סופר פארם מול שופרסל ורמי לוי - איפה הכי זול לקנות ג'ילט, ספיד סטיק ומוצרי פארם?

משרד הכלכלה: סופר פארם עדיין הרשת הכי יקרה בהשוואת 35 מוצרי גילוח וטואלטיקה. הפער בינה לרמי לוי: 14%

רוחות של תחרות מנשבות בענף הפארם, והצרכנים יכולים למצוא חלופות זולות כמעט לכל מוצר בכל רגע נתון. משרד הכלכלה השווה באמצעות המועצה לצרכנות את מחיריהם של 35 מוצרי פארם בשלוש רשתות שיווק ובשתי רשתות הפארם המובילות כרגע. אלה הממצאים

לא פעם ולא פעמיים הדגמתי בפואנטה באמצעות השוואות שונות את פערי המחירים בין רשתות הפארם לבין המתחרות והמתחרים שלהן – החל מרשתות השיווק ועד אתרי פארם ובתי מרקחת מקוונים.

השוואה שמפרסם משרד הכלכלה מגלה שהפערים האלה עדיין קיימים, למרות תחילתה של תחרות בענף הזה.

ההשוואה התייחסה רק לשתי רשתות הפארם הגדולות – סופר-פארם וניו פארם, ולשלוש רשתות שיווק: רמי לוי, שופרסל דיל ויינות ביתן, וכללה 35 מוצרים.

לא נבדקו אתרי פארם ובתי מרקחת מקוונים, למרות שמדובר במתחרים חשובים גם הם בזירה.

בכל אופן, בהשוואת מחירים של סל מוצרי טואלטיקה, כמו דאודורנטים של ג’ילט ושל ליידי ספיד סטיק, הסל הכי זול נמצא אצל רמי לוי והסל הכי יקר נמצא אצל סופר-פארם – כאשר הפער הגיע ל-14% (615 שקל לעומת 701 שקל, בהתאמה).

בין המוצרים שנבדקו: דאודורנטים (7 סוגים), משחות שיניים (7 סוגים), שמפו (2 סוגים), מוצרי היגיינה- טמפונים (7 סוגים), מוצרי גילוח (3 סוגים) ועוד.

במוצרים ספציפיים נמצאו פערים של עשרות אחוזים, כמו בדאודורנט ג’ילט (פער של 56%), מרכך שיער פנטן (פער של 56%), דאודורנט ליידי ספיד סטיק (פער של 42%) ועוד.

כאן חשוב לציין כמה נקודות למחשבה על הסל ועל ההשוואה. ראשית, פער של 14% אינו פער מאוד גדול. שנית, הסל כולל 35 מוצרים – אך מן הסתם שום צרכן אינו רוכש את כל המוצרים הללו מדי חודש. סל צריכה ממוצע של מוצרי פארם עולה לצרכן כ-80 שקל בחודש, והוא כולל פריטים בודדים. בנוסף, הסל אינו כולל את מוצרי המותג הפרטי, אשר מהווים גם בסופר פארם, גם בשופרסל וגם ברמי לוי חלק בלתי נפרד מעגלת הקניות של הלקוחות. מטבע הדברים, לא ניתן להשוות בין המותגים הפרטיים כדי לשמור על מהימנות הבדיקה, אך מצד שני, מדובר בנתון חשוב.




את המחירים בדקה המועצה לצרכנות באמצעות מאגר המחירים האינטרנטי שכל הרשתות חייבות לעדכן, תוך שימוש באפליקציית פרייסז שמעבדת את הנתונים הללו.

המחירים אינם מחירי האתרים של אותן רשתות אלא משקפים מחיר ממוצע בסניפים הפיזיים שלהן.

פערי המחירים בין רשתות המזון לבין רשתות הפארם לפי השוואת משרד הכלכלה

(הסל כולל 35 מוצרים; מחיר ממוצע בסניפים; בשקלים; 7.5.2018)

רמי לוי 615
יינות ביתן 656
ניו פארם 663
שופרסל דיל 674
סופר-פארם 701
הפער בין היקרה לזולה 14% (86 שקל)

כאמור, ההשוואה מגלה פערי מחירים גבוהי על מוצרים ספציפיים. כך, דאודורנט ליידי ספיד סטיק ג’ל ורוד שנמכר בכ-27 שקל בסופר-פארם, נמכר בשאר הרשתות במחיר של 17-18 שקל.

דאודורנט של ג’ילט קליר ג’ל ארקטיק אייס, שנמכר אצל רמי לוי בכ-12 שקל, נמכר בניו-פארם ביותר מפי שניים (כ-26 שקל) ובסופר-פארם ב-27 שקל.

