל. בנושאים כאלה לא חוסכים".

מנהל איגוד קופות החולים, הראל בלינדה, אמר בתגובה: "לקופות אין קופת קסמים של כסף. או שמשרד האוצר ישלים את ההפסדים הצפויים, או שהשירות שיינתן למבוטחים ייפגע".

ח"כ אלאלוף הודיע כי הוועדה תיתן שהות של עד 3 חודשים להידברות בין הצדדים, ובסיומה תתכנס שוב.

קראו עוד כתבות מעניינות בפואנטה:



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 1

נגישות