והרי התחזית הבנקאית: גוגל ואמזון IN, סניפי בנק OUT, והרבה יותר יותר בנקים דיגיטליים

והרי התחזית הבנקאית: צמצום כוח אדם, בנקים דיגיטליים ואשראי מאמזון וגוגל. ומה עם המינוס בבנק?

הצרכנים של היום מגלים שסניף הבנק שלהם נסגר ומתעצבנים – אבל ייתכן שבעתיד הלא רחוק הם כלל לא יתקשרו עם הבנק, אלא עם חברות ענק כמו גוגל, אמזון ועלי באבא שיספקו שירותים פיננסיים. בינתיים, משקי הבית בישראל ממשיכים לחגוג עם האוברדראפט – ובבנק ישראל טוענים שהבחירה בפשיטת רגל קלה מדי

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

בטח נתקלתם כבר בפרסומת לבנק הדיגטלי פפר (pepper). זה לא מפתיע. בנקים דיגיטליים יהיו חלק מהנוף בעולם ובארץ, גם אם היום הצרכנים מתייחסים אליהם בחשדנות…

תמונת המראה של הבנקים הדיגיטליים תהיה היעלמות סניפי הבנק הרגילים. למעשה, בטח חשתם בזה שיש פחות סניפי בנק. המגמה הזאת גורמת למרמור בקרב לקוחות רבים – אבל היא רק תתרחב, כחלק ממגמה כללית של שינוי בענף הבנקאות.

השינוי הזה מתחולל בכמה רבדים, הנובעים מכמה תהליכים שמתרחשים, החל מהטכנולוגיה המתפתחת, דרך הרחבת השירות העצמי באמצעים דיגיטליים ועד המגמה לצמצם את תפקיד התיווך.

אז איך תיראה מערכת הבנקאות בישראל בעתיד? במסיבת עיתונאים אמרה היום המפקחת על הבנקים, חדוה בר, כי הצפי הוא לגידול במספר הבנקים הדיגיטליים הרזים, במקביל להתייעלות גדולה בתפעול של הבנקים הקיימים (התייעלות שתביא לצמצום בכוח אדם). במקביל, להערכת בר, חברות טכנולוגיה דוגמת אמזון וגוגל יספקו שירותים בנקאיים לצרכנים – כאשר הן עצמן יקבלו את השירותים מהבנק. בר הביאה לדוגמה את מה שקורה בסין, שם חברת עלי באבא מגדירה דירוג אשראי ללקוחות, נותנת להם הלוואות ואף מוכרת להם ביטוח. להערכת בר, ייתכן שזה הכיוון שאליו יילכו חברות האשראי כאן בישראל לאחר הפרדתן מהבנקים.

מבחינת הצרכנים, בר מעריכה שהשירות ישתפר והמחירים של מערכת הבנקאות יירדו, אך בד בבד תגדל הסכנה לדליפה של מידע.

בהתייחס למעבר הדל של לקוחות מבנק לבנק, אמרה בר כי בישראל יש יותר צרכנים שמחליפים בנקים מאשר באנגליה, אך מדובר בשיעור נמוך: "ייתכן שהילדים שלנו יעברו יותר מבנק לבנק לעומת הצרכנים של היום".

איזה מענה נותנים הבנקים ללקוחות מבוגרים?

כאמור, הבנקים סוגרים סניפים ועמדות כספרים וטלרים. חלק מהלקוחות נתקלים בכך כאשר מודיעים להם שהסניף נסגר ומעבירים אותם לסניף אחר. בפיקוח על הבנקים טוענים שהם דורשים מהבנקים לתת מענה ללקוחות חסרי אויינות דיגיטלית באמצעות דיילים בסניפים ואפילו באמצעות סניפי בנק ניידים.
זה נשמע נהדר, אך בפועל כיום יש בעיקר תורים ארוכים בבנקים ולא מעט לקוחות מתוסכלים – גם צעירים וגם מבוגרים – שממתינים היום יותר זמן בתור מאי פעם.

בר קוראת לצרכנים: אל תקחו יותר מדי אשראי

בכל רבעון, כאשר מתפרסמים נתוני האשראי של משקי הבית, עולה שוב לדיון הנושא הכאוב של חריגת היתר שמאפיינת כל כך הרבה ישראלים. בר קראה היום ללקוחות שלא לקחת הלוואות גדולות – דווקא כאשר הם נמצאים בחריגת יתר, וזאת משום שהדבר רק יחמיר את מצבם.

בר מציינת כי החקיקה היום מקלה על הישראלים להכריז על פשיטת רגל גם כאשר הם יכולים לעמוד בהחזר החובות, מה שגורם להגדלת הסיכון מבחינת הבנקים.

בר: "אפשר לתת יותר אשראי לעסקים קטנים ובינוניים"

כידוע, העסקים הקטנים והבינוניים מרכיבים את רוב רובו של המשק, אך הם מתקשים לעתים קרובות לקבל אשראי מהבנק. במסיבת העיתונאים אמרה בר כי אמנם מורגש גידול בהיקף האשראי שהבנקים נותנים לעסקים קטנים ובינוניים, אך היא לא חושבת שהאשראי הגיע למיצוי: "יש מקום לתת יותר אשראי לעסקים קטנים וגם לעסקים בינוניים, אבל בזהירות. אנחנו יודעים שעסק קטן נמצא במצב יותר מסוכן, וצריך לעשות זאת בזהירות".

קראו עוד כתבות מעניינות בפואנטה:

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות