סרטן המעי הגס - מתי אפשר להכריז על החלמה?

סרטן המעי הגס – מתי אפשר להכריז על החלמה?

כסרטן השני הנפוץ בישראל, סרטן המעי הגס מאובחן אצל 3300 חולים ישראלים מדי שנה. בעשור האחרון, מאובחנת המחלה באופן עקבי אצל יותר ויותר חולים צעירים. מה הם סיכויי ההחלמה מהמחלה, והאם אחרי 5 שנים 'נקיות' אפשר להכריז על החלמה?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן פרסומי)

קביעת סיכויי החלמה, הידועים כ'פרוגנוזה', בכל מחלה, היא מורכבת ביותר. לא לשווא מבקשים רופאים שלא לספק תחזיות השרדות ומתעקשים ש'אבחנה היא לא פרוגנוזה' (Diagnosis is not Prognosis).

עם זאת, העובדה שסרטן המעי הגס הוא מחלה נפוצה ונחקרת ביותר, הביאה לצבירת כמות אדירה של מידע בנוגע לשיעורי ההחלמה וההישרדות של החולים בה. בעזרת נתונים אלה נבנו מודלים ומחשבונים שיכולים לחזות, באופן גס כאמור, את מהלך המחלה בחולה ואת תוחלת החיים המשוערת, בהינתן מידע מדויק על מצב המחלה.

מה צריך לדעת לפני שמגדירים את שלב המחלה?

כדי לחזות את סיכויי ההחלמה מסרטן המעי הגס, יש להגדיר את שלב המחלה וסוג הגידול באמצעות מספר נתונים.
בשלבים הראשונים של המחלה, חשוב במיוחד לזהות את המאפיינים הרדיולוגיים-פתולוגיים של המחלה, באמצעות בחינה של תוצאות בדיקות הדימות. בדיקות אלה יסייעו להשיג מידע מהותי להערכת שלב המחלה לרבות גודל הגידול הראשי, חדירתו למבנים סמוכים, מעורבות של דרכי לימפה והימצאותן של גרורות.

סיכויי החלמה מסרטן המעי הגס

בשלבים מאוחרים יותר של המחלה, כאשר היא כבר שולחת גרורות, תקופת ההישרדות נקבעת בעיקר על ידי מספר הגרורות ומיקומן. חולים שעברו טיפול תרופתי לפני דגימת הגידול, הידוע כטיפול נאו-אדג'ובנטי, יזכו להערכה טובה יותר של קצב התקדמות המחלה. למעשה, נהוג להניח שתגובת הגידול לטיפול היא ההערכה הטובה ביותר להתנהגותו העתידית. 

להבין את הדירוג המפורסם ביותר: 0-4

אחת הדרכים הטובות ביותר להעריך את תוחלת החיים בסרטן המעי הגס היא באמצעות שיטת הדירוג המובילה TMN.

דירוג TMN מורכב מ-3 רכיבים: T מסמל את מרכיב הגידול הראשוני (Tumor) ומעיד על חדירת הגידול, M מסמל האם הגידול שלח גרורות (Metastasis) ו-N מסמל את התפשטות הגידול בדרכי הלימפה (Node).

בשקלול 3 הרכיבים ניתן לקבוע את שלב המחלה בסולם בין 0-4, כאשר 0 הוא גידול שלא חדר כלל את החלק השטחי במעי ו-4 הוא גידול ששלח גרורות. נזכיר שגרורות הן תאים של הגידול, שמתרבים בחלק אחר של הגוף וקיומן מעיד על מצב מתקדם של מחלה.

חלוקה זו היא המוכרת ביותר לציבור הרחב והיא עברה עדכון לאחרונה בשנת 2017.

ל-4 השלבים האלה מצמידים גם אותיות אנגליות (A,B,C) שמסייעות להגדיר טוב יותר את החולים באותו השלב, כאשר חולים בשלב A קלים יותר מחולים בשלב C באותה הספרה.

כך למשל, חולה בשלב 2B יהיה קל יותר משלב A3, אך בשלב מתקדם יותר משלב-2A. עם זאת, יש לכלל הזה מספר סייגים.

חשוב לדעת שחולים יכולים לנוע בין שלבי המחלה. כך, למשל, חולה שאובחנה בשלב 3A אך בבדיקות מאוחרות יותר התגלתה בגופה גרורה, תוגדר כשלב 4 וסיכויי החלמתה ישתנו בהתאם.

מתרגמים את הדירוגים לסיכויי הישרדות

באמצעות טבלאות שמבוססות על עשרות אלפי חולים, ניתן להעריך את תוחלת החיים ואת סיכויי ההחלמה בסרטן המעי הגס של המשתייכים לכל אחת מהקבוצות. כאמור, נתונים אלה נכונים עבור קבוצות גדולות של חולים בלבד ולא יכולים להיות מדויקים בהכרח עבור חולה כזה או אחר.

בשלב I (או שלב 1), כאשר המחלה מוגבלת רק לחלק הפנימי או האמצעי של מעי, סיכויי ההישרדות ל-5 שנים גבוהים (מעל 70%. בשלב IIA (או שלב A2), כאשר הגידול חודר לשריר שמרכיב את המעי, סיכויי ההישרדות ל-5 שנים מעל 65%. בשלב IIC (או שלב 2C), שבו הגידול חודר לחלוטין את המעי, סיכויי ההישרדות ל-5 שנים פוחתים, והם יורדים אך עדיין בהחלט קיימים בשלב IV (או שלב 4), שבו המחלה שלחה גרורות. חולים עם גרורה מבודדת בחלל הבטן יכולים לעבור ניתוח להסרת הגרורה ולבצע טיפולים תרופתיים שמסייעים להם להגיע לסיכויי הישרדות טובים הרבה יותר.

כאמור, אלו רק דוגמאות בודדות מתוך 16 השלבים אליהם ניתן לחלק, בגסות, את המחלה, כדי לקבוע סיכויי ההחלמה ותוחלת החיים בסרטן המעי הגס.

עוד על סיכויי ההחלמה בסרטן ניתן לקרוא באתר Cancer Hope- המרכז לאונקולוגיה מותאמת אישית.

נקודת ההחלמה: 5 שנים ללא התקדמות

הסיבה שטבלאות ההישרדות מסתיימות לרוב לאחר 5 שנים היא שהחולים נחשבים 'בטוחים' יחסית לאחר תקופה זו. סקירות של קבוצות גדולות של חולים מלמדות שהסיכוי לחזרה של המחלה לאחר 5 שנים ללא סימנים הם אפסיים.

למעשה, 98.5% מהחולים שלא חוו חזרה של המחלה ב-5 השנים הראשונות של הטיפול לא יחוו חזרה של המחלה לעולם. חלק מהרופאים יגדירו נקודה זו כ'החלמה', על אף שעדיין יתכן שיהיו בגוף שאריות רדומות של המחלה.

1
נגישות