דוגמאות לפערי המחירים בין הרשתות על דאודורנטים זהים (המחירים בשקלים, 7.5.2018)

יינות ביתן שופרסל דיל רמי לוי ניו פארם  סופר פארם
ג’ל ורוד ליידי ספיד סטיק 65 גר 18 19 18 19  31
סטייק לנשים בניחוח טלק רקסונה 50 גרם 13 20 10 10  17
סטיק ורוד ללא סימן ליידי ספיד סטיק 65 גרם 19 19 18 18  26
סטיק לגבר דינמיק פולס אדידס 51 גרם 20 15 15 18  17
ספריי גוף לגבר גולד טיטניום 150 מ”ל 10 10 10 11  18
ספריי לגבר טיטניום גולד קרליין 180 מ”ל 17 15 15 17  18
קליר ג’ל ארקטיק אייס ג’ילט 70 מ”ל 16 16 12 26  27

דוגמאות לפערי המחירים בין הרשתות על מוצרי פארם זהים (המחירים בשקלים, 7.5.2018)

יינות ביתן ניו פארם סופר-פארם רמי לוי שופרסל דיל
ג’ל אלוורה 100% טבעי להרגעת העור סקין גארד 200 מ”ל 30 20 20 28 30
ג’ל גילוח ירוק לעור רגיל אדג’ 198 מ”ל 15 17 19 18 17
ג’ל רחצה ארומה סנסיישן סגול פלמוליב 750 מ”ל 15 15 20 15 15
טמפונים אוריגינל נורמל אובה 32 יחידות 32 25 32 23 27
טמפונים נורמל קוטקס 32 יחידות 25 31 27 27 29
טמפונים סופר קומפאק פרל טמפקס 18 יחידות 20 22 19 25 21
מרכך לשיער רגיל פרו וי פנטן 600 מ”ל 14 20 23 10 22
משחה לשיניים רגישות אלמקס 75 מ”ל 17 22 20 17 17
משחת שיניים דואל קר סנסודיין 75 מ”ל 17 18 15 15 16
משחת שיניים טוטאל גאם קולגייט 75 מ”ל 15 12 12 10 14
משחת שיניים משפחתי אדום קולגייט 100 מ”ל 10 10 11 9 10
משחת שיניים קולגייט טוטל 100 מ”ל 13 12 12 11 13
סטיק הגנה שקוף לפנים אס פי אף 50 לעור בהיר במיוחד סקין גארד יחידה 40 50 50 45 50
סכיני גילוח 5 להבים גילט ונוס 4 יחידות 75 65 50 71 75
צבע לשיער מספר 5.15 חום שוקולד גרנייה 1 יחידה 20 20 24 20 20
שמפו לשיער רגיל פינוק 700 מ”ל 10 10 13 10 10
  • כל המחירים עוגלו בסכום של עד 10 אגורות לצורך נוחות הקריאה

התחרות עומדת להתחמם

מעניין לראות את פערי המחירים בין שופרסל דיל לניו פארם, משום שכיום שתי הרשתות שייכות בעצם לשופרסל.

בכלל, התחרות על מחירי הפארם כבר החלה להתחמם – וצפויה להיכנס להילוך גבוה בקרוב.

כפי שפורסם כאן, לאחרונה רמי לוי רכש מחצית מרשת גוד פארם – שהיא רשת פארם זולה במיוחד שרוב המוצרים בה נמכרים במחיר של עד 10 שקלים. רכישת הרשת על-ידי לוי היא הצהרת כוונות להיכנס בתנופה לתחום הפארם, וכרגיל אצל לוי, עם מחירים נמוכים. זאת, לאחר שבעבר הוא ניסה לרכוש חלק מסניפי ניו פארם. לוי מתכוון להכניס לרשת מוצרים נוספים, אך היא לא תכלול בתי מרקחת.

כך, מעבר לניו פארם ולסופר פארם נראה גם סניפים של גוד פארם במקומות רבים בארץ – וזה עוד לא הכול. יש גם רשת רביעית שהתהוותה לאחר מכירת ניו פארם לשופרסל. מדובר ברשת הפארם סמארט פארם, שמושתתת על סניפים של ניו פארם אשר הרשות להגבלים עסקיים אסרה על שופרסל לקנות כדי למנוע ריכוזיות גבוהה מדי. סמארט פארם נמצאת בבעלות האחים ניסנוב.

מעבר לכל אלה יש, כאמור, גם אתרי פארם ובתי מרקחת מקוונים שמציעים יופי של מחירים, החל מאתר BELA, דרך אתר ביו גאיה ועד אתר drugstore.co.il השייך לבית המרקחת התל אביבי שור טבצ’ניק.

משרד הכלכלה מצדו קידם בשנה האחרונה שורת מהלכים שמטרתם לשכלל את התחרות, ביניהם ביטול בלעדיות של רשתות במרכזים מסחריים במקרים של פגיעה בתחרות ובכניסת שחקנים נוספים והגדרת גופים עסקיים גדולים כבעלי כוח שוק גם במקרים בהם הם אינם מונופול. במסגרת זו, הרשות להגבלים עסקיים מקדמת תיקון לפיו תגביל גופים בעלי נתח שוק גדול אשר מנצלים את מעמדם. התיקון אושר בוועדת שרים ויעלה בשבוע הבא לקריאה ראשונה במליאת הכנסת.

לאחרונה גם נכנס לתוקף חוק השקיפות, שמחייב את רשתות השיווק ואת רשתות הפארם לתלות ליד מספר מוצרים שלט שבו מוצג המחיר הממוצע של אותו מוצר בחו”ל – וזאת במטרה לעשות שיימינג למי שמתמחר את המוצר הזה בארץ ביוקר.



תגובות: 0
נגישות