הנחה על תדלוק? שימו לב אם מועדון הצרכנות שלכם הפסיק את ההטבה

ביי ביי להנחות על הדלק. מועדוני צרכנות מבטלים את הטבת התדלוק, וזו הסיבה

הנחות בתדלוק
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אם אתם חברי מועדון צרכנות שנוהגים לתדלק ולקבל הנחה, תתכוננו לשלם יותר על הדלק. הנחות התדלוק של חלק ממועדוני הלקוחות יתבטלו בימים הקרובים. מאות אלפי חברי מועדון הצרכנות של ההסתדרות, ביחד בשבילך, קיבלו אתמול הודעה על הפסקת ההנחה בגובה 23 אגורות לליטר בתחנות סונול החל מ-22 במאי. גם לקוחות מפתח דיסקונט שעד כה קיבלו הנחה בתחנות סונול, יקבלו הודעה דומה – כשההנחה תיפסק ב-31.7.18.

אם אתם חברים במועדון צרכנות שטרם הודיע על ביטול – ייתכן שתקבלו הודעה כזו בקרוב.

מדובר בפגיעה משמעותית בעמיתי המועדונים, שחלקם הגדול הצטרף מלכתחילה לאותם מועדוני לקוחות כדי לקבל את ההנחה בתחנות הדלק. זאת, לאור העובדה שהדלק בישראל, כידוע, מאוד יקר – ולא במקרה. 65% ממחירו מורכב ממסים שהמדינה מטילה – החל מבלו ועד המע"מ.

לכן, אין פלא שאחד השיקולים של צרכן בהצטרפות למועדון לקוחות הוא ההנחה שיקבל על תדלוק. מדובר בהנחה שנעה סביב 23 אגורות לליטר, והיא מצטברת ללא מעט כסף. יש לזה חשיבות כשמדובר באחת ההוצאות הכבדות שיש למשפחה ישראלית, כזו שמגיעה לאלפי שקלים בחודש למשפחה.

ומדוע למעשה מבוטלת ההנחה? משום שסונול הפסיקה את ההסדרים עם מועדוני הלקוחות לאחר מהלך שנקטה הממשלה לאחרונה.

הממשלה הפחיתה את מרווח השיווק של כל חברות הדלק בכ-4.7 אגורות. מרווח השיווק הוא הפער שבין הסכום שמשלמות חברות הדלק לספקים לבין הסכום שבו הן מוכרות אותו לצרכנים, מדובר בבנזין שבפיקוח (אוקטן 95 בשירות עצמי).

הסיבה להפחתת מרווח השיווק היא החלטה של ועדה משותפת למשרדי האנרגיה והאוצר להביא להוזלת המחיר לצרכן – מבלי כמובן להוריד ולו אגורה אחת מהמסים שהמדינה גובה מאיתנו, אלא רק מרווחי חברות הדלק. בממשלה טוענים שחברות הדלק מרוויחות יותר מדי על גב הצרכנים, ולכן חתכו להן ברווחים. מאחר שמדובר במוצר שמחירו מפוקח – החברות לא יכולות לייקר את מחירו הסופי לצרכן. התוצאה היא שהן שוקלות כיצד להתמודד עם ההפסדים שנגרמים להן, ובסונול כבר החליטו: אין יותר הנחות לחברי מועדון. אגב, גם ההנחות בחנויות הנוחות SoGood בוטלו. מחברת פז נמסר לפואנטה כי נכון לעכשיו אין כוונה לשנות את הסדרי ההנחות, אבל בעבר ההנחות שקיבלו חברי מועדון "חבר" בפז כבר צומצמו מאוד.

אז לכאורה, הכוונה הייתה שהצרכנים ישלמו פחות, אבל כצפוי, זה לא קורה. מי שנפגע כעת מההחלטה הזאת הן לא רק חברות הדלק – ובעיקר הקטנות שבהן (כמו Ten, סדש ומיקה), אלא הצרכנים.

איך תמצאו תחנת דלק זולה?

מבחינת הצרכנים, המשמעות היא שכדאי להם יותר מאי פעם לתדלק בתחנות הקטנות – שהן בדרך כלל זולות יותר.

ארבע חברות הדלק ששולטות היום בשוק הן פז, דור אלון, דלק וסונול. נתח השוק שלהן מתקרב ל90%, למרות שהמחירים בהן בדרך כלל גבוהים יותר מאשר בתחנות הקטנות.

כדי לעודד את התחרות ואת הוזלת המחירים, כדאי מאוד שהצרכנים יחפשו את התחנה הזולה באזור – וניתן לעשות זאת בקלות – כפי שפרסמתי בכתבה בפואנטה.

תגובות

תגובת סונול: "החברה בוחנת את ההשלכות של הפחתת מרווח השיווק על שיתופי הפעולה וההתקשרויות עם המועדונים השונים".

תגובת ביחד בשבילך: "לאור החלטת משרד האנרגיה ומשרד האוצר על הורדת המרווח של חברות הדלק, החליטו שלושת חברות הדלק הגדולות לבטל את מרבית הסכמי ההנחות שיש להן עם מועדוני לקוחות. ביטול ההנחה לחברי מועדון "ביחד בשבילך" הינו חלק מביטול ההנחות הגורף שבוצע לכלל המועדונים במשק".

תגובת משרד האנרגיה והתשתיות: "הפחתת מרווח השיווק משמעותה הנחה של 6 אגורות לליטר בתדלוק עצמי. מדובר על הפחתה גדולה יותר מההנחה שקיבלו מועדוני הלקוחות מהחברות והיא מתבססת על חישוב עלויות עדכני, כפי שהעבירו החברות. עדכון המרווח יאפשר לכל הציבור בישראל להנות ממחיר עדכני ונמוך יותר.

"מהלכי קידום התחרות שמבצע משרד האנרגיה למען הציבור הרחב מובילים לתחרות גדולה יותר על הצרכנים.

"המהפכה היא ההזדמנות של ארגונים שונים לצרף את חבריהם למהפכת התדלוק האוניברסלי המאפשרת גמישות בבחירת חברת הדלק וכן בחירה של מספר חברות דלק כספקים- וכך להגביר את כושר המיקוח שלהן".

מה זה בכלל מתקן תדלוק אוניברסלי?

מתקן תדלוק אוניברסלי הוא למעשה סוג של דלקן שאפשר יהיה להשתמש בו ללא תלות בהסדר של מקום העבודה חברת הדלק.

כיום, אם למקום עבודה מסוים יש הסדר עם חברת פז, כל העובדים שמותקנת אצלם משאבת דלקן מוגבלים לתדלוק רק בתחנות פז. במשרד האנרגיה קידמו רפורמה שמחייבת התקנת מתקני תדלוק אוניברסליים – כלומר כאלה שיתאימו לכל הרכבים ולכל החברות, מתוך מטרה שגם חברות דלק קטנות יהיו חלק מהתחרות. עם זאת, מבחינת הצרכנים הפרטיים זה לא רלבנטי בשלב זה.


היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